Samochody osobowe
Wyniki sprzedaży samochodów osobowych zanotowane w marcu wskazują na niewielką poprawę na polskim rynku. Prowadzone z dużym wysiłkiem kampanie promocyjne producentów pozwoliły na nieznaczne zwiększenie poziomu sprzedaży. Wynik miesięczny zbliżył się do pułapu 24 tysięcy sztuk i wyniósł 23 928 aut, a więc jest o 20,63% większy niż w lutym. W porównaniu do marcowej sprzedaży wciąż jednak obserwowany jest wysoki poziom spadku o niemal 39%. Tendencję malejącą wykazało dziewięć z dziesięciu czołowych marek na rynku, a spadki miesięcznej sprzedaży wahają się od 15,3% (Opel) do 70,3% (Fiat). Jedyną marką spośród pierwszych dziesięciu, której wynik w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego jest lepszy to Chevrolet.
Skumulowana sprzedaż samochodów osobowych wyniosła w pierwszym kwartale 2005 roku 66 005 sztuk, o niemal 33% mniej niż przed rokiem. Liderem rynku pozostaje Toyota z wynikiem tegorocznej sprzedaży w wysokości 8 132 auta, o ponad 32% mniejszym niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Japoński producent zwiększył nieznacznie swój udział w polskim rynku - z 12,2 do 12,32%. Wynik marcowej sprzedaży - 2 535 sztuk - jest o 45,1% mniejszy niż rok wcześniej. Drugą pozycję utrzymała Skoda, sprzedając 7 381 swoich aut. Ponad 41-procentowy spadek spowodował utratę udziału w rynku z 12,8 do 11,18%. W marcu czeska marka znalazła 2 316 nabywców, o 53,2% mniej niż przed rokiem (czwarty rezultat miesiąca). Trzecia lokata należy ponownie do Fiata. Ten producent sprzedał od początku roku 7 154 samochody, o 63,9% mniej niż w ubiegłym roku. Udział Fiata w rynku spadł z 20,1 do 10,84%. Miesięczny wynik uzyskany w marcu - 2 355 aut - jest o 70,3% mniejszy niż przed rokiem. Czwartą pozycję sprzed roku zachował Opel dzięki sprzedaży 6 145 pojazdów osobowych. Opel wykazał najmniejszy wskaźnik spadku z dotychczas zaprezentowanych firm (28,1%), a co nie mniej istotne - osiągnął największą sprzedaż miesięczną w skali rynku - 3 056 aut (spadek w porównaniu z poprzednim rokiem o 15,3%). Tak dobry rezultat tegorocznej sprzedaży przyczynił się do zwiększenia udziału marki w polskim rynku - z 8,7 do 9,31%. Kolejne, piąte miejsce na liście najpopularniejszych producentów, zajmuje Renault z wynikiem skumulowanej sprzedaży 5 229 aut, o 45,3% mniej niż rok wcześniej. Francuska marka zmniejszyła swój udział w rynku z 9,7 do 7,9%. W dużym stopniu przyczyniła się do tego słaba sprzedaż w marcu - miesięczny wynik w wysokości 1 406 sztuk wykazał spadek w ciągu roku o 60,3%. Szósta lokata należy do Forda, który sprzedał w okresie styczeń - marzec 5 181 aut, o 39,4% mniej niż rok wcześniej, z czego 2 146 sztuk w marcu (spadek o 34,6%). Ford posiada niemal 7,9% udziału w rynku (przed rokiem 8,7%). Dalsze dwie pozycje zajmują marki koncernu PSA: kolejno Peugeot (4 635 aut od początku roku, spadek o 38,7%; w marcu - 2 187 aut, spadek o 32,6%) i Citroen (3 186 aut, spadek o 20%; w marcu - 1 187 sztuk, spadek o 17,6%). O ile Citroen zwiększył swoje udziały w rynku z 4 do 4,83%, Peugeot stracił - z 7,7 do 7,02%. Dziewiąte miejsce w podsumowaniu zajął Volkswagen