Reklama

""Przepisowo - Wzorowo"" i bezpiecznie zimą

Gorzow PL
08/02/2009 21:29
Gorzowski program poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest pierwszym w Polsce kompleksowym programem edukacyjnym dla osób już posiadających prawo jazdy. Jego celem jest kształtowanie poprawnych i bezpiecznych zachowań na drogach, wzrost poziomu znajomości przepisów ruchu drogowego oraz ograniczenie liczby wypadków i kolizji na terenie Gorzowa. W ramach programu cyklicznie co tydzień omawiamy jedno skrzyżowanie lub jeden problem budzący kontrowersje i trudny do interpretacji dla uczestników ruchu drogowego w Gorzowie.

Bezpieczna jazda zimą

Właściwe przygotowanie samochodu do jazdy jest obowiązkiem każdego kierowcy, który wynika z art. 66 ustawy Prawo o ruchu drogowym z 20 czerwca 1997 roku. Każdy kierowca powinien przed wyjazdem oraz w czasie jazdy pojazdem mechanicznym zwracać uwagę na stan techniczny pojazdu i żadne względy techniczne nie zwalniają go od tej odpowiedzialności.

Jazda samochodem w zimie wymaga dużej uwagi i jeszcze większych umiejętności. Jednak same umiejętności to nie wszystko. Szczególnie w okresie zimowym poświęcenie kilku minut na przygotowanie samochodu do jazdy ma ogromne znaczenie. Niejednokrotnie obserwuje się pojazdy, w których szyby są wręcz całkowicie zaparowane lub zaśnieżone i zamarznięte. Można także zauważyć jadący ulicą samochód, którego kierowca jedynie na przedniej szybie starł śnieg na wysokości oczu. Przypomina to raczej wizjer czołgu, a nie szybę samochodową. Zapewnienie widoczności to jeden z elementów, który ma bezpośredni wpływ na zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, sobie, jak i innym uczestnikom ruchu.

Poniżej kilka porad, które ułatwią korzystanie z pojazdu zimą:

1. Odśnieżenie samochodu:
Zapewnienie sobie dobrej widoczności to sprawa priorytetowa. Nie można ograniczyć się do wyczyszczenia tylko szyby przedniej. Dobra widoczność powinna być zapewniona także przez szyby boczne pojazdu i w lusterkach zewnętrznych. Odpowiedni sprzęt, a więc szczotka do odśnieżania oraz dobra skrobaczka do szyb powinny być w każdym samochodzie. Odśnieżyć należy cały samochód wraz z reflektorami oraz dachem pojazdu. Należy pamiętać o wyczyszczeniu lamp z przodu i z tyłu pojazdu. Śnieg pozostawiony na dachu pojazdu podczas jazdy będzie prószył na pojazdy jadące z tyłu, natomiast pozostawiony na przedniej pokrywie samochodu, rozwiewany, będzie sypał na szybę czołową pojazdu. Jeszcze bardziej niebezpieczne, szczególnie przy samochodach ciężarowych, jest wyruszenie w drogę z oblodzonym dachem pojazdu. Bryły lodu odłamujące się podczas jazdy mogą uszkodzić przejeżdżający obok inny pojazd lub też uderzyć w znajdującą się w pobliżu osobę. W trakcie odśnieżania pojazdu należy też zadbać, aby nie pozostawić oblodzonych wycieraczek, gdyż oblodzone nie spełnią swojej funkcji.

2. Opony zimowe:
Opony zimowe wykonywane są z mieszanki, która sprawia, że w niskich temperaturach zachowują elastyczność, a przez to lepszą (co nie oznacza, że taką samą jak latem na suchej nawierzchni) przyczepność do podłoża. Opony zimowe należy założyć, gdy temperatura spada poniżej 6-7oC. Korzystanie z samochodu z oponami letnimi przy niskich temperaturach sprawia, że opony te staną się twarde i stracą swoją skuteczność. Należy się liczyć, że przy najechaniu na krawężnik twarda opona może odkształcić się lub ulec przebiciu. W sytuacji odwrotnej, czyli jeżdżąc samochodem na oponach zimowych przy wysokich temperaturach opona taka stanie się miękka, co będzie powodem jej szybszego zużycia, a także mniejszej skuteczności hamowania. Temperatura na zewnątrz ma także wpływ na ciśnienie powietrza w oponach. Przy spadku temperatury, spada także ciśnienie w oponach. Przy spadku temperatury z 20oC do temperatury – 5oC, ciśnienie w oponie napompowanej do 2 atmosfer, spadnie do około 1,7 atmosfery. Zbyt małe ciśnienie w oponach to także szybsze zużycie bieżnika oraz gorsza przyczepność pojazdu. Zaleca się, aby co najmniej raz w miesiącu sprawdzić ciśnienie w oponach. Przypominamy także, że pojazd samochodowy nie może być wyposażony w opony o różnej konstrukcji zamocowanych na tej samej osi pojazdu oraz w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika. W przypadku braku takiego wskaźnika na oponie, głębokość rzeźby bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm.

