W 2007 r. zostanie oddanych do eksploatacji 60 km autostrad i dróg ekspresowych, 50 km obwodnic miast a 160 km dróg krajowych ulegnie przebudowie i wzmocnieniu poinformował Minister Transportu Jerzy Polaczek 26 stycznia br. podczas konferencji prasowej w Sejmie. Na ten cel planujemy wydać 5,5 mld zł dodał Minister, przedstawiając założenia projektu Rozporządzenia o Krajowym Funduszu Drogowym na rok 2007. Ponadto w bieżącym roku w budowie będzie 620 km dróg ekspresowych i autostrad, 40 km obwodnic a 480 km dróg krajowych będzie w przebudowie poinformował szef resortu transportu. Dodatkowo, wzorem roku 2006 r., w którym zmodernizowano 2093 km dróg, poprawie ulegnie 8-10% całej sieci dróg w Polsce liczącej 18.600 km dodał.
Minister Jerzy Polaczek poinformował, że w 2006 r. wypłacono dla koncesjonariuszy 400 mln zł tytułem rekompensat za zwolnienie ruchu ciężarowego z opłat, w tym: 48 mln zł dla firmy Stalexport i 352 mln zł dla Autostrady Wielkopolskiej (AWSA). Analiza przygotowana przez renomowaną firmę doradczą stwierdza, że wysokość wypłacanych rekompensat jest znacznie wyższa, niż gdyby opłaty były pobierane na bramkach: dla AWSA o 300 mln zł rocznie, a dla Stalexportu o 9 mln zł poinformował szef resortu transportu. Polski nie stać na dalsze kontynuowanie tego typu rozwiązań, dlatego dla nowych koncesjonariuszy na odcinkach autostrad A2 Stryków - Konotopa i A1 Stryków Pyrzowice zaproponujemy nowe rozwiązania, a z dotychczasowymi koncesjonariuszami będziemy prowadzić negocjacje dotyczące ewentualnych zmian dotychczasowych umów, zgodnie z wnioskami NIK i wynikami naszych analiz dodał.
Przedstawiając założenia małej nowelizacji Ustawy o autostradach płatnych Minister Jerzy Polaczek podkreślił, że przyjęte rozwiązania pozwalają na zmianę dotychczasowego szkodliwego dla Państwa systemu rekompensat dla koncesjonariuszy na system uwzględniający zarówno interesy koncesjonariuszy, jak i strony publicznej, czyli rzeczywiste partnerstwo publiczno prywatne. Poinformował, że nowelizacja pozwoli na pełne wykorzystanie potencjału drogowych spółek specjalnego przeznaczenia (SSP). Proponujemy powołanie nie 3, a 5 drogowych SSP, które będą odpowiedzialne za budowę: Warszawskiego Węzła Drogowego, autostrad A2 Warszawa Brześć, A4 Tarnów Korczowa oraz dróg ekspresowych wzdłuż wschodniej i zachodniej granicy kraju: S3 i S19 dodał.
Minister Jerzy Polaczek podtrzymał termin oddania do ruchu autostrady A1 na całej długości do 2010 roku, autostrady A2 do Warszawy (Konotopa) i do granicy w Świecku 2009/2010 oraz A4 do Rzeszowa i Korczowej do 2013 roku.
Komentarze opinie