Reklama

Wiosna w salonach samochodowych

10/04/2006 23:43
W salonach samochodowych powiał wiosenny wiatr. W marcu 2006 roku sprzedano 21 658 nowych samochodów osobowych, co oznacza niemal 20-procentowy wzrost w stosunku do poprzedniego miesiąca. Wiosenne ożywienie daje się odczuć również na rynku samochodów dostawczych. Sprzedaż w ilości 3 410 pojazdów, oznacza wzrost zarówno w stosunku do poprzedniego miesiąca - o 30,5%, jak i marca ubiegłego roku - o 14,5%.
Samochody osobowe
Kliknij, aby powiększyć
Kliknij, aby powiększyćW salonach samochodowych powiał wiosenny wiatr. W marcu 2006 roku sprzedano 21 658 nowych samochodów osobowych, co oznacza niemal 20-procentowy wzrost w stosunku do poprzedniego miesiąca. I nie jest to jedynie efekt większej liczby dni, bowiem średnia dzienna sprzedaż w marcu wyniosła 802 auta wobec 754 sztuk w lutym, a 713 sztuk - w styczniu. Porównanie wyniku z marca bieżącego roku do marca roku ubiegłego wciąż wygląda niekorzystnie (-9,5%), jednak i ten wskaźnik można dziś odebrać jako informację pozytywną, gdyż jest on zdecydowanie mniejszy niż obserwowany w styczniu (-16,5%) i tylko o 0,5% gorszy niż zanotowany w lutym. Warto w tym miejscu zauważyć, że w marcu zarejestrowano w Polsce 48 349 samochodów używanych, sprowadzonych tylko z krajów Unii Europejskiej. To liczba o niemal 26% większa w stosunku do lutego, a mimo to, Kliknij, aby powiększyćsprzedaż samochodów nowych wzrosła. Coraz wyraźniejsze staje się więc uniezależnienie sytuacji na rynku nowych i używanych aut. Wahania w liczbie sprowadzonych samochodów nie znajdują obecnie bezpośredniego odzwierciedlenia w poziomie sprzedaży samochodów nowych. Aby ten wpływ był zauważalny, konieczne byłoby znaczne ograniczenie podaży na rynku wtórnym w dłuższym okresie czasu, a na to liczyć obecnie nie można. Wysoka podaż na rynku wtórnym oznacza utrzymanie niskich cen na samochody używane, co oczywiście utrudnia wymianę aut. Znaczenie tego czynnika jest jednak obecnie nieco mniejsze. Osoby zainteresowane samochodami nowymi, które odłożyły w czasie decyzję o wymianie ze względu na rosnące koszty, coraz częściej decydują się na odwiedzenie salonu i zakup. Ich auta starzeją się i coraz trudniej je sprzedać, gdyż konkurencja - wraz z wiekiem - rośnie. Sprzyja to podjęciu decyzji zakupowej. Dodatkowo wspomaga ją zamieszanie w sferze politycznej i obawa przed ewentualnym wzrostem kursów walut, co może skutkować wzrostem cen samochodów. Nie bez znaczenia pozostaje również aktualna oferta. W większości przypadków, poprzez prowadzone akcje promocyjne ceny samochodów zmniejszyły się w porównaniu z cenami notowanymi 12 miesięcy wcześniej. Obniżki cen oscylowały średnio pomiędzy 1 a 14%. Jedynie 7 marek - spośród 42 obecnych na polskim rynku - zwiększyło ceny. Zanotowane wzrosty nie są jednak zbyt duże. Zaobserwowany wzrost sprzedaży w ostatnim miesiącu pierwszego kwartału, to nie tylko „efekt wiosny” i wymienionych wcześniej czynników, ale także coraz bogatszej oferty finansowej, dzięki której zakup nowego auta staje się bardziej realny i stanowi dostępną alternatywę dla zakupu pojazdu używanego.
Skumulowany wynik sprzedaży w pierwszym kwartale bieżącego roku osiągnął poziom 58 261 sztuk, o 11,7% mniejszy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Obserwowany spadek, choć nie wygląda korzystnie, wciąż nie przekreśla szansy na ustabilizowanie sytuacji na rynku. Wciąż istnieje możliwość, że sprzedaż całoroczna osiągnie poziom z roku ubiegłego lub wręcz nieznacznie go przekroczy i to pomimo zapowiadanych korzystnych zmian w ustawie o podatku VAT, które wejdą w życie z początkiem przyszłego roku, co oznacza, że część klientów instytucjonalnych może przesunąć zakupy na przyszły rok.

