Gorzowski program poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest pierwszym w Polsce kompleksowym programem edukacyjnym dla osób już posiadających prawo jazdy. Jego celem jest kształtowanie poprawnych i bezpiecznych zachowań na drogach, wzrost poziomu znajomości przepisów ruchu drogowego oraz ograniczenie liczby wypadków i kolizji na terenie Gorzowa. W ramach programu cyklicznie co tydzień omawiamy jedno skrzyżowanie lub jeden problem budzący kontrowersje i trudny do interpretacji dla uczestników ruchu drogowego w Gorzowie.
Bezpieczna jazda zimą
Właściwe przygotowanie samochodu do jazdy jest obowiązkiem każdego kierowcy, który wynika z art. 66 ustawy Prawo o ruchu drogowym z 20 czerwca 1997 roku. Każdy kierowca powinien przed wyjazdem oraz w czasie jazdy pojazdem mechanicznym zwracać uwagę na stan techniczny pojazdu i żadne względy techniczne nie zwalniają go od tej odpowiedzialności.
Jazda samochodem w zimie wymaga dużej uwagi i jeszcze większych umiejętności. Jednak same umiejętności to nie wszystko. Szczególnie w okresie zimowym poświęcenie kilku minut na przygotowanie samochodu do jazdy ma ogromne znaczenie. Niejednokrotnie obserwuje się pojazdy, w których szyby są wręcz całkowicie zaparowane lub zaśnieżone i zamarznięte. Można także zauważyć jadący ulicą samochód, którego kierowca jedynie na przedniej szybie starł śnieg na wysokości oczu. Przypomina to raczej wizjer czołgu, a nie szybę samochodową. Zapewnienie widoczności to jeden z elementów, który ma bezpośredni wpływ na zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, sobie, jak i innym uczestnikom ruchu.
Poniżej kilka porad, które ułatwią korzystanie z pojazdu zimą:
1. Odśnieżenie samochodu:
Zapewnienie sobie dobrej widoczności to sprawa priorytetowa. Nie można ograniczyć się do wyczyszczenia tylko szyby przedniej. Dobra widoczność powinna być zapewniona także przez szyby boczne pojazdu i w lusterkach zewnętrznych. Odpowiedni sprzęt, a więc szczotka do odśnieżania oraz dobra skrobaczka do szyb powinny być w każdym samochodzie. Odśnieżyć należy cały samochód wraz z reflektorami oraz dachem pojazdu. Należy pamiętać o wyczyszczeniu lamp z przodu i z tyłu pojazdu. Śnieg pozostawiony na dachu pojazdu podczas jazdy będzie prószył na pojazdy jadące z tyłu, natomiast pozostawiony na przedniej pokrywie samochodu, rozwiewany, będzie sypał na szybę czołową pojazdu. Jeszcze bardziej niebezpieczne, szczególnie przy samochodach ciężarowych, jest wyruszenie w drogę z oblodzonym dachem pojazdu. Bryły lodu odłamujące się podczas jazdy mogą uszkodzić przejeżdżający obok inny pojazd lub też uderzyć w znajdującą się w pobliżu osobę. W trakcie odśnieżania pojazdu należy też zadbać, aby nie pozostawić oblodzonych wycieraczek, gdyż oblodzone nie spełnią swojej funkcji.
2. Opony zimowe:
Opony zimowe wykonywane są z mieszanki, która sprawia, że w niskich temperaturach zachowują elastyczność, a przez to lepszą (co nie oznacza, że taką samą jak latem na suchej nawierzchni) przyczepność do podłoża. Opony zimowe należy założyć, gdy temperatura spada poniżej 6-7oC. Korzystanie z samochodu z oponami letnimi przy niskich temperaturach sprawia, że opony te staną się twarde i stracą swoją skuteczność. Należy się liczyć, że przy najechaniu na krawężnik twarda opona może odkształcić się lub ulec przebiciu. W sytuacji odwrotnej, czyli jeżdżąc samochodem na oponach zimowych przy wysokich temperaturach opona taka stanie się miękka, co będzie powodem jej szybszego zużycia, a także mniejszej skuteczności hamowania. Temperatura na zewnątrz ma także wpływ na ciśnienie powietrza w oponach. Przy spadku temperatury, spada także ciśnienie w oponach. Przy spadku temperatury z 20oC do temperatury 5oC, ciśnienie w oponie napompowanej do 2 atmosfer, spadnie do około 1,7 atmosfery. Zbyt małe ciśnienie w oponach to także szybsze zużycie bieżnika oraz gorsza przyczepność pojazdu. Zaleca się, aby co najmniej raz w miesiącu sprawdzić ciśnienie w oponach. Przypominamy także, że pojazd samochodowy nie może być wyposażony w opony o różnej konstrukcji zamocowanych na tej samej osi pojazdu oraz w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika. W przypadku braku takiego wskaźnika na oponie, głębokość rzeźby bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm.
