Dziś kolejna akcja policjantów ruchu drogowego ""PRĘDKOŚĆ"". Na drogach jest więcej patroli, a policjanci wyposażeni w mierniki prędkości zwane popularnie ""suszarkami"" kontrolują prędkość oraz stan trzeźwości kierujących.
Na drogach pojawią się samochody z videorejestratorami. Patrole Ruchu Drogowego mają przede wszystkim oddziaływać prewencyjnie na kierujących, dlatego najwięcej będzie patroli oznakowanych.
Policjanci oprócz prędkości będą kontrolować także stan trzeźwości kierujących i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego.
Poprzez kolejne działania chcemy zmobilizować kierowców do przestrzegania przepisów ruchu drogowego nie tylko podczas zorganizowanych akcji, ale przede wszystkim na co dzień. Chcemy uświadomić wszystkim kierującym, że nie stosując się do przepisów Kodeksu Drogowego zagrażają nie tylko sobie, ale też innym uczestnikom ruchu drogowego, czy też narażają swoich najbliższych.
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego informuje , że przekraczanie dopuszczalnej prędkości jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych.Do wypadków dochodzi głównie w sytuacji występowania różnic prędkości i kierunków przemieszczania się uczestników ruchu. O ciężkości obrażeń decyduje prędkość jazdy i różnica w masie pomiędzy uczestnikami ruchu. W obydwu przypadkach decydujące znaczenie ma jednak prędkość. Wypadek drogowy jest zjawiskiem złożonym i najczęściej powstaje w wyniku jednoczesnego zaistnienia wielu okoliczności. Jednak większości wypadków towarzyszy nadmierna prędkość jazdy co najmniej jednego z uczestników. Pojęcie nadmiernej prędkości jazdy obejmuje zarówno prędkość wykraczającą poza obowiązujące ograniczenie, jak i prędkość zbyt wysoką w stosunku do warunków panujących na drodze, warunków atmosferycznych oraz indywidualnych cech kierowcy.Nadmierna prędkość pojazdów, szczególnie w obszarach zabudowanych, jest głównym zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Dzieje się tak z następujących względów:W obszarze zabudowanym do kierowcy dociera wiele informacji na raz i po przekroczeniu pewnego progu kierowca nie będzie w stanie zarejestrować i przetworzyć wszystkich informacji. Coraz bardziej wzrasta ryzyko, że kierowca pominie krytyczną dla bezpieczeństwa informację i dojdzie do wypadku.
Przy większej prędkości jazdy kierowca ma mniej czasu na przetworzenie informacji odbieranych z otoczenia, podjęcie decyzji jak zareagować i na samo działanie, gdyż w jednostce czasu potrzebnej na przetworzenie informacji i reakcję (około 1 sekundy) pojazd pokonuje tym większą odległość, im większa jest jego prędkość.
Im wyższa prędkość, tym dłuższa jest droga hamowania. Do czasu reakcji kierowcy dochodzi czas hamowania, a ponieważ droga hamowania jest proporcjonalna do kwadratu prędkości, odległość, jaką pokonuje pojazd od momentu rozpoczęcia hamowania do zatrzymania bardzo się wydłuża, jeżeli samochód porusza się z większą prędkością. Droga hamowania znacznie się wydłuża przy mokrej i śliskiej nawierzchni.
Im wyższa prędkość pojazdu, tym trudniej uniknąć zderzenia. Przykładowo, jak można zaobserwować na wykresie poniżej, przy prędkości 75 km/h, a więc prędkości często spotykanej dla drogi przechodzącej przez małą miejscowość, reakcja kierowcy nastąpi po przejechaniu około 21 metrów (czas reakcji około 1 sekundy), a droga hamowania wyniesie około 31 metrów. Samochód zatrzyma się więc po przejechaniu 52 metrów (!) od momentu zauważenia niebezpieczeństwa przez kierowcę. W obszarze zabudowanym kierowca najczęściej dostrzega pieszego na jezdni około 36 metrów przed pojazdem, wobec tego zostanie on potrącony z prędkością 53 km/h.
Komentarze opinie