Kliknij, aby powiększyć
Kliknij, aby powiększyćLiderem polskiego rynku pozostaje w 2006 roku Toyota - marcowy wynik 3 098 sprzedanych aut jest o 43,7% większy niż uzyskany w lutym i o 22,2% większy od marcowego przed rokiem. Sumaryczny rezultat japońskiej marki w wysokości 7 791 sztuk wykazał lekki spadek - o 4,2%, jednak udział w rynku krajowym wzrósł w ciągu roku z 12,3 do 13,4%.
Na drugiej pozycji ponownie znalazła się Skoda z wynikiem tegorocznej sprzedaży 6 735 aut, o 8,8% mniejszym niż rok wcześniej. Udział czeskiej marki zwiększył się w porównaniu z ubiegłym rokiem z 11,2 do 11,6%. W marcu na zakup samochodów naszych południowych sąsiadów zdecydowało się
2 240 osób, o 6,3% więcej niż przed miesiącem i o 3,3% mniej niż przed rokiem.
Trzecie miejsce na polskim rynku utrzymał Opel, który sprzedał w pierwszym kwartale roku
6 614 swoich aut i jako jedyny producent w czołowej dziesiątce wykazał wzrost w stosunku do poprzedniego roku - o 7,7%. Marcowy wynik - 2 424 auta, drugi rezultat miesięcznego zestawienia, jest o 34,4% większy niż uzyskany w lutym i o 20,7% mniejszy niż przed rokiem. Udział Opla w rynku jest obecnie o 2 pkt. procentowe wyższy i wynosi 11,4%.
Czwarta lokata w rankingu należy ponownie do Fiata. Samochody włoskiego producenta wybrało od początku roku 6 183 klientów polskich salonów samochodowych, o 13,6% mniej niż rok wcześniej. Udział Fiata w rynku nieznacznie zmalał - z 10,8 do 10,6%. Sprzedaż w trzecim miesiącu roku wyniosła 2 212 aut, o 4,6% więcej niż w lutym, a o 6,1% mniej niż w marcu 2005 roku.
Piąte miejsce zajmuje ponownie Ford z wynikiem sprzedaży skumulowanej 4 206 sztuk, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 18,8% i utratę udziału w rynku z 7,9 do 7,2%. W marcu na zakup aut Forda zdecydowało się 1 472 nabywców, o 1,5% więcej niż w lutym, a o 31,4% mniej niż przed rokiem.
Kliknij, aby powiększyćZaledwie o dwie sztuki mniejszą sprzedaż miesięczną w marcu uzyskało Renault - 1 470 aut (13,9% wzrostu w stosunku do lutego i 4,6% wzrostu - w stosunku do marca 2005 roku). Wynik sumaryczny po pierwszym kwartale wynosi 4 065 sztuk i jest o 22,3% mniejszy od ubiegłorocznego. Udział francuskiej marki spadł w ciągu roku z 7,9 do 7,0%.
Dalsze lokaty tradycyjnie zajmują kolejni producenci samochodów znad Sekwany: Peugeot z wynikiem 3 625 sztuk (-21,8%) i Citroen z wynikiem 3 046 sztuk (-4,0%). I podobnie jak w poprzednich miesiącach - o ile pierwszy wykazał spadek udziału w rynku z 7,0 do 6,2%, drugi - osiągnął wzrost z 4,8 do 5,2%. Marcowa sprzedaż w przypadku obu marek - odpowiednio 1 379 aut i 1 054 auta - była większa niż w lutym o 14,2 i 4,3%, ale mniejsza niż przed rokiem - o 37,0 i 11,2%.
Na dziewiątej pozycji uplasował się Volkswagen, sprzedany w ilości 2 783 auta, o 0,9% mniejszej w porównaniu z ubiegłym rokiem, z czego 1 101 sztuk to rezulatat marcowej sprzedaży, większy zarówno w stosunku do poprzedniego miesiąca (o 9,7%), jak i poprzedniego roku (o 29,1%). VW stanowi obecnie 4,8% polskiego rynku, podczas gdy rok wcześniej było to 4,3%.
Pierwszą dziesiątkę podsumowania zamyka Honda z wynikiem sumarycznym 2 314 sprzedanych samochodów (spadek o 6,4%), w tym 850 sztuk to rezultat marcowej sprzedaży (41,2% wzrostu w porównnaiu z lutym br., 7,1% spadku w porównaniu z marcem ub.).

