Reklama

Wrzesień 2005 - Sprzedaż samochodów osobowych wciąż spada

09/10/2005 19:00
Samochody osobowe
Wrzesień - po wydawało się - wyjątkowo słabym sierpniu, okazał się jeszcze gorszym miesiącem dla polskiej motoryzacji. Sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła 17 317 sztuk. To wynik o 2,7% mniejszy niż uzyskany miesiąc wcześniej, a o 15,8% mniejszy od wrześniowego wyniku sprzed roku. Ostatnio, podobny rezultat zanotowano w sierpniu roku 1994.

Po trzech kwartałach roku wynik skumulowanej sprzedaży wynosi 184 287 sztuk i jest o 27,9% mniejszy od ubiegłorocznego. W pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych przez polskich klientów marek, zaledwie jedna - Citroen - wykazała tendencję rosnącą zarówno w ujęciu miesięcznym, jak i sumarycznym. W drugiej dziesiątce takich firm jest siedem (Nissan, SEAT, Chevrolet, Kia, Hyundai, Dacia i Volvo), a na dalszych pozycjach - kolejnych trzynaście. Jednak to sprzedaż czołowych dziesięciu marek determinuje sytuację - do "czołówki" należy 78,68% polskiego rynku.

Kolejność w grupie najpopularniejszych producentów nie zmieniła się w stosunku do ubiegłego miesiąca. Liderem pozostaje niezmiennie Skoda z wynikiem na koniec września 21 280 sprzedanych aut (o 33,2% mniej niż rok wcześniej), z czego 2 009 aut to wynik minionego miesiąca (o ponad 12,0% mniej niż przed rokiem). Udział czeskiej marki w polskim rynku wynosi 11,6%.
Na drugim miejscu ponownie uplasowała się Toyota, która znalazła od początku roku 21 053 nabywców na swoje auta, o 26,7% mniej niż rok wcześniej. 1 950 osób dokonało zakupu we wrześniu. Spadek miesięcznej sprzedaży wyniósł 1,7% na przestrzeni roku i jest to najniższy wskaźnik spadku w czołówce. Toyota utrzymała swój udział w rynku na poziomie sprzed miesiąca - 11,4%.
Fiat sprzedał we wrześniu 1 975 aut - nieco więcej niż japoński producent, jednak wynik sumaryczny w wysokości 18 749 sztuk stawia tę markę na trzeciej pozycji. Sprzedaż miesięczna samochodów Fiata spadła o 23,6%, a łączna o 56,6% w stosunku do ubiegłego roku. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 10,2%.
Czwarte miejsce w rankingu zajmuje Opel z rezultatem skumulowanym po trzech kwartałach roku w wysokości 16 356 aut, o 34,4% mniejszym niż rok wcześniej. Wrześniowa sprzedaż Opla wyniosła 1 523 auta, o 16,8% mniej niż przed rokiem. Do Opla należy 8,9% udziału w polskim rynku.
Na piątej pozycji znajduje się Ford, który znalazł od początku roku 14 715 nabywców, o 36,5% mniej niż przed rokiem, z czego 1 318 sztuk to wynik sprzedaży wrześniowej (spadek o 13,4%). Ford posiada niemal 8,0% udziału w polskim rynku.
Tradycyjnie trzy kolejne lokaty należą do przedstawicieli francuskiego przemysłu samochodowego. Szóstą marką na polskim rynku jest Renault - skumulowana sprzedaż wyniosła od początku roku 13 331 aut, o ponad 46,0% mniej niż rok wcześniej (udział w rynku - 7,2%), a wrześniowa - 872 sztuki (58,6% spadku).
Większą sprzedaż miesięczną osiągnął inny francuski producent - Peugeot. Wynik 1 100 sztuk (spadek w ciągu roku o 29,1%) zwiększył rezultat sumaryczny do 12 045 sztuk (spadek o 31,0%), który pozwolił utrzymać udział w rynku na poziomie sprzed roku - 6,5%.
Na ósmym miejscu uplasował się Citroen. Sprzedaż tej marki we wrześniu - 942 auta - wzrosła o 41,9%, a sumaryczna po dziewięciu miesiącach roku - 10 715 aut - wzrosła o 19,9%. Tak stosunkowo dobry wynik przyczynił się do zwiększenia udziału Citroena w rynku - z 3,5 do 5,8%.
Dziewiąta pozycja w rankingu należy ponownie do Volkwagena, który sprzedał od początku roku 8 946 swoich aut, o 24,1% mniej niż przed rokiem (4,9% rynku). Wrześniowy rezultat w wysokości 1 119 aut (szósty wynik miesięcznego zestawienia) wykazał spadek o 14,3% w ciągu roku.
Pierwszą dziesiątkę najpopularniejszych marek zamyka Honda z wynikiem 7 823 sprzedane auta, o 5,6% mniej niż rok wcześniej. We wrześniu z salonów Hondy wyjechało 701 nowych samochodów, o 30,2% mniej niż rok wcześniej. Mimo spadku sprzedaży marka ta zwiększyła swój udział w polskim rynku z 3,2 do 4,3%.

