W czerwcu 2006 roku sprzedano na polskim rynku 21 002 nowe samochody osobowe, o niemal 3,0% więcej niż w poprzednim miesiącu, ale o 9,5% mniej niż rok wcześniej. Sprzedaż skumulowana w pierwszym półroczu wyniosła 119 798 sztuk. To wynik o 7,4% mniejszy niż uzyskany w ciągu sześciu miesięcy ubiegłego roku.
Samochody osobowe
Kliknij, aby powiększyć
W czerwcu 2006 roku sprzedano na polskim rynku 21 002 nowe samochody osobowe, o niemal 3,0% więcej niż w poprzednim miesiącu, ale o 9,5% mniej niż rok wcześniej. Uwzględniając średnią dzienną sprzedaż, która wyniosła w szóstym miesiącu 840 sztuk, jest to najwyższy rezultat od początku roku (dla porównania - w maju było to prawie 819 sztuk, w kwietniu 832 auta, a w pierwszych trzech miesiącach roku kolejno 713, 754 i 802 auta).
Sprzedaż skumulowana w pierwszym półroczu wyniosła 119 798 sztuk. To wynik o 7,4% mniejszy niż uzyskany w ciągu sześciu miesięcy ubiegłego roku.
W ostatniej dekadzie czerwca na polskim rynku pojawił się oczekiwany przedstawiciel marki, niedostępnej dotychczas w naszym kraju - Dogde Caliber. Sprzedaż 40 pierwszych egzemplarzy zapewniła marce 37. pozycję wśród 43 najpopularniejszych marek na rynku. Warto również podkreślić, że w czerwcu został sprzedany drugi w tym roku egzemplarz Maybacha. Łącznie spośród 43 marek, oferowanych na polskim rynku, niemal połowa (21 firm) odnotowała wzrost sprzedaży (wskaźniki wzrostu wahają się w granicach od 0,7% dla Volkswagena do 421,4% dla Ssangyonga); pozostałe marki wykazały spadki sprzedaży sumarycznej.
Kliknij, aby powiększyć
Kliknij, aby powiększyćDwie najpopularniejsze na polskim rynku marki to - podobnie jak w poprzednich miesiącach - Toyota i Skoda.
Sprzedaż japońskich samochodów wyniosła w pierwszym półroczu 15 195 sztuk i jest o 4,7% (684 sztuki) większa niż rok wcześniej, natomiast czeski producent sprzedał od początku roku 13 860 swoich aut, co oznacza spadek o 7,5% (1 118 sztuk). O ile udział Toyoty w rynku wzrósł w ciągu roku z 11,2 do 12,7%, Skoda utrzymała swój udział na poziomie sprzed roku (11,6%). W czerwcu liderem miesięcznego zestawienia została właśnie czeska marka - na zakup jej aut zdecydowało się 2 463 klientów, o 0,2% więcej niż w maju i o 1,7% więcej niż przed rokiem. Miesięczna sprzedaż Toyoty wyniosła w czerwcu 2 330 aut, o 5,6% więcej niż rok wcześniej, ale o 8,2% mniej niż w maju.
Kliknij, aby powiększyćNa medalowe miejsce powrócił Fiat, który sprzedał w okresie od stycznia do końca czerwca 12 726 samochodów osobowych, o 2,8% mniej niż przed rokiem. Tak niewielki stosunkowo spadek sprzedaży sumarycznej pozwolił na zwiększenie udziału marki w rynku - z 10,1 do 10,6%. Czerwcowy wynik w wysokości 2 218 sztuk jest o 5,6% większy niż w poprzednim miesiącu, a o 2,9% mniejszy niż rok wcześniej.
Awans Fiata spowodował spadek Opla na czwartą lokatę. Samochody tej marki znalazły w pierwszym półroczu 12 663 nabywców, o 9,4% (1 084 auta) więcej niż w poprzednim roku. Opel zwiększył swój udział w rynku z niespełna 9 do 10,6%. Wynik sprzedaży w czerwcu - 2 042 auta - jest o 2,8% mniejszy niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku.
