W maju sprzedało się w Polsce 20 648 nowych samochodów osobowych. Jest to wynik o niemal 3% wyższy od tego zanotowanego w poprzednim miesiącu, lecz o 2,1% niższy niż przed rokiem.
Samochody osobowe
Kliknij, aby powiększyć
W maju sprzedano na polskim rynku 20 468 nowych samochodów osobowych, o niemal 3,0% więcej niż w poprzednim miesiącu, a o 2,1% mniej niż rok wcześniej. Wbrew kalendarzowi tegoroczny maj był wyjątkowo krótkim miesiącem dla polskiego handlu. Dla wielu firm pierwszy tydzień maja przekształcił się w bardzo długi weekend, natomiast wizyta papieża mogła osłabić zainteresowanie zakupem samochodów w ostatnich dniach miesiąca. Przyjmując jednak maksymalną liczbę 25 dni roboczych, średnia dzienna sprzedaż w maju wyniosła prawie 819 sztuk, nieco mniej niż w kwietniu (832 auta), ale znacznie więcej niż w pierwszych trzech miesiącach roku (kolejno 713, 754 i 802 auta). Należy uznać, że jest to dobry wynik.
Sprzedaż skumulowana od początku roku wyniosła 98 810 sztuk. To wynik o 7,0% mniejszy niż uzyskany w ciągu pięciu miesięcy ubiegłego roku. Spośród 42 marek, dostępnych na polskim rynku, dokładnie połowa (21 firm) odnotowała wzrost sprzedaży (wskaźniki wzrostu wahają się w granicach 2,4% dla Volkswagena do 351,9% dla Ssangyonga); w przypadku Porsche tegoroczny wynik jest identyczny, jak przed rokiem (123 auta); pozostałe marki wykazały spadki sprzedaży sumarycznej (od -2,7% w odniesieniu do Fiata do -94,6% dla Łady).
Kolejność najpopularniejszych marek w podsumowaniu tegorocznej sprzedaży nie uległa zmianie w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Kliknij, aby powiększyć
Kliknij, aby powiększyćLiderem polskiego rynku pozostaje Toyota, zarówno w ujęciu miesięcznym, jak i sumarycznym. W maju z salonów japońskiego producenta wyjechało 2 537 nowych aut (identyczny wynik Toyota osiągnęła w styczniu i w kwietniu br.), o 20,2% więcej niż rok wcześniej, natomiast od początku roku - 12 865 sztuk, co oznacza wzrost o 4,6% (560 sztuk). Udział marki w rynku przekroczył obecnie 13,0%, podczas gdy przed rokiem wynosił 11,6%.
Na drugiej pozycji znajduje się Skoda ze sprzedażą w wysokości 11 397 aut. Wynik o 9,2% (1 158 sztuk) mniejszy niż przed rokiem spowodował lekki spadek udziału w rynku z 11,8 do 11,5%. Przyczynił się do tego również rezultat majowej sprzedaży, który był o 6,2% mniejszy niż rok wcześniej i wyniósł 2 457 aut.
Trzecia lokata należy ponownie do Opla. Samochody tej marki znalazły w Polsce 10 621 nabywców, o 12,1% (1 143 auta) więcej niż w poprzednim roku. Opel zwiększył swój udział w rynku z 8,9 do 10,8%. Wynik sprzedaży w maju - 2 084 auta - jest o 21,5% większy niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku.
Kliknij, aby powiększyćCoraz bliżej podium znajduje się Fiat, który sprzedał w maju 2 101 swoich aut, o ponad 21,0% więcej niż rok wcześniej i o 17 sztuk więcej niż Opel. Wynik sprzedaży samochodów Fiata w okresie od stycznia do końca maja osiągnął poziom 10 508 sztuk i jest już tylko o 2,7% (294 sztuki) mniejszy niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 10,6% wobec 10,2% w ubiegłym roku.
Kolejne miejsca zajmują firmy, których sprzedaż nie osiągnęła pułapu 10 tysięcy sztuk od początku roku ani 2 tysięcy sztuk w miesiącu. Na zakup samochodów Forda zdecydowało się w maju 1 648 osób, o 2,1% więcej niż rok wcześniej, a w ciągu pięciu miesięcy br. - 7 361 osób, co oznacza spadek o 12,2% (1 023 sztuki). Zmniejszył się jednocześnie udział Forda w polskim rynku - z 7,9 do 7,5%.
Kliknij, aby powiększyćNiezmiennie trzy dalsze lokaty należą do reprezentantów francuskiej motoryzacji. Najpopularniejszym z nich jest Renault, którego auta kupiło 7 063 klientów, o 15,6% mniej niż przed rokiem (w maju 1 475 aut, spadek o 6,1%). Na zakup samochodów z gamy Peugeot zdecydowało się w ciągu pięciu miesięcy 6 093 nabywców, o 10,0% mniej niż w ubiegłym roku (w maju 1 297 osób, wzrost o 5,6%), natomiast auta Citroena kupiło 5 082 klientów, o 11,7% mniej w porównaniu do analogicznego okresu 2005 roku (w maju 1 045 osób, spadek o 31,0%). Wszystkie wymienione marki straciły na przestrzeni roku udziały rynkowe, kolejno z 7,9 do 7,2%, z 6,4 do 6,2%, z 5,4 do 5,1%.