Spośród marek, sklasyfikowanych na dalszych pozycjach, na uwagę zasługują dynamicznie zwiększające sprzedaż Suzuki (15. lokata, 676 aut, wzrost o 32,8%), Mercedes (17. lokata, 645 aut, wzrost o 42,4%), Volvo (18. lokata, 642 auta, +35,2%), BMW (20. lokata, 415 aut, +66,0%), Subaru (23. lokata, 300 aut, +80,7%), Lexus (26. lokata, 125 aut, +190,7%), Jeep (28. lokata, 106 aut, +47,2%), Saab (29. lokata, 96 aut, +166,7%), a także SsangYong z rekordowym wskaźnikiem wzrostu w skali rynku - 257,9% (68 sztuk, 31. lokata).

Samochody dostawcze
Kliknij, aby powiększyć
Kliknij, aby powiększyćWiosenne ożywienie daje się odczuć również na rynku samochodów dostawczych. W marcu sprzedano 3 410 pojazdów tego segmentu, co oznacza wzrost zarówno w stosunku do poprzedniego miesiąca - o 30,5%, jak i marca ubiegłego roku - o 14,5%. W pierwszym kwartale sprzedaż aut użytkowych wyniosła 8 362 sztuki, o 10,1% więcej niż przed rokiem.



Kliknij, aby powiększyć
Kliknij, aby powiększyćNiekwestionowanym liderem pozostaje tu Fiat, który sprzedał 2 044 pojazdy i jako jedyny przekroczył pułap sprzedaży 2 tysięcy sztuk. Wynik Fiata jest o 17,5% większy niz rok wcześniej, a udział marki wzrósł w ciągu roku z 22,9 do 24,4%. Sprzedaż miesięczna w marcu w wysokości 845 sztuk była większa od lutowej o 29,4%, a od marcowej przed rokiem - o 24,3%.
Na drugiej pozycji ponownie uplasowało się Renault z wynikiem sumarycznym 1 009 sprzedanych pojazdów, co oznacza wzrost na przestrzeni roku o 23,7%. Udział tej francuskiej marki w polskim rynku zwiększył się w tym czasie z 10,8 do 12,1%.
Trzecie miejsce wśród najchętniej kupowanych przez polskich klientów samochodów dostawczych należy do Volkswagena, który sprzedał od początku roku 930 swoich pojazdów (spadek o 25,4%). Tak dotkliwy spadek (największy wskaźnik spadku sprzedaży sumarycznej w skali rynku) spowodował utratę udziału w rynku z 16,4 do 11,1%.
Kliknij, aby powiększyćDalsze lokaty zajmują kolejno: Ford z wynikiem 726 pojazdów (spadek o 2,8%; udział w rynku 8,7% wobec 9,8% przed rokiem), Citroen z wynikiem 455 sztuk (wzrost o 29,0%; udział w rynku 7,0% wobec 6,0% rok wcześniej), Opel - 556 aut (spadek o 6,7%; 6,7% udziału w rynku, przed rokiem 7,9%), Peugeot - 554 auta (36,8% wzrostu; 6,6% udziału w rynku, rok wcześniej - 5,3%), Mercedes - 512 aut (15,2% spadku; 6,1% rynku), Intrall - 316 aut (spadek o 12,2%; 3,8% rynku), a pierwszą dziesiątkę zamyka Kia z wynikiem 286 aut (27,7% wzrostu; 3,4% rynku).

Drugą dziesiątkę kwartalnego podsumowania otwiera Nissan z imponującym wskaźnikiem wzrostu 287,5% (217 sztuk), a na 15. pozycji znalazło się Mitsubishi, którego sprzedaż sumaryczna wykazała wzrost o 2 150% (45 sztuk). Znacznie zwiększyły swoją sprzedaż również Hyundai (42 auta to wzrost o 147,1%) i Toyota (38 sztuk