Cztery kolejne miejsca należą do producentów, których sprzedaż nie osiągnęła pułapu 10 tysięcy sztuk od początku roku ani 2 tysięcy sztuk w miesiącu.
Na piątej pozycji znalazł się Ford z wynikiem 9 199 sprzedanych aut, o 10,9% (1 122 auta) mniejszym od ubiegłorocznego, w tym 1 838 sztuk to rezultat czerwcowy, o 5,1% mniejszy niż rok wcześniej. Zmniejszył się jednocześnie udział Forda w polskim rynku - z 8,0 do 7,7%.
Kliknij, aby powiększyćTradycyjnie trzy kolejne lokaty należą do Renault, Peugeot i Citroena. Wyniki skumulowane francuskich producentów wyniosły odpowiednio 8 425 sztuk (-15,4%, -1 533 auta), 7 543 sztuki (-10,7%, -905 aut) i 6 146 sztuk (-16,0%, -1 173 auta). Wszystkie trzy marki zmniejszyły udział w rynku, odpowiednio z 7,7 do 7,0%, z 6,5 do 6,3% i z 5,7 do 5,1%. Największą sprzedaż miesięczną w czerwcu osiągnął w tym gronie Peugeot - 1 450 aut (-13,5% w stosunku do ubiegłego roku); mniejszą Renault - 1 362 auta (-14,6%), a samochody Citroena znalazły 1 063 nabywców (-32,1%).
Dziewiąte miejsce na liście najpopularniejszych marek zajmuje ponownie Volkswagen, trzecia w czerwcowym podsumowaniu firma o rosnącej tendencji tegorocznej sprzedaży (po Toyocie i Oplu). Niemieckie auta kupiło 5 863 klientów, co oznacza 0,7% wzrostu w stosunku do poprzedniego roku (w czerwcu wynik 1 181 sprzedanych samochodów był o 5,5% mniejszy niż rok wcześniej, ale o ponad 46% większy niż w maju). Udział Volkswagena w rynku zwiększył się z 4,5 do 4,9%.
Kliknij, aby powiększyćPierwszą dziesiątkę notowania zamyka niezmiennie Honda, która sprzedała od początku roku 4 558 swoich aut, o 17,4% mniej niż rok wcześniej, w tym w czerwcu 701 aut, o 25,4% mniej niż przed rokiem. Udział japońskiej marki w polskim rynku zmniejszył się tym samym z 4,3 do 3,8%.
W drugiej dziesiątce podsumowania pięć firm osiągnęło większe wyniki sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem: Suzuki (1557 aut, +26,5%), Audi (1410 aut, +15,9%), Mercedes (1379 aut, +13,5%) i Volvo (1379 aut, +19,5%) oraz BMW (903 auta, +33,0%). Rekordowe wskaźniki wzrostu sprzedaży sumarycznej wykazują wymieniony wcześniej Ssangyong (146 aut, +421%, 32. lokata), a także Saab (29. lokata, 216 aut, +105,7%) i Lexus (26. lokata, 305 aut, +90,6%). 100-procentowy wzrost odnotował wspomniany już Maybach (41. lokata, 2 sztuki).
Samochody dostawcze
Kliknij, aby powiększyć
Na rynku samochodów dostawczych przybyło w czerwcu 3 460 nowych pojazdów, o 4,8% więcej niż w maju i o 8,5% więcej niż przed rokiem. Jest to zdecydowanie najlepszy rezultat miesięczny od początku bieżącego roku i najlepszy czerwcowy rezultat na przestrzeni ostatnich pięciu lat.
W pierwszym półroczu sprzedaż aut użytkowych wyniosła łącznie 18 160 sztuk, co oznacza wzrost o 8,8% w stosunku do ubiegłego roku.