3. Płyn do spryskiwaczy:
W warunkach zimowych zużywa się większe ilości płynu do spryskiwaczy niż latem. Podobnie jak przy oponach, producenci proponują nam płyn letni i zimowy, różniący się temperaturą zamarzania. Prawidłowo dobrany płyn do spryskiwaczy to szybsze oczyszczenie szyby i odzyskanie przez kierowcę pełnej widoczności nawet w najcięższych warunkach pogodowych. Warto zaopatrzyć się nawet w mały zapas takiego płynu i wozić go zawsze w samochodzie.

4. Sprzęt dodatkowy:
Planując dalszy wyjazd warto zaopatrzyć się w saperkę do wykopywania się z zasp. Pomocna może okazać się lina holownicza i latarka. Przed wyjazdem warto także sprawdzić stan naładowania telefonu komórkowego, z którego możemy wezwać pomoc.

5. Ubranie i buty:
Zimowe ubranie, najczęściej grube, krępuje ruchy i utrudnia prowadzenie samochodu. Wyjeżdżając w dłuższą trasę, kurtkę najlepiej zdjąć i położyć na tylnym siedzeniu. Bardzo ważne jest także oczyszczenie butów ze śniegu, co zapobiegnie ślizganiu się butów na pedałach.

6. Zajęcie miejsca w samochodzie:
- kierownica powinna być ustawiona w stosunku do fotela tak, by ręka kierowcy trzymająca górną część koła kierownicy była lekko ugięta,
- fotel powinien być ustawiony tak, by po wciśnięciu pedału sprzęgła, lewa noga była lekko ugięta,
- pas bezpieczeństwa należy zapiąć w taki sposób, aby nie był skręcony i żeby jego część obojczykowa znajdowała się możliwie blisko szyi, ale bezpośrednio się z nią nie stykała. Natomiast dolna część pasa powinna się opierać na biodrach (kości miednicy stanowią oparcie dla pasa), nie zaś na brzuchu, gdyż w razie wypadku grozi to poważnymi obrażeniami narządów wewnętrznych.

7. Ruszanie:
Na śliskiej drodze zbyt gwałtowny start może spowodować, że koła zaczną buksować w miejscu i auto nie ruszy. Należy ruszać płynnie. Nie warto startować z drugiego biegu, bo wtedy trzeba używać więcej gazu. Lepiej jest wrzucić pierwszy bieg, delikatnie dodać gazu i bardzo płynnie puścić sprzęgło. Jeżeli samochód wyposażony jest w opony zimowe, powinien ruszyć bez buksowania. Przy oponach letnich w zimie, koła mogą buksować nawet przy ostrożnym ruszaniu.

8. Hamowanie:
W zimie jezdnia może wyglądać na suchą i odśnieżoną, ale nigdy nie wiadomo, jak będzie wyglądało miejsce, w którym chce się zatrzymać samochód. Może tam być lód, śnieg albo kałuża. Wszystkie te czynniki znacznie wydłużają drogę hamowania. Dlatego też w zimie zawsze, niezależnie od warunków, trzeba zaczynać hamowanie dużo wcześniej niż w lecie. Bardzo wiele zależy od odpowiednich opon. Na śliskiej drodze samochód na letnich oponach potrzebuje na wyhamowanie z prędkości 50 km/h ok. 25 metrów, więcej niż takie samo auto na oponach zimowych.
W zależności od wyposażenia pojazdu należy stosować odpowiedni sposób hamowania. Jeżeli samochód posiada system ABS, trzeba po prostu mocno wcisnąć i trzymać hamulec. Trzeba pamiętać, że nie wolno puszczać hamulca przed całkowitym wyhamowaniem samochodu. W samochodach bez ABS należy stosować hamowanie pulsacyjne. Trzeba na zmianę wciskać i puszczać hamulec aż do zatrzymania samochodu. Wciśnięcie hamulca w samochodzie bez ABS i trzymanie go przez dłuższy czas powoduje zablokowanie kół. Kierowca wówczas nie ma już żadnego wpływu na zachowanie się pojazdu.

Piesi

Zimą piesi są znacznie gorzej widoczni niż w lecie. Wcześniej zapada zmrok, często pada śnieg lub deszcz ze śniegiem. Wiele osób ubiera się także w szarej tonacji, zlewając się kolorystycznie z otoczeniem. Piesi, często nie zdają sobie sprawy z faktu, że samochód na lodzie lub śniegu ma dłuższą drogę hamowania niż na suchym asfalcie. Trzeba o tym pamiętać i zbliżając się do przejścia dla pieszych zwolnić dużo wcześniej niż w lecie. Zachowanie takie pozwoli w każdej chwili zatrzymać się, jeżeli niewidoczny dla nas wcześniej pieszy wkroczy na jezdnię.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do