3. Płyn do spryskiwaczy:
W warunkach zimowych zużywa się większe ilości płynu do spryskiwaczy niż latem. Podobnie jak przy oponach, producenci proponują nam płyn letni i zimowy, różniący się temperaturą zamarzania. Prawidłowo dobrany płyn do spryskiwaczy to szybsze oczyszczenie szyby i odzyskanie przez kierowcę pełnej widoczności nawet w najcięższych warunkach pogodowych. Warto zaopatrzyć się nawet w mały zapas takiego płynu i wozić go zawsze w samochodzie.
4. Sprzęt dodatkowy:
Planując dalszy wyjazd warto zaopatrzyć się w saperkę do wykopywania się z zasp. Pomocna może okazać się lina holownicza i latarka. Przed wyjazdem warto także sprawdzić stan naładowania telefonu komórkowego, z którego możemy wezwać pomoc.
5. Ubranie i buty:
Zimowe ubranie, najczęściej grube, krępuje ruchy i utrudnia prowadzenie samochodu. Wyjeżdżając w dłuższą trasę, kurtkę najlepiej zdjąć i położyć na tylnym siedzeniu. Bardzo ważne jest także oczyszczenie butów ze śniegu, co zapobiegnie ślizganiu się butów na pedałach.
6. Zajęcie miejsca w samochodzie:
- kierownica powinna być ustawiona w stosunku do fotela tak, by ręka kierowcy trzymająca górną część koła kierownicy była lekko ugięta,
- fotel powinien być ustawiony tak, by po wciśnięciu pedału sprzęgła, lewa noga była lekko ugięta,
- pas bezpieczeństwa należy zapiąć w taki sposób, aby nie był skręcony i żeby jego część obojczykowa znajdowała się możliwie blisko szyi, ale bezpośrednio się z nią nie stykała. Natomiast dolna część pasa powinna się opierać na biodrach (kości miednicy stanowią oparcie dla pasa), nie zaś na brzuchu, gdyż w razie wypadku grozi to poważnymi obrażeniami narządów wewnętrznych.
7. Ruszanie:
Na śliskiej drodze zbyt gwałtowny start może spowodować, że koła zaczną buksować w miejscu i auto nie ruszy. Należy ruszać płynnie. Nie warto startować z drugiego biegu, bo wtedy trzeba używać więcej gazu. Lepiej jest wrzucić pierwszy bieg, delikatnie dodać gazu i bardzo płynnie puścić sprzęgło. Jeżeli samochód wyposażony jest w opony zimowe, powinien ruszyć bez buksowania. Przy oponach letnich w zimie, koła mogą buksować nawet przy ostrożnym ruszaniu.
8. Hamowanie:
W zimie jezdnia może wyglądać na suchą i odśnieżoną, ale nigdy nie wiadomo, jak będzie wyglądało miejsce, w którym chce się zatrzymać samochód. Może tam być lód, śnieg albo kałuża. Wszystkie te czynniki znacznie wydłużają drogę hamowania. Dlatego też w zimie zawsze, niezależnie od warunków, trzeba zaczynać hamowanie dużo wcześniej niż w lecie. Bardzo wiele zależy od odpowiednich opon. Na śliskiej drodze samochód na letnich oponach potrzebuje na wyhamowanie z prędkości 50 km/h ok. 25 metrów, więcej niż takie samo auto na oponach zimowych.
W zależności od wyposażenia pojazdu należy stosować odpowiedni sposób hamowania. Jeżeli samochód posiada system ABS, trzeba po prostu mocno wcisnąć i trzymać hamulec. Trzeba pamiętać, że nie wolno puszczać hamulca przed całkowitym wyhamowaniem samochodu. W samochodach bez ABS należy stosować hamowanie pulsacyjne. Trzeba na zmianę wciskać i puszczać hamulec aż do zatrzymania samochodu. Wciśnięcie hamulca w samochodzie bez ABS i trzymanie go przez dłuższy czas powoduje zablokowanie kół. Kierowca wówczas nie ma już żadnego wpływu na zachowanie się pojazdu.
Piesi
Zimą piesi są znacznie gorzej widoczni niż w lecie. Wcześniej zapada zmrok, często pada śnieg lub deszcz ze śniegiem. Wiele osób ubiera się także w szarej tonacji, zlewając się kolorystycznie z otoczeniem. Piesi, często nie zdają sobie sprawy z faktu, że samochód na lodzie lub śniegu ma dłuższą drogę hamowania niż na suchym asfalcie. Trzeba o tym pamiętać i zbliżając się do przejścia dla pieszych zwolnić dużo wcześniej niż w lecie. Zachowanie takie pozwoli w każdej chwili zatrzymać się, jeżeli niewidoczny dla nas wcześniej pieszy wkroczy na jezdnię.
Komentarze opinie