Wyraziłem zgodę na przerwanie procedury wyłonienia operatorów na autostradach A2 i A4 i podjąłem decyzję o wdrożeniu systemu poboru opłat przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad  poinformował Minister Transportu i Budownictwa Jerzy Polaczek podczas briefingu w resorcie 1 marca br. Dotyczy to odcinka autostrady A2: Konin  Stryków, o długości 103 km oraz odcinka autostrady A4: Wrocław  Katowice, o długości 187 km.
Obecny poziom opłat na Autostradzie Wielkopolskiej S.A. dla samochodów osobowych wynosi 11 zł za odcinek, co stanowi 33 zł za przejazd na trasie Nowy Tomyśl  Konin (ok. 150 km). Dla samochodów ciężarowych opłata na ww. odcinku wynosi 330 zł. W nowym systemie opłaty będą niższe  dla użytkownika samochodu osobowego będzie to ok. 10 zł za 100 km, a samochodu ciężarowego 25-30 zł za 100 km. Zapowiadaliśmy politykę niskiego myta i to realizujemy w praktyce  powiedział minister Jerzy Polaczek.
Jedną z zasadniczych zalet wprowadzenia poboru opłat na autostradach przez GDDKiA jest wyeliminowanie obowiązku wypłaty dla koncesjonariuszy rekompensat za przejazd pojazdów ciężarowych, co mogłoby doprowadzić do utraty płynności Krajowego Funduszu Drogowego. Obecnie niemal całe wpływy z winiet są przeznaczone na dopłaty dla koncesjonariuszy (autostrada A2 Nowy Tomyśl  Konin, autostrada A4 Katowice  Kraków). Szacowana rekompensata za bezpłatny przejazd ciężarówek po nowych odcinkach autostrady A2 (Konin  Stryków) i autostrady A4 (Wrocław  Katowice) wyniosłaby ok. 200 mln zł rocznie.
Wprowadzenie nowego systemu opłat pozwoli na zasilenie Krajowego Funduszu Drogowego wpływami z opłat za przejazd autostradami. Środki zgromadzone w ten sposób na KFD będą mogły być przeznaczone na nowe inwestycje drogowe.
Dostosowanie autostrad do standardów autostrady płatnej zostanie sfinansowane z oszczędności powstałych z pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na budowę autostrad A2 i A4.
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wystąpił do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z wnioskiem o zgodę na zastosowanie przez GDDKiA uproszczonej procedury przetargowej prowadzącej do wyłonienia wykonawcy prac dostosowawczych.
Komentarze opinie