Kobiety w roli kierowcy wykazują więcej cierpliwości na drodze, mniej się spieszą
i zdecydowanie rzadziej niż mężczyźni łamią przepisy ruchu drogowego. Panowie natomiast częściej decydują się na wyprzedzanie innych pojazdów, czują się też za kierownicą zdecydowanie pewniej niż kobiety. Mimo różnic w stylach jazdy obie płcie łączy, niestety, wspólna cecha: akceptacja dla przekraczania prędkości.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS Pentor dla Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w ramach kampanii społecznej „Prędkość zabija. Włącz myślenie”, mężczyźni lubią myśleć o swoim stylu jazdy jak o zdecydowanym i dynamicznym. Umiejętności kobiet oceniają gorzej. Policyjne statystyki nie pozostawiają jednak złudzeń. Według danych policji, ponad 77% wszystkich wypadków drogowych w 2010 roku zostało spowodowanych przez mężczyzn, którzy doprowadzili
do 89% wszystkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Dlaczego zatem mężczyźni tak negatywnie oceniają umiejętności kobiet za kierownicą, a siebie postrzegają jako znakomitych kierowców?
Badania TNS Pentor potwierdziły, że szybka jazda jest domeną mężczyzn. Co trzeci kierujący przyznał, że szybko jeździ i nie boi się prędkości, która wzbudza w nim miłe odczucia. U mężczyzn szybka jazda częściej niż u kobiet wywołuje pozytywne skojarzenia. Taką postawę wykazuje zaledwie co dziesiąta kobieta.
Mężczyźni przyznają również, że w ciągu ostatnich trzech lat byli częściej zatrzymywani przez policję niż przedstawicielki płci pięknej. Prawie co trzeci mężczyzna (i zaledwie co dziesiąta kobieta) deklaruje, że w ciągu ostatnich trzech lat został zatrzymany z powodu przekroczenia prędkości. Ponadto, panie przyznają, że podczas zatrzymania za przekroczenie prędkości na liczniku miały 30km/h więcej od dozwolonej prędkości. Natomiast co trzeci kierowca płci męskiej przekroczył dozwoloną prędkość nawet o 30-50 km/h.
- Różnice w stylach jazdy kobiet i mężczyzn są widoczne również w sposobie postrzegania prędkości. W przypadku kobiet prędkość wywołuje negatywne skojarzenia: stres, szybkie bicie serca, adrenalinę. Jeżeli szybka jazda może powodować pozytywne stany u płci pięknej, to tylko w kontekście swobody, niezależności i wolności. Co ciekawe, blisko 60% przebadanych mężczyzn nigdy nie odczuwa stresu, gdy siada za „kółkiem”. Tymczasem tylko 35% kobiet przyznaje, że jazda samochodem nie wywołuje
u nich poczucia psychicznego dyskomfortu. – mówi Andrzej Markowski, psycholog transportu
Zarówno kobiety jak i mężczyźni widzą styl swojej jazdy w lepszym świetle, niż robi to płeć przeciwna. Mężczyźni, co prawda, uważają, że kobiety jeżdżą bezpiecznie i ostrożnie (49%), ale z drugiej strony podkreślają (34%), że ich zdaniem znaczna część pań nie zna przepisów ruchu drogowego oraz wykonuje niedozwolone manewry (28%). Tylko 12% pań uważa, że mężczyźni jeżdżą bezpiecznie,
a 8% - że jeżdżą ostrożnie i uważnie.
- Mimo widocznych różnic w stylu jazdy obu płci, kampania „Prędkość zabija. Włącz myślenie” jest skierowana do wszystkich użytkowników dróg. Chcemy pokazać, że przekraczanie prędkości jazdy, co dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn, niesie ze sobą tragiczne w skutkach konsekwencje. Kampania ma edukować kierowców, jakie mechanizmy determinują ich niewłaściwe zachowania na drodze, a w dłuższym okresie ma wpływać na zmianę ich postaw wobec prędkości – mówi Katarzyna Turska z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Dodatkowe informacje o Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) to międzyresortowy organ pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego. KRBRD określa kierunki i koordynuje działania administracji rządowej w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zadania KRBRD to: proponowanie kierunków polityki państwa w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, opracowywanie programów poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, zlecanie badań naukowych, inicjowanie oraz opiniowanie aktów prawnych w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego, inicjowanie współpracy zagranicznej oraz działalności edukacyjno-informacyjnej, współpraca
z organizacjami społecznymi i instytucjami pozarządowymi oraz analizowanie i ocena podejmowanych działań.
Dodatkowe informacje o programie „Prędkość zabija. Włącz myślenie”
„Prędkość zabija. Włącz myślenie” jest kampanią społeczną realizowaną przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, której celem jest uświadomienie uczestnikom ruchu drogowego, że prędkość jest głównym czynnikiem mającym wpływ na tragiczne skutki wypadków drogowych. Prowadzone w ramach kampanii w okresie od kwietnia do sierpnia 2011 r. działania mają doprowadzić do trwałej zmiany zachowań zarówno kierowców, jak i samych pasażerów. Celem działań prowadzonych w ramach kampanii jest również kształtowanie postaw świadomego
i kulturalnego uczestnika ruchu drogowego, respektującego prawo innych uczestników ruchu. Aby nagłośnić problem i zwrócić uwagę, iż kwestia ta dotyka całego społeczeństwa, w kampanii wykorzystane zostaną różnorodne narzędzia komunikacyjne. Przygotowanie i realizację tegorocznej edycji kampanii „Prędkość Zabija – Włącz myślenie” powierzono konsorcjum firm: Legend Group, MEC i On Board PR.
*Badania zostały przeprowadzone w marcu i kwietniu 2011 r. przez TNS Pentor. W ramach badań jakościowych zrealizowano 30 zogniskowanych wywiadów grupowych z kierowcami w wieku 18-50 lat. W ramach badań ilościowych przeprowadzono 1000 wywiadów na reprezentatywnej grupie Polaków wieku 18+ oraz 700 dodatkowych wywiadów z kierowcami.
Komentarze opinie