Dziewiąte miejsce na liście najchętniej kupowanych marek zajmuje Volkswagen, trzecia w majowym podsumowaniu firma o rosnącej tendencji tegorocznej sprzedaży (po Toyocie i Oplu). Niemieckie auta zostały kupione przez 4 682 osoby, co oznacza 2,4% wzrostu w stosunku do poprzedniego roku (w maju wynik 806 sprzedanych aut był o 10,6% mniejszy niż rok wcześniej). Udział Volkswagena w rynku zwiększył się z 4,3 do 4,7%.
Kliknij, aby powiększyćPierwszą dziesiątkę notowania zamyka Honda. Sprzedaż japońskiej marki na poziomie 3 857 sztuk wykazała spadek o 15,7% (720 aut), przy czym majowy wynik 740 aut jest o 30,5% mniejszy niż przed rokiem. Udział Hondy spadł do 3,9% (z 4,3% rok wcześniej).
W drugiej dziesiątce podsumowania sześć firm osiągnęło wzrost sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem: Nissan (2980 aut, +4,5%), Suzuki (1216 aut, +20,0%), Audi (1153 auta, +12,6%), Mercedes (1123 aut, +21,0%), Volvo (1083 auta, +20,3%) i BMW (739 aut, +42,7%). Rekordowe wskaźniki wzrostu sprzedaży sumarycznej wykazały Lexus (25. lokata, 251 aut, +100,8%), Saab (29. lokata, 171 aut, +122,1%) i wspomniany na wstępie Ssangyong (32. lokata, 122 auta, +351,9%).
Samochody dostawcze
Kliknij, aby powiększyć
Kliknij, aby powiększyćNa rynku samochodów dostawczych sytuacja tradycyjnie wygląda bardziej optymistycznie. Majowa sprzedaż w wysokości 3 306 sztuk jest większa zarówno od uzyskanej przed rokiem - o 1,4%, jak i od kwietniowej br. - o 8,6%. Wynik sumaryczny po pięciu miesiącach roku wynosi 14 705 aut, co oznacza wzrost o 8,9% (1206 sztuk).
Niezmiennie listę najchętniej kupowanych marek otwiera Fiat. Samochody dostawcze tego producenta kupiło 3 337 klientów, o 9,7% więcej niż rok wcześniej. Pozwoliło to na nieznaczny wzrost udziału Fiata w polskim rynku - z 22,5% wzrósł do 22,7%. W maju 646 osób dokonało zakupu pojazdów marki Fiat, o 0,6% (4 sztuki) mniej niż przed rokiem.
Kliknij, aby powiększyć
Znaczny wzrost sprzedaży odnotował wicelider rynku samochodów dostawczych - Renault. Od początku roku na polskie drogi wyjechało 1 860 francuskich aut, o 32,3% więcej niż w ubiegłym roku, przy czym 412 aut - w maju (wzrost o 27,6%). Tak wyraźny wzrost sprzedaży przyczynił się do zwiększenia udziału marki w rynku - z 10,4 do 12,7%.
Kliknij, aby powiększyćTrzecie miejsce zajmuje na koniec maja Volkswagen. Wyniki niemieckiego producenta spadły zarówno w ujęciu miesięcznym (461 sztuk, -18,3%), jak i skumulowanym (1752 sztuki, -18,3%), a udział w rynku zmniejszył się z 15,9 do 11,9%.
Czwartą lokatę zajmuje Ford. Sprzedaż aut tej marki wykazuje z kolei wzrost i w maju (389 sztuk, +55,0%) i od początku roku (1511 sztuk, +17,2%). Efektem rosnącej sprzedaży jest wzrost udziału w rynku - z 9,6 do 10,3%.
Lepsze wyniki od ubiegłorocznych uzyskały również dwie kolejne marki: Peugeot i Citroen. W maju sprzedano odpowiednio 237 i 192 pojazdy francuskich producentów, a w okresie od stycznia do końca maja - 1022 i 961 sztuk. W porównaniu do 2005 roku oznacza to wzrost (w maju) o 36,2% i o 61,3%, a łącznie o 40,4% i o 32,9%. Obie marki zwiększyły udziały rynkowe w Polsce: z 5,4 do 7,0% w przypadku Peugeot, a z 5,4 do 6,5% - w przypadku Citroena.
Kliknij, aby powiększyćTrzy kolejne firmy sprzedały mniej pojazdów niż rok wcześniej: Mercedes (7. lokata) - 893 sztuki, spadek o 20,1% (w maju 225 sztuk, -23,2%); Opel (8. lokata) - 877 aut, spadek o 5,3% (w maju 179 sztuk, -15,2%) i Intrall (9. lokata) - 520 sztuk, spadek o 28,4% (w maju 107 aut, -47,0%).
Czołową dziesiątkę zestawienia zamyka Kia, której sprzedaż sumaryczna od początku roku - 508 sztuk - jest o 19,5% większa niż rok wcześniej, a majowa - 122 auta wzrosła w ciągu roku o 20,8%.
Imponujące tempo wzrostu wykazują Nissan (11. lokata, 407 aut, +337,6%, w maju 105 aut, +320,0%) i Hyundai (17. lokata, 68 sztuk, +300,0%), a rekord ustanowiło Mitsubishi (15. lokata, 110 sztuk, +1733%, w maju 36 sztuk, +800%).
Komentarze opinie