Pięciu kolejnych producentów, których auta należą do drugiej dziesiątki rankingu, wykazuje tendencję rosnącą w porównaniu do ubiegłego roku: Nissan (5 680 sztuk, wzrost o 5,9%; we wrześniu 668 aut, 30,0% wzrostu), SEAT (5 090 sztuk, wzrost o 165%), Chevrolet (4 816 aut, wzrost o 137,5%), Kia (3 243 sztuki, wzrost o 86,1%) i Hyundai (2 532 auta, wzrost o 15,2%). Poza nimi, w drugiej dziesiątce pozytywny wynik sprzedaży notuje wspomniana już wcześniej, znajdująca się na pozycji szesnastej Dacia (2 220 sztuk) oraz dwudzieste Volvo (1730 sztuk)

Samochody dostawcze
Na rynku samochodów dostawczych we wrześniu sytuacja okazała się nieco lepsza niż w przypadku samochodów osobowych. Sprzedaż miesięczna wyniosła 2 901 sztuk, o 11,0% mniej niż przed rokiem, ale o 17,2% więcej niż w poprzednim miesiącu. Wynik sumaryczny po trzech kwartałach wyniósł 24 700 sztuk, co oznacza spadek o 4,3% w ciągu roku.
Kolejność we wrześniowym rankingu popularności jest podobna, jak w sierpniowym; jedynie na pozycjach szóstej i siódmej nastąpiła zamiana: Peugeot wyprzedził Opla.

Tytuł lidera zachował Fiat, który sprzedał od początku roku 5 574 pojazdy dostawcze, o 14,5% (946 sztuk) mniej niż przed rokiem. We wrześniu sprzedaż marki wyniosła 618 aut, o 19,2% mniej niż rok wcześniej. Do Fiata należy obecnie 22,6% udziału w rynku.
Na pozycji vice lidera umocnił się Volkswagen z wynikiem tegorocznej sprzedaży w wysokości 3 807 sztuk, w tym 339 aut - we wrześniu. O ile rezultat miesięczny wykazał spadek w stosunku do ubiegłego roku o 24,0%, sumaryczny - wzrósł o 42,9% (1 143 auta). Niemiecki producent zwiększył w ciągu roku swój udział w rynku z 10,3 do 15,4%. Na trzeciej pozycji znajduje się Ford. Wynik skumulowany tej marki - 2 561 aut sprzedanych od początku roku jest o 3,4% (84 auta) większy niż rok wcześniej i pozwolił na dalszy wzrost udziału marki w rynku - z 9,6 do 10,4%. Miesięczny rezultat we wrześniu wyniósł 424 sztuki, o 43,2% więcej niż przed rokiem.
Czwartą lokatę zajmuje Renault. Sprzedaż francuskich pojazdów dostawczych wyniosła w ciągu trzech kwartałów 2 423 sztuki, co oznacza spadek o niemal 11,0% (298 sztuk); we wrześniu - 287 aut, spadek o 27,9%). Mniejsza sprzedaż spowodowała utratę udziału w rynku z 10,6% przed rokiem do 9,8% obecnie.
Kolejna pozycja należy do Mercedesa - 1 963 auta, 21,3% spadku (we wrześniu 178 aut, o 28,2% mniej niż przed rokiem). W konsekwencji Mercedes zmniejszył udział w rynku z 9,7 do niespełna 8,0%.
Na szóste miejsce awansował Peugeot, który sprzedał łącznie 1 678 samochodów dostawczych, o 4,3% (69 sztuk) więcej niż rok wcześniej (we wrześniu 273 sztuki, 33,2% wzrostu; udział w rynku 6,8%) i wyprzedził Opla - 1 631 aut, spadek o 4,7% (we wrześniu 175 sztuk, spadek o 13,4%; udział w rynku 6,6%).
Dalsze lokaty należą, podobnie jak w sierpniu, do Intralla (8. miejsce) - 1 319 sztuk, spadek o 3,7% (we wrześniu - 173 auta, spadek o 1,7%), Citroena (9. miejsce) - 1 202 auta, spadek o 27,5% (we wrześniu - 163 sztuki, wzrost o 35,8%) i Iveco (880 sztuk, wzrost o 55,8%; we wrześniu 52 auta, spadek o 44,7%).
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do