Reklama

Wypadków z udziałem pieszych może być mniej!

wojewodalubuski.pl
19/12/2014 10:41
Bezpieczeństwo na drogach jest ważnym elementem naszego życia. Mimo, iż wypadków z udziałem pieszych jest coraz mniej, nadal stanowią oni zbyt duży procent ofiar na polskich drogach. Z tego też powodu, uwrażliwiając na problem, wojewoda Jerzy Ostrouch, zwrócił się do samorządowców o organizowanie akcji medialnych, edukacyjnych oraz aktywne promowanie noszenia odblasków wśród mieszkańców gmin.

List wojewody do samorządowców

Wojewoda Jerzy Ostrouch zwrócił do włodarzy wszystkich lubuskich gmin, na terenie których doszło do choćby jednego tragicznego w skutkach wypadku z udziałem pieszych, o aktywność w nagłaśnianiu zjawiska, a także zaoferował wspólne działania dotyczące poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Celem powinna być minimalizacja liczby ofiar śmiertelnych, w tym z udziałem rowerzystów, motorowerzystów i motocyklistów, czyli niechronionych użytkowników ruchu drogowego.

Nieprzypadkowo na apel został wybrany grudzień. Okres zimowy to czas słabszej widoczności dla kierowców na drogach przy jednoczesnym pogorszeniu się panujących na nich warunków. W tym też okresie dochodzi do największej ilości wypadków z udziałem pieszych. Z policyjnych statystyk wynika, iż ich sytuacja jest jedną z najniebezpieczniejszych w Europie.

Po zmierzchu tylko z odblaskami

Wojewoda Jerzy Ostrouch, że osoby poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym są zobowiązane używać elementów odblaskowych. Przepis ten ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa pieszych oraz zminimalizowanie ilości zdarzeń z ich udziałem.

Niestety, ale ogromna część osób poruszających się wieczorem po drodze, nie zdaje sobie sprawy jak mocno ograniczoną widocznością dysponuje kierowca pojazdu po zapadnięciu zmroku. Kierujący autem zobaczy pieszego nie posiadającego elementu odblaskowego dopiero gdy ten będzie w zasięgu reflektorów czyli zaledwie 20-30 metrów przed pojazdem. Wtedy kierowca na podjęcie prawidłowego manewru ma niewiele czasu. Jeśli jednak pieszy dbając o swoje bezpieczeństwo w widocznym miejscu nosi element odblaskowy, kierowca dostrzeże go już ze znacznej odległości i w porę bezpiecznie ominie.

Odblaski ratują życie – akcja wojewody

Zeszłej jesieni ponad 300 uczniów Zespołu Szkół w Kłodawie wzięło udział w akcji „odblaski ratują życie”. Wojewoda Jerzy Ostrouch, zaapelował do dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów o zachowanie zasad bezpieczeństwa w drodze do szkoły i do domu. Takie akcje można zorganizować w gminach. Kosztują one tyle, ile rozdane młodzieży odblaski a pamiętajmy, w ten sposób możemy uratować ludzkie życie, zapobiec tragedii i zmniejszyć ilość ofiar wypadków drogowych.

Zbliża się także okres świąt, a po nich ferii zimowych. W tym czasie dzieci zostają niejednokrotnie bez opieki, a zabawy prowadzone w rejonie dróg mogą mieć tragiczne skutki.

Wypadki śmiertelne w Europie i w Polsce

Około 21% wszystkich wypadków śmiertelnych w ruchu drogowym na obszarze UE stanowią wypadki z udziałem pieszych. Osoby w wieku 65 lub więcej lat stanowią z kolei największą część grupy osób pieszych ginących na drodze.

W Polsce od lat poważnym problemem jest bardzo wysokie zagrożenie pieszych oraz rowerzystów. Razem stanowią oni ostatnich latach ok. 50% zabitych i 40% rannych w wypadkach drogowych. Polska jest w Europie krajem najwyższego ryzyka dla tej grupy uczestników ruchu drogowego. Zagrożenie pieszych Polaków utratą życia w wypadku drogowym jest blisko trzy razy wyższe niż w Niemczech, Hiszpanii, Francji czy Wielkiej Brytanii. Tam rocznie ginie ok. 400 pieszych, w Polsce ponad 1100 osób (ok. 1/3 ogółu ofiar śmiertelnych - w 2013 roku na polskich drogach zginęło ogółem 3357 osób, w tym 1140 pieszych).

Najwięcej pieszych ginie w Polsce na przejściach (232 zabitych) i skrzyżowaniach (182 zabitych). Ponad 9000 pieszych zostaje co roku rannych. Wypadki z udziałem pieszych stanowią ponad 26 proc. ogółu wypadków. W 2013 roku doszło do 9489 tego rodzaju wypadków. Głównymi przyczynami było nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu. Tak zginęły 142 osoby. Nieprawidłowe przejeżdżanie przejść przez kierowców przyniosło śmierć 80 osobom. Pędzący z nadmierną prędkością kierowcy przyczynili się do śmierci 96 osób.

Liczba wypadków z udziałem pieszych może być zmniejszona poprzez wprowadzanie terenowych ograniczeń prędkości i wytyczanie ścieżek. Osoby piesze są bardziej widoczne przy prawidłowym oświetleniu ulic oraz podczas noszenia odblaskowych znaczników na odzieży.

Lubuska mapa bezpieczeństwa!

W trosce o bezpieczeństwo podróżujących przez województwo oraz do wykorzystania przez włodarzy poszczególnych lubuskich gmin podczas planowania inwestycji drogowych, wojewoda Jerzy Ostrouch polecił przygotować mapę infrastruktury drogowej regionu z naniesioną na nią statystyką wypadkową na konkretnych odcinkach dróg krajowych, wojewódzkich i lokalnych.

Mapa powstaje (jest ciągle aktualizowana) od ponad roku przy ścisłej współpracy z Komendą Wojewódzką Policji i Inspekcją Transportu Drogowego i jest gotowa do wykorzystania, zarówno przez mieszkańców województwa i pozostałych regionów Polski, którzy będą planować podroż przez Lubuskie. Wojewódzka mapa infrastruktury drogowej regionu ze statystyką wypadkowości to w skali kraju pomysł unikatowy. Podobna funkcjonuje w Warszawie i dotyczy tylko miasta stołecznego.

Mapa infrastruktury drogowej i wypadkowości w Lubuskiem:
- dokument niezbędny dla wszystkich odpowiedzialnych za inwestycje drogowe w regionie (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Zarząd Dróg Wojewódzkich, starostwa powiatowe i gminy),
- pakiet informacyjny dla wszystkich odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w ruchu drogowym w regionie lubuskim (policja, Inspekcja Transportu Drogowego, straże miejskie i gminne oraz żandarmeria wojskowa),
- informacje ważne dla kierowców podróżujących przez nasz region: wybór tras z najmniejszą liczbą wypadków, wybór trasy alternatywnej z mniejszą ilością „dziur w drodze”
- mapa jest na bieżąco aktualizowana.

Na Wojewodzie i administracji publicznej w regionie ciążą obowiązki, zarówno z zakresu bezpieczeństwa ale także te, związane z oceną stanu technicznego infrastruktury drogowej. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom zrodził się pomysł „mapowania” infrastruktury drogowej w województwie.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do