Od 11 lipca gorzowski Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczyna bezpłatne potwierdzanie Profili Zaufanych ePUAP, służących do składania podpisów elektronicznych. Profil umożliwia firmom i obywatelom składanie wniosków przez Internet bez konieczności posiadania certyfikatu kwalifikowanego, niezbędnego do złożenia bezpiecznego podpisu elektronicznego. Profil zaufany funkcjonuje w środowisku elektronicznej platformy usług administracji publicznej ePUAP oraz Elektronicznego Urzędu Podawczego.
Warunkiem korzystania z Profilu Zaufanego jest utworzenie konta na ePUAP. W tym celu należy odwiedzić stronę internetową www.epuap.gov.pl, na której MSWiA udostępnia odpowiednie usługi oraz instrukcje. Po utworzeniu konta trzeba wypełnić elektroniczny wniosek o potwierdzenie Profilu Zaufanego ePUAP, a następnie w ciągu 14 dni (zanim wygaśnie jego ważność) udać się do punktu potwierdzającego Profile Zaufane ePUAP. W gorzowskim Oddziale ZUS należy zgłosić się do okienka nr 3 na Sali Obsługi Klientów.
Potwierdzenie danych zapisanych na koncie ePUAP oraz znajdujących się w złożonym wniosku nastąpi na podstawie przedłożonego przez osobę wnioskującą dowodu osobistego lub paszportu. Jeżeli dane będą zgodne z dokumentem oraz rejestrem PESEL, a przedstawiony dokument ważny, po podpisaniu dwóch egzemplarzy wydrukowanego wniosku nastąpi potwierdzenie Profilu Zaufanego ePUAP. Każdy obywatel może posiadać tylko jeden profil o trzyletnim okresie ważności.
W kontaktach z ZUS przy pomocy Profilu Zaufanego ePUAP będzie można również za pośrednictwem Elektronicznego Urzędu Podawczego ZUS (eup.zus.com.pl):
• złożyć wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek,
• złożyć wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek,
• złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego,
• złożyć wniosek o zwrot nienależnie opłaconych składek,
• złożyć wniosek o układ ratalny,
• złożyć wniosek o odroczenie terminu płatności składek,
• złożyć wniosek o umorzenie należności z tytułu składek,
• a także zgłosić reklamację do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej.
Na początku 2012 r. ruszy Nowy Portal Informacyjny, ważna część Platformy Usług Elektronicznych ZUS budowanej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Wówczas udostępnione zostaną dodatkowe usługi, do których dostęp możliwy będzie przy pomocy podpisu weryfikowanego profilem zaufanym, m.in. dostęp on-line do konta ubezpieczonego w ZUS.
Komentarze opinie