Reklama

Wyniki sprzedaży samochodów osobowych w lutym-zjazd po równi pochyłej

09/03/2005 19:14
W lutym 2005 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła 19 836 sztuk. To o niemal 11% mniej niż w poprzednim miesiącu (22 241 sztuk) i o 34,3% mniej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku (30 212 sztuk). Łączna sprzedaż tegoroczna wyniosła 42 077 aut. W stosunku do 2004 roku - spadek sprzedaży wyniósł 29,1%.

Spośród dwunastu sklasyfikowanych na polskim rynku segmentów samochodów osobowych sześć wykazało spadek w porównaniu do ubiegłego roku, sześć – wzrost sprzedaży. Największe wskaźniki spadku odnotowały najważniejsze segmenty na polskim rynku: poczynając od aut małych, które stanowią 35,5% rynku (sprzedaż w ciągu dwóch miesięcy wyniosła 14 922 sztuki, o 34,4% mniej niż rok wcześniej), poprzez klasę niższą średnią – 25,6% rynku (wynik 10 773 auta, o 20,3% mniej niż przed rokiem), klasę wyższą średnią – 14% rynku (wynik 5 908 aut, spadek o 30,5%), po segment mini plus, do którego należy 6,3% rynku (4. pozycja na liście największych segmentów, sprzedaż 2 635 aut, spadek o 57,5%) i segment mini – 2,9% rynku (ósmy co do wielkości segment rynku, sprzedaż 1 208 aut, spadek o 56,2%). Najdynamiczniej wzrosła sprzedaż samochodów terenowych – wynik po dwóch miesiącach roku w wysokości 1 395 sztuk jest o ponad 77% większy niż przed rokiem. Taki rezultat pozwolił na zajęcie siódmego miejsca na rynku z udziałem procentowym 3,3. Wzrost sprzedaży tegorocznej wykazały wszystkie grupy vanów: mini vany o 13% (wynik 2 189 sztuk, 5. lokata w rankingu), kombi vany o 8% (wynik 2 030 sztuk, 6. lokata na rynku) i MPV – o 27,4% (349 sztuk, 10. lokata). Łącznie wymienione vany stanowią prawie 10,9% polskiego rynku (6,9% rok wcześniej).

Pomimo utraty pierwszej pozycji na rzecz Skody w wynikach miesięcznych, w przypadku wyników skumulowanych pozycję lidera utrzymała Toyota. Sprzedaż w lutym wyniosła 2 340 sztuk, o 45,6% mniej niż przed rokiem, a sumaryczna po dwóch miesiącach – 5 597 sztuk. Mimo niemal 24-procentowego spadku, wynik taki pozwolił na wzrost udziału marki w rynku z 12,4 do 13,3%.
Drugą pozycję zachowuje niezmiennie Skoda z rezultatem skumulowanej sprzedaży 5 065 aut, o 34% mniejszym niż rok wcześniej. Udział marki w rynku zmalał w ciągu roku z 12,9 do 12%. Lutowa sprzedaż czeskich samochodów wyniosła 2 342 sztuki i również wykazała spadek - o 36,8%.
Trzecie miejsce wśród najczęściej kupowanych marek należy do Fiata – łączny wynik sprzedaży, uzyskany od początku roku to 4 799 aut, o 59,5% mniej niż w ubiegłym roku. Konsekwencją spadku sprzedaży jest utrata udziału w rynku – z 20 do 11,4%. W lutym na zakup samochodów włoskiej marki zdecydowało się 2 218 nabywców, o 64,2% mniej niż rok wcześniej.
Kolejną lokatę w rankingu popularności zajmuje po dwóch miesiącach roku Renault, który sprzedał 3 823 aut, o 36,5% mniej niż przed rokiem. Francuska marka zmniejszyła swój udział w rynku z 10,1 do 9,1%.
Na piątą lokatę awansował (z siódmej przed miesiącem) Opel z wynikiem sumarycznej sprzedaży 3 089 aut (spadek o 37,5%), przy czym 1 701 aut to rezultat uzyskany w lutym (4. wynik miesięcznego zestawienia). Udział Opla w polskim rynku zmniejszył się w ciągu roku o 1% i wynosi obecnie 7,3%.
Na szóstym miejscu znalazł się Ford. W styczniu i lutym polscy klienci kupili 3 035 aut tej marki, o 42,3% mniej niż przed rokiem. Taki spadek sprzedaży spowodował zmniejszenie udziału w rynku z 8,9 do 7,2%.
Dwie dalsze pozycje należą do francuskich producentów – koncernu PSA. Peugeot uzyskał wynik skumulowany w wysokości 2 448 sztuk (spadek o 43,3%), a Citroen – 1 999 sztuk (spadek o 21,3%). O ile Peugeot stracił na przestrzeni roku ok. 1,5% rynku (5,8% obecnie, 7,3% przed rokiem), Citroen zwiększył swój udział z 4,3 do 4,8%.
Dziewiąte miejsce zajął Volkswagen, sprzedając 1 954 auta osobowe, o 16,7% mniej niż rok wcześniej. To najniższy wskaźnik spadku sprzedaży wśród zaprezentowanych dotychczas firm. Udział Volkswagena w rynku wzrósł w ciągu roku o 0,6%, do 4,6%.
Na dziesiątą lokatę powróciła (po miesięcznej przerwie) Honda z wynikiem tegorocznej sprzedaży 1 556 aut, o 19,3% większym niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku. Honda jest jedyną marką w czołowej dziesiątce o dodatnim wskaźniku zmiany wielkości sprzedaży. Taką tendencję wykazała również w miesięcznym zestawieniu: lutowy wynik 905 sztuk jest o 19,9% większy niż uzyskany przed rokiem.
Na jedenastym miejscu znalazł się Chevrolet z wynikiem 1 483 sprzedane auta (3,5% rynku). Warto zwrócić uwagę na rezultaty kilku marek, które nie zmieściły się w pierwszej dziesiątce. Utraconą pozycję odbudowuje SEAT, dwunasty w lutowym podsumowaniu: w ciągu dwóch miesięcy sprzedał 1 271 aut, o 62,3% więcej niż rok wcześniej, z tego w lutym – 772 auta (178,7% wzrostu). Czternaste i piętnaste miejsce zajmują marki koreańskie – Hyundai i Kia z wysokimi wskaźnikami wzrostu sprzedaży: odpowiednio – miesięcznej 186,3% (398 sztuk) i 144,4% (325 sztuk) i sumarycznej – 241,6% (919 sztuk) i 198% (742 sztuki). Dziewiętnastą lokatę zajmuje Suzuki z wynikiem lutowej sprzedaży 157 aut (wzrost o 185,5%) i łącznej – 318 aut (wzrost o 158,5%).

