Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w LUW
wojewodalubuski.pl
17/09/2013 11:07
Trwają ostatnie przygotowania do uruchomienia Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim. Termin przejęcia numeru 112 przez WCPR to 1 października 2013 roku.
WCPR: pełna gotowość
Wojewoda lubuski Jerzy Ostrouch spotkał się z przedstawicielami służb zaangażowanych w uruchomienie Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. O stanie przygotowań do uruchomienia centrum raportowali Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej Hubert Harasimowicz oraz Zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji Mirosław Domański. W sprawie wypowiadali się również wojewódzki konsultant ds. ratownictwa medycznego Andrzej Szmit i lekarz koordynator ds. ratownictwa medycznego Tadeusz Maślany. To już kolejne spotkanie służb koordynujących prace nad uruchomieniem WCPR z wojewodą lubuskim.
- Przejęcie obsługi numeru 112 to usprawnienie systemu powiadamiania ratunkowego na terenie województwa lubuskiego oraz poprawa jakości usług - powiedział wojewoda lubuski. - Doświadczenia innych województw, gdzie centra powiadamiania już działają pokazują, że system działa sprawniej. Pozwala to wierzyć, że w Lubuskiem będzie podobnie - zaznaczył wojewoda Jerzy Ostrouch.
Przygotowania i procedury związane z uruchomieniem Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego trwają od kilku miesięcy. Zatrudniono i przeszkolono 20 operatorów, wyposażono logistycznie centrum, przygotowano mapy i instrukcje działania. 16 września br. rozpoczęły się ostatnie testy i próby przed oficjalnym uruchomieniem Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Próby zakończą się meldunkiem do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji o gotowości do przełączenia numeru 112 do obsługi przez operatorów centrum. Lubuski Urząd Wojewódzki 1 października przejmuje obsługę numeru 112, później systematycznie będą przejmowane numery 998, 997.
Co to jest numer „112”
Centra powiadamiania działają już w województwach: zachodniopomorskim, wielkopolskim, małopolskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim. WCPR działa w systemie ratownictwa medycznego i krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Głównym zadaniem CPR jest przyjmowanie zgłoszeń z numer 112, analizowanie i wysyłanie przez dyspozytorów w miejsca zagrożeń odpowiednich służb.Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej, dostępnym przez całą dobę z telefonów stacjonarnych i komórkowych. System powiadamiania ratunkowego integruje ratownictwo medyczne, straż pożarną oraz policję, co znacznie przyśpiesza informowanie odpowiednich służb i reagowanie na sytuacje zagrożenia.
Ogólnoeuropejski numer alarmowy „112" został powołany do życia uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku, a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).Kierowanie połączeń na numer alarmowy „112" jest bezpłatne. Ponadto numer „112" można wybrać w telefonie nie posiadającym karty SIM. Wszystkie zgłoszenia kierowane na numer „112" oraz docelowo wszystkie „dziewiątki" tj. 999, 998, 997 będą przyjmowane przez operatorów wojewódzkich centrów powiadamia ratunkowego WCPR.
WCPR: gotowi na rozwój i udoskonalanie sytemu
Działanie Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które ruszy 1 października br. w LUW, podobnie jak w całym kraju, oparte jest na tzw. systemie operatorskim. Zadaniem operatorów jest przyjęcie zgłoszenia, weryfikacja jego prawdziwości oraz skierowanie do odpowiedniej służby, w zależności od rodzaju zgłoszenia. O wysłaniu karetki, interwencyjnej załogi policyjnej czy wozu strażackiego będzie decydował oficer dyżurny lub dyspozytor odpowiedniej jednostki. - Pozwoli to uniknąć odpowiadania na zgłoszenia fałszywe. W skali kraju ponad 40 % zgłoszeń, trafiających do służb to alarmy nieprawdziwe. Funkcjonowanie centrum pozowali zweryfikować je na poziomie operatora. Zaoszczędzi to czas i energię funkcjonariuszy - wyjaśnia zastępca kierownika Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego Waldemar Kaak.
System powiadamiana ratunkowego od kilkunastu miesięcy działa już na ternie innych województw. Są już pierwsze wnioski w zakresie udoskonalenia go i rozwoju. Uruchomienie WCPR-ów ma na celu poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i ciągły rozwój procedur powiadamiania ratunkowego w całym kraju.
Komentarze opinie