Rozporządzenie Rady Ministrów ws. ustalenia Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków KFD
W dniu 17 sierpnia br. Pan Premier Jarosław Kaczyński podpisał rozporządzenie Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie ustalenia Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego.
Rozporządzenie jest aktualizacją Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego z dnia 18 stycznia br.
Wprowadzane zmiany dotyczą:
- aktualizacji wykazu drogowych projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji z udziałem środków zgromadzonych w Banku Gospodarstwa Krajowego na rachunku Krajowego Funduszu Drogowego. Ma ona na celu odzwierciedlenie faktycznego tempa realizacji poszczególnych zadań umieszczonych w Programie oraz uwzględnienie w Programie sześciu nowych zadań inwestycyjnych, których uruchomienie w roku 2006 jest konieczne;
- zmiany struktury i podziału środków pomiędzy poszczególne kategorie wydatków: Autostrady, Drogi Ekspresowe, Obwodnice, Wzmocnienia i Przebudowy, Utrzymanie dróg krajowych oraz dofinansowanie nabywania nieruchomości ;
- przeznaczenia kwoty 507 mln zł ze środków Krajowego Funduszu Drogowego w roku 2006 na remonty na drogach krajowych. Kwota ta została przedstawiona w podziale na poszczególne województwa w treści niniejszego rozporządzenia. Wieloletnie niedofinansowanie drogownictwa, nieadekwatne do rosnących wraz z ruchem potrzeb powoduje konieczność zwiększenia wysiłków skierowanych na poprawę już istniejącej sieci dróg krajowych;
- zwiększenia o 600 mln zł puli środków przeznaczonych na prowadzenie prac przygotowawczych i projektowych, co wiąże się głównie z rosnącą dynamiką procesu wykupu nieruchomości pod przyszłe inwestycje drogowe;
- realokacji części środków KFD w kwocie 250 mln zł na zadania związane z utrzymaniem bieżącym dróg krajowych.
Oczekiwanymi efektami związanymi z nowelizacją rozporządzenia będzie znacząca poprawa procesu planowania i monitorowania realizacji Programu, w tym:
- usprawnienie procesów planowania,
- zdynamizowanie procesów przygotowania inwestycji,
- ograniczenie ryzyka błędów w planowaniu i przygotowaniu inwestycji,
- unikanie nieprawidłowości w procesie przygotowania zadań do realizacji,
oraz szybka poprawa stanu istniejącej sieci dróg krajowych na znacznej długości.
Komentarze opinie