Najpopularniejszym modelem polskiego rynku jest ponownie Skoda Fabia. Sprzedaż czeskiego auta wyniosła od początku roku 3 218 sztuk, o 44,6% mniej niż rok wcześniej. Druga lokata w rankingu należy do Fiata Pandy. Tegoroczny wynik sprzedaży wynosi 2 577 sztuk, o 55,9% mniej niż przed rokiem. Kolejne pozycje zajmują przedstawicielki Toyoty: Corolla z wynikiem 2 058 sztuk (27,4% spadku) i Yaris – 1 938 sztuk (36,2% spadku). Piąte miejsce utrzymała Skoda Octavia, sprzedana w ilości 1 676 sztuk i jest to pierwszy z prezentowanych modeli o rosnącej tendencji sprzedaży – wskaźnik wzrostu wynosi 1,2%. Dalsze pozycje zajmują kolejno: Ford Focus z wynikiem 1 627 sztuk, spadek o 26,9%, Renault Thalia z wynikiem 1 164 sztuki, spadek o 38,6%, Opel Corsa – 1 137 sztuk, spadek o 40,2%, Peugeot 206 – 1 033 sztuki, spadek o 56,3%, Fiat Punto – 928 sztuk, spadek o 61,7%. Na podkreślenie zasługują dobre rezultaty Chevroleta Aveo – 13. pozycja, sprzedaż 910 sztuk i Opla Astry Classic – 14. lokata, sprzedaż 893 sztuk. Na piętnastym miejscu uplasował się Hyundai Getz z imponującym wskaźnikiem wzrostu sprzedaży – o 331,2% (802 sztuki), a na 23. – Toyota Corolla Verso: wynik 457 sprzedanych aut jest o 45 600% większy niż rok wcześniej.

Dalszemu zmniejszeniu uległ udział samochodów krajowej produkcji w rynku. O ile przed rokiem wynosił 15,9%, w poprzednim miesiącu – 11,9%, obecnie jest to 11,5% (4 857 sztuk). Samochody pochodzące z importu stanowią 88,5% polskiego rynku (37 220 sztuk).

Odwrotną tendencję wykazują samochody z silnikiem diesla – ich udział w polskim rynku systematycznie rośnie. Na koniec lutego auta z silnikiem wysokoprężnym stanowią 26% sprzedaży nowych aut osobowych (10 951 sztuk, przed rokiem – 21%), auta z napędem benzynowym – 74% (31 126 sztuk, przed rokiem – 79%).
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do