Reklama

Zainteresowanie nowymi samochodami stopniowo rośnie

10/05/2006 23:21
Wynik sprzedaży samochodów osobowych w kwietniu - 19 981 aut, choć nieco niższy niż uzyskany w marcu, jest o ponad 3% większy w porównaniu do rezultatu zanotowanego rok wcześniej. Niestety, aktualny trend nie musi oznaczać poprawy wyników w skali całego roku.
Samochody osobowe

Kliknij, aby powiększyć
Sprzedaż samochodów osobowych w ciągu czterech miesięcy bieżącego roku wyniosła 78 466 sztuk. Jest to wynik o około 8,0% gorszy niż przed rokiem, należy jednak podkreślić fakt, iż z miesiąca na miesiąc notowany spadek zmniejsza się. Rezultat sprzedaży miesięcznej w kwietniu wynoszący 19 981 aut - jest o 7,7% mniejszy niż w poprzednim miesiącu, ale o 3,3% większy niż rok wcześniej. Warto zauważyć, iż średnia dzienna sprzedaż w kwietniu wyniosła 832 auta i była najwyższa od początku roku (w kolejnych miesiącach wynosiła 713, 754 i 802 auta). Gdyby ilość dni pracujących w kwietniu była identyczna jak w marcu (27), to ostateczny wynik miesięczny byłby równy niemal 22,5 tysiąca sprzedanych aut. Te stosunkowo pozytywne bieżące informacje nie oznaczają jeszcze, że rezultat całoroczny będzie lepszy niż w roku 2005. Ogłoszone propozycje zmian w podatkach, wciąż jeszcze niepotwierdzone, mogą przyczynić się do zmiany dotychczasowych trendów, a w konsekwencji do uzyskania na koniec roku jeszcze gorszego wyniku.

Kliknij, aby powiększyć

Kliknij, aby powiększyćSpośród 42 oferowanych na polskim rynku marek, niespełna połowa odnotowała większą sprzedaż niż przed rokiem (20 firm), przy czym w pierwszej dziesiątce (80,7% rynku) są tylko trzy marki o rosnącej tendencji (Toyota, Opel, Volkswagen), w drugiej dziesiątce (15,4% rynku) jest pięć takich firm (Kia, Suzuki, Audi, Volvo, Mercedes), a pozostałe zajmują jeszcze dalsze pozycje.
Najczęściej kupowaną marką w 2006 roku jest niezmiennie Toyota. Na zakup aut tego producenta zdecydowało się od początku roku 10 328 osób, o 1,3% (134 sztuki) więcej niż rok wcześniej. Taki wynik zapewnia Toyocie 13,2% krajowego rynku. W kwietniu sprzedano 2 537 japońskich aut, o 23,0% więcej niż przed rokiem. Toyota jest jedyną marką, której sprzedaż przekroczyła w ciągu czterech miesięcy pułap 10 tysięcy sztuk.
Na drugim miejscu listy najpopularniejszych marek w Polsce znalazła się ponownie Skoda z wynikiem sprzedaży 8 940 sztuk, o 10,0% (995 sztuk) mniejszym niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Udział czeskiej marki w rynku zmniejszył się nieznacznie na przestrzeni roku - z 11,6 do 11,4%. W kwietniu samochody Skody kupiło 2 205 klientów, o 13,7% mniej niż rok wcześniej.
Kliknij, aby powiększyćNa trzeciej pozycji umocnił się Opel. Sumaryczna sprzedaż aut tej marki wyniosła 8 537 sztuk i jest to o prawie 10,0% (774 auta) więcej niż przed rokiem. Opel osiągnął najwyższy w czołowej dziesiątce wskaźnik wzrostu sprzedaży i zwiększył swój udział w rynku krajowym z 9,1 do 10,9%. Wynik kwietniowej sprzedaży na poziomie 1 923 sztuki wzrósł o 18,8% w stosunku do ubiegłego roku.
Czwartą lokatę w podsumowaniu zajmuje Fiat, który sprzedał 8 407 swoich samochodów, co oznacza spadek o 7,3% (659 sztuk). Taki wynik pozwolił marce nieznacznie zwiększyć udział w rynku z 10,6 do 10,7%. Należy podkreślić, iż w kwietniu Fiat uzyskał drugi - po Toyocie - rezultat miesięcznego zestawienia - 2 224 auta, o 16,3% większy niż rok wcześniej. Jest to również najwyższy wynik miesięczny marki od początku roku. Utrzymanie takiego tempa wzrostu miesięcznej sprzedaży może zapewnić Fiatowi powrót na medalowe miejsce już w najbliższych miesiącach.

Kliknij, aby powiększyćPiąta pozycja należy do Forda, który znalazł 5 713 nabywców na swoje auta, o 15,6% (1 057 sztuk) mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi na koniec kwietnia 7,3%. Sprzedaż 1 507 sztuk w czwartym miesiącu roku wykazała spadek o 5,2%.
Trzy kolejne lokaty niezmiennie zajmują francuscy producenci: Renault z wynikiem 5 588 sprzedanych aut, o 17,8% mniejszym niż przed rokiem (w kwietniu 1 523 sztuki, 2,7% spadku), Peugeot z wynikiem 4 796 aut (13,5% spadku, w kwietniu 1 172 sztuki, 28,9% wzrostu) i Citroen, sprzedany w ilości 4 037 sztuk (spadek o 4,7%, w kwietniu 991 aut, spadek o 7,0%). O ile dwie pierwsze marki zmniejszyły udział w rynku, odpowiednio z 8,0 do 7,1% i z 6,5 do 6,1%, udział Citroena wzrósł z niespełna 5,0% do ponad 5,1%.