z wynikiem po trzech miesiącach roku 2 807 sprzedanych aut (o 27,3% mniej niż przed rokiem), w tym 853 sztuki to wynik marcowy (o 43,6% mniej). Stosunkowo niewielki spadek sprzedaży sumarycznej pozwolił niemieckiej marce zwiększyć udział w rynku z 3,9 do 4,25%. Czołową dziesiątkę zamyka Chevrolet. Na zakup koreańskich aut zdecydowało się w pierwszym kwartale roku 2 486 klientów, z tego 1 003 osoby - w marcu. Chevrolet stanowi obecnie 3,77% polskiego rynku. Nieznacznie mniej (3,74%) należy do Hondy, która otwiera drugą dziesiątkę rankingu i jest pierwszą spośród prezentowanych tu marek o rosnącej tendencji sprzedaży. Wynik tegoroczny Hondy wynosi 2 471 aut (18,3% wzrostu, w marcu - 915 sztuk, wzrost o 16,7%). Również następny producent - SEAT - osiągnął większy wynik niż przed rokiem - 1 933 auta, wzrost o 50,2%, w marcu 662 sztuki, wzrost o 31,4%). Tradycyjnie już na podkreślenie zasługują wyniki uzyskane przez koreańskie marki: Hyundai (14. lokata, sprzedaż skumulowana 1 201 aut, 253,2% wzrostu, w marcu 282 auta, wzrost o 297,2%) i Kia (15. lokata, wynik sumaryczny 1 079 aut, wzrost o 181%, marcowy - 337 sztuk, wzrost o 149,6%). Godny uwagi jest też awans na siedemnastą pozycję marki Dacia (582 auta od początku roku, 315 sztuk w marcu).
Samochody dostawcze
W marcu bieżącego roku sprzedaż samochodów dostawczych wyniosła 2 987 sztuk, o 22,77% więcej niż w poprzednim miesiącu, ale o 5,98% mniej niż przed rokiem. Wynik sumaryczny na koniec pierwszego kwartału wyniósł 7 606 sztuk i jest to o 3,22% mniej niż rok wcześniej. Liderem rynku jest tu Fiat, który sprzedał od początku roku 1 740 swoich pojazdów (spadek o 19,6%), z tego 680 sztuk - w marcu (spadek o 26,9%). Udział marki w rynku wynosi 22,9%. Drugą lokatę zajmuje Volkswagen z wynikiem 1 256 aut (w marcu 403 sztuki) i rekordowym (w czołówce) wskaźnikiem wzrostu sprzedaży na przestrzeni roku - o 112,5% (w marcu o 51,5%). VW zwiększył swój udział w rynku ponad dwukrotnie - z 7,5 do 16,5%). Trzecia pozycja należy do Renault. Francuskie pojazdy znalazły w pierwszym kwartale 816 nabywców (wzrost o 4,5%), z czego 318 - w marcu (10,8% wzrostu). Udział w rynku zwiększył się w tym czasie do 10,7% (z 9,9% przed rokiem). Na czwartym miejscu uplasował się Ford - sprzedaż sumaryczna wyniosła 747 sztuk, o 9,2% mniej niż rok wcześniej; marcowa - 348 sztuk, o 38,7% więcej niż w ubiegłym roku. Piąty na polskim rynku Mercedes sprzedał od początku roku 612 aut (spadek o 10,7%, w marcu - 306 sztuk, 14,6% wzrostu). Wysokie wskaźniki wzrostu sprzedaży uzyskał Opel (szósta lokata): wynik miesięczny 326 sztuk jest o 52,3% większy, a skumulowany 596 sztuk - o 45% większy niż przed rokiem. To pozwoliło na wzrost udziału Opla w rynku z 5,2 do 7,8%. Kolejne marki pierwszej dziesiątki wykazały tendencję malejącą. Poczynając od Citroena na siódmej pozycji (455 sztuk, spadek o 37,5%), poprzez Peugeot (ósma lokata, 405 aut, 30,5% spadku), kończąc na dziesiątej na liście rankingowej Kii (232 auta, spadek o 28,2%). Jedynie Intrall (dziewiąte miejsce) osiągnął lepszy wynik sumaryczny niż rok wcześniej - 360 sztuk, wzrost o 16,5%.
Komentarze opinie