Kliknij, aby powiększyć
Spośród 19 oferowanych na rynku marek, aż 13 osiągnęło lepsze wyniki niż przed rokiem. Niekwestionowanym liderem rynku pozostaje Fiat. Samochody dostawcze tego producenta kupiło 4 015 osób, o 3,2% (125 aut) więcej niż rok wcześniej. Udział marki w rynku wynosi obecnie 22,1%, jednak przed rokiem było to 23,3%. W czerwcu na zakup pojazdów Fiata zdecydowało się 678 osób, o 19,6% (169 sztuk) mniej niż rok wcześniej.
Największy w czołówce wzrost sprzedaży odnotował drugi na rynku producent samochodów dostawczych - Renault. Od początku roku na polskie drogi wyjechało 2 339 francuskich aut, o 38,1% więcej niż w ubiegłym roku, z czego 479 sztuk - w czerwcu (imponujący wskaźnik wzrostu wyniósł 66,3%). Udział Renault w rynku zwiększył się na przestrzeni roku z 10,2 do 12,9%.
Kliknij, aby powiększyćNa trzeciej pozycji uplasował się ponownie Volkswagen, jednak sprzedaż niemieckiego producenta jest mniejsza zarówno w ujęciu miesięcznym (406 sztuk, -13,6%), jak i skumulowanym (2 158 sztuk, -17,4%), a udział w rynku zmniejszył się o niemal 4%, do 11,9%.
Czwarta lokata należy niezmiennie do Forda. Wynik tegorocznej sprzedaży na poziomie 1 865 sztuk wykazał wzrost o 13,9%, przy czym rezultat w czerwcu - 354 sztuki jest o 1,4% większy niż rok wcześniej. Ford stanowi obecnie 10,3% krajowego rynku (9,8% przed rokiem).Wzrost zarówno sprzedaży sumarycznej, jak i miesięcznej osiągnęły również dwie marki francuskie: Peugeot i Citroen.
Kliknij, aby powiększyćW czerwcu sprzedano odpowiednio 225 i 161 samochodów dostawczych tych producentów, a od początku roku - 1 247 i 1 122 sztuki. W porównaniu do ubiegłego roku oznacza to wzrost czerwcowej sprzedaży o 11,4% i o 54,8%, a skumulowanej - o 34,1% i o 35,7%. Obie marki zwiększyły swoje udziały w polskim rynku: Peugeot z 5,6 do 6,9%, a Citroen z 5,0 do 6,2%.
Siódme miejsce na koniec czerwca zajmuje Mercedes z wynikiem łącznym 1 117 sprzedanych aut (spadek o 19,1%, w czerwcu 227 aut, -14,0%), a ósme - Opel - 1 086 aut (spadek o 3,8%, w czerwcu 209 sztuk, wzrost o prawie 3,0%).
Kliknij, aby powiększyćNa 9. miejsce awansowała - w stosunku do maja - Kia, która sprzedała w ciągu sześciu miesięcy 699 swoich aut, o ponad 25% więcej niż przed rokiem, a w czerwcu wynik w wysokości 192 pojazdy był większy o 43,3% od ubiegłorocznego.
Na dziesiątą lokatę spadł Intrall (9. przed miesiącem) - wynik od początku roku - 643 sprzedane auta jest o 24,3% mniejszy niż przed rokiem, a w czerwcu sprzedaż wyniosła dokładnie tyle samo, ile rok wcześniej - 123 sztuki.
Kliknij, aby powiększyćImponującą dynamikę wzrostu wykazują niezmiennie Nissan (11. lokata, 576 aut, +428,4%, w czerwcu 169 aut, +956,3%) i Hyundai (17. lokata, 87 sztuk, +278,3%), a rekord należy ponownie do Mitsubishi (16. lokata, 119 sztuk, +693,3%).
Komentarze opinie