Samochody osobowe
Maj 2004 roku był pierwszym miesiącem polskiej obecności w Unii Europejskiej. Był to jednocześnie miesiąc załamania się rynku samochodowego w Polsce. Po rekordowych wynikach sprzedaży w kwietniu (ponad 45 tysięcy sztuk), w maju sprzedano niespełna 26 tysięcy aut. Wyniki w kolejnych miesiącach ubiegłego roku wykazywały systematyczny spadek. Początek roku 2005 przyniósł minimalną poprawę sytuacji. Była ona wynikiem nasilonych akcji promocyjnych, dotyczących wyprzedaży starego rocznika. Mimo, że minęło już pięć miesięcy bieżącego roku, zarówno u dealerów, jak i importerów pozostają na stocku samochody wyprodukowane w 2004 roku. Drastyczny spadek sprzedaży wymusił na sprzedawcach powolne wycofywanie się z ubiegłorocznych podwyżek cen i obecnie wielu producentów ogłasza nowe, obniżone cenniki.
Nieprzerwanie trwa napływ samochodów używanych. W maju, tylko z krajów Unii Europejskiej, wjechało do Polski 86 768 aut używanych (najwyższy miesięczny import od początku roku), o niemal 12% więcej niż w kwietniu (77 484 sztuki). Łącznie, w okresie od stycznia do końca maja, import samochodów używanych do Polski wyniósł 355 248 sztuk (tylko z krajów Unii Europejskiej).
Wynik majowej sprzedaży samochodów osobowych przekroczył pułap 20 tysięcy sztuk i wyniósł 20 929 auta. To o 19,6% mniej niż przed rokiem, ale o 8,2% więcej niż w poprzednim miesiącu. Skumulowana sprzedaż po pięciu miesiącach roku wyniosła 106 265 aut, o 37,3% mniej niż rok wcześniej. Warto w tym miejscu podkreślić, że sprzedaż nowych aut stanowi niespełna trzecią część tegorocznego importu używanych samochodów (w maju - mniej niż czwartą część).
Maj przyniósł radykalne zmiany w tegorocznym rankingu najpopularniejszych marek na polskim rynku. Najważniejszą jest pojawienie się nowego lidera - pozycję tę zdobyła Skoda, uzyskując wynik sprzedaży w wysokości 12 555 aut, o 43,5% mniejszy niż przed rokiem. Majowa sprzedaż wyniosła 2 620 sztuk i wykazała spadek w porównaniu do ubiegłego roku o 21,4%. Mniejsza sprzedaż spowodowała utratę udziału w rynku - z 13,1 do 11,8%.
Dotychczasowy numer jeden polskiego rynku - Toyota - spadła na drugą lokatę, sprzedając w maju 2 111 swoich aut (o 38,2% mniej niż rok wcześniej), a łącznie od początku roku - 12 305 sztuk (37,1% spadku). Udział japońskiej marki w rynku zwiększył się minimalnie (o 0,04%) i wynosi obecnie 11,6%.
Trzecie miejsce z ubiegłych miesięcy zachował Fiat, którego sprzedaż wyniosła w okresie styczeń - maj 10 802 auta (spadek o 65,1%), z czego w maju - 1 736 sztuk (spadek o 52,5%). Udział rynkowy marki zmalał z 18,3 do 10,2%.
Czwarta pozycja należy ponownie do Opla. Ten producent sprzedał w ciągu pięciu miesięcy 9 494 samochody osobowe (44,6% spadku), w tym w maju - 1 730 aut, o 39,8% mniej niż przed rokiem. Opel również zmniejszył swój udział w polskim rynku - z 10,1 do 8,9%.
Na dalszych miejscach listy rankingowej nastąpiła zamiana: na piątą lokatę awansował Ford, sprzedany w ilości 8 384 aut (spadek o 45,5%), z czego w maju 1 614 sztuk (46,8% spadku), wyprzedzając Renault.
Wynik francuskiej marki po pięciu miesiącach roku wynosi 8 364 sztuki (spadek o prawie 50%), w tym 1 570 aut to sprzedaż miesięczna w maju (spadek o 27,7%).
Lokaty siódma i ósma niezmiennie należą do kolejnych przedstawicieli francuskiej motoryzacji - koncernu PSA. Wyższą sprzedaż sumaryczną osiągnął od początku roku Peugeot - 6 771 aut, spadek o 43,2%; niższą - Citreon - 5 766 aut, spadek o 10,2%. Rezultaty majowej sprzedaży obu producentów plasują ich jednak w odwrotnej kolejności - Citroen sprzedał 1 516 aut i uzyskał ponad 130-procentowy wzrost wyniku; Peugeot znalazł 1 228 nabywców na swoje auta (wzrost o 8,9%). Na uwagę zasługuje wzrost udziału Citroena w rynku krajowym: z 3,8% przed rokiem do 5,4% obecnie.