Kliknij, aby powiększyćNa dziewiątym miejscu uplasował się ponownie Volkswagen z wynikiem sumarycznej sprzedaży 3 876 aut (wzrost o 5,6%, 204 sztuki), w tym kwietniowej - 1 093 auta (wzrost o 26,4%). Wzrósł również udział niemieckiej marki w polskim rynku - z 4,3 do 4,9%.
Pierwszą dziesiątkę rankingu zamyka Honda. Samochody kolejnego japońskiego producenta znalazły 3 117 nabywców, o 11,3% (395 sztuk) mniej niż rok wcześniej (w kwietniu 803 auta, spadek o 5,5%). Udział Hondy spadł poniżej 4,0%.

Dynamicznie rośnie sprzedaż marek, sklasyfikowanych na dalszych pozycjach: Suzuki (15. lokata, 987 aut, wzrost o 29,7%), Audi (16. lokata, 921 aut, wzrost o 19,3%), Volvo (17. lokata, 866 aut, wzrost o 29,8%), Mercedes (18. lokata, 850 aut, wzrost o 27,3%), BMW (21. lokata, 566 aut, wzrost o 50,9%), Subaru (23. lokata, 412 sztuk, +49,8%), a wręcz imponujące tempo wzrostu uzyskały auta marki Lexus (26. lokata, 187 sztuk, +139,7%) i Saab (29. lokata, 134 auta, +148,2%). W kwietniu na polskie drogi wyjechał pierwszy w tym roku egzemplarz Maybacha.

Ostatni miesiąc przyniósł kolejny wzrost ilości sprowadzonych samochodów używanych (oraz nowych sprowadzonych poza oficjalną siecią dystrybucji). W urzędach celnych zgłoszono około 63 tysiące aut, o niemal ź więcej niż w marcu. Był to najwyższy rezultat miesięczny zanotowany od początku roku. Jest on w dużym stopniu wynikiem obniżenia w kwietniu kosztów nabycia karty pojazdu oraz, po części, zapowiedzią wprowadzenia podatku ekologicznego, który w proponowanej formie będzie stanowił niewątpliwą barierę, znacznie zmniejszającą opłacalność „importu” samochodów starszych.

Samochody dostawcze

Kliknij, aby powiększyć
Kliknij, aby powiększyćKwietniowa sprzedaż pojazdów dostawczych wyniosła 3 050 sztuk i jest o 15,3% większa niż przed rokiem. Od początku roku z salonów samochodowych wyjechało łącznie 11 407 aut użytkowych, o 11,4% więcej niż rok wcześniej.

Niekwestionowanym liderem rynku pozostaje niezmiennie Fiat, którego sprzedaż w wysokości 2 691 sztuk, o 12,5% większa niż w ubiegłym roku stanowi 23,6% polskiego rynku. Wynik miesięczny sprzedaży marki jest również najwyższy i wynosi 647 sztuk (spadek o 0,9%).

Kliknij, aby powiększyć
Kliknij, aby powiększyćNa drugiej pozycji ponownie znajduje się Renault, którego sprzedaż tegoroczna - 1 448 aut wzrosła o 33,7% w stosunku do poprzedniego roku, co pozwoliło zwiększyć udział marki w polskim rynku z 10,6 do 12,7%. W kwietniu samochody Renault znalazły 439 nabywców, o 64,4% więcej niż rok wcześniej (to jeden z najwyższych wskaźników wzrostu sprzedaży miesięcznej w skali rynku).

Trzecie miejsce utrzymał Volkswagen, jednak sprzedaż tego producenta dość drastycznie spadła na przestrzeni roku: 1 291 sztuk to o 18,2% mniej niż w 2005 roku, a w konsekwencji zmniejszył się udział marki w rynku - z 15,4 do 11,3%. Wynik uzyskany w kwietniu - 362 auta - jest większy niż przed rokiem o 8,7%, ale to dopiero czwarty rezultat miesięcznego zestawienia.

Kliknij, aby powiększyćWięcej pojazdów sprzedał w kwietniu Ford - 396 sztuk, +36,1%, sklasyfikowany na czwartej pozycji. Skumulowana sprzedaż marki wyniosła 1 122 sztuki, o 8,1% więcej niż rok wcześniej.
Dwie kolejne lokaty należą do koncernu PSA: Peugeot uzyskał wynik 785 sprzedanych aut i wzrost o 41,7% (w kwietniu 231 sztuk, +55,0%), a Citroen - 769 aut i wzrost o 27,3% (w kwietniu 182 auta, +22,2%).
Na dalszych miejscach znalazły się marki o malejącej sprzedaży: Opel (698 aut, spadek o 2,4%), Mercedes (673 auta, spadek o 18,3%) i Intrall (413 aut, spadek o 21,2%). Dopiero zamykająca pierwszą dziesiątkę podsumowania Kia osiągnęła wzrost sprzedaży - 386 sztuk, +19,1%; podobnie jak otwierający drugą dziesiątkę Nissan - 302 auta, +344,1%. Dynamicznie rośnie popularność samochodów marki Gazela, sprzedawanych w Polsce przez dwie firmy - Autotrading (161 sztuk) i Andorię (154 sztuki).
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do