Zamiana nastąpiła również na pozycjach zamykających pierwszą dziesiątkę: minimalną przewagą 3 aut Honda (4 577 sztuk, 16,8% wzrostu) wyprzedziła Volkswagena (4 574 auta, 34,8% spadku). Znacznie większą przewagę uzyskała japońska marka w maju - jej sprzedaż wyniosła 1 065 aut (+28,8%), natomiast VW - 902 auta (spadek o 35,9%).
Drugą dziesiątkę podsumowania otwiera Chevrolet z rekordowymi w skali rynku wskaźnikami wzrostu - minął pełny rok obecności tej marki w Polsce. Tegoroczna sprzedaż produkowanych pod szyldem GM koreańskich aut wyniosła 3 324 sztuki (3 904,8% wzrostu), w tym majowa - 478 sztuk (475,9% wzrostu). Ekspansja azjatyckich samochodów na rynki europejskie, w tym również polski, ma znacznie szerszy wymiar. Na 13. pozycji plasuje się Nissan (2 852 auta, 19,9% spadku; w maju 494 auta, wzrost o 22%). 14. lokatę zajmuje Kia (1 926 aut, +172,0%; w maju 455 aut, +234,6%); kolejne - Hyundai (1 705 aut, +97,6%; w maju 272 auta, -41,8%) i Mitsubishi (1 124 auta, -23,2%; w maju 254 auta, +1,6%).
Samochody dostawcze
Rynek samochodów dostawczych wykazał w maju najwyższy poziom sprzedaży od początku roku. Po raz pierwszy miesięczny wynik przekroczył pułap 3 tysięcy sztuk i wyniósł 3 258 aut. Oznacza to wzrost zarówno do maja ubiegłego roku (o 20,2%), jak i do ubiegłego miesiąca (o 23,2%). Sprzedaż skumulowana osiągnęła poziom 13 498 aut i jest nieznacznie mniejsza niż rok wcześniej - o 3,1%.
Liderem pozostaje tu wciąż Fiat z wynikiem po pięciu miesiącach roku w wysokości 3 043 sztuki (spadek o 16,9%), w tym w maju - 650 aut (-0,6%). Udział marki w rynku zmniejszył się z 26,3 do 22,6%.
Druga lokata należy do Volkswagena. Niemiecki producent wyróżnia się na rynku najwyższą dynamiką wzrostu sprzedaży: w maju pojazdy użytkowe ze znakiem VW nabyło 570 osób, o 140,5% więcej niż przed rokiem, a od początku roku - 2 149 osób, o ponad 87% więcej niż rok wcześniej. Na przestrzeni roku udział marki w polskim rynku zwiększył się niemal dwukrotnie - z 8,3 do 15,9%.
Kolejne miejsca zajmują - podobnie jak przed miesiącem - Renault (1 406 sztuk, 2,4% spadku; w maju 323 sztuki, +12,9%); Ford (1 289 aut, 6,3% spadku; w maju 251 sztuk, -23,7%), Mercedes (1 124 auta, 11,8% spadku; w maju 299 sztuk, -6,0%) i Opel (911 aut, wzrost o 6,7%; w maju 196 sztuk, +12,6%).
Na siódmą lokatę awansował - w stosunku do kwietnia - Peugeot, sprzedając 728 swoich aut (-20,9%), w tym w maju 174 sztuki (+21,7%).
Awans o jedno miejsce odnotował również Intrall, który z wynikiem 726 sztuk (+5,4%, w maju 202 auta, +24,7%) zajmuje ósma pozycję.
Spadek sprzedaży skumulowanej o 40,2% - do poziomu 723 sztuk (w maju 119 aut, -17,9%) - spowodował utratę dotychczasowej, siódmej lokaty przez Citroena (obecnie zajmuje 9. miejsce).
Do czołowej dziesiątki zakwalifikowała się marka Iveco. Na zakup pojazdów użytkowych włoskiego producenta zdecydowało się w maju 285 nabywców (o 408,9% więcej niż przed rokiem, to piąty rezultat miesięcznego zestawienia), a łącznie od początku roku - 596 osób (140,3% wzrostu).
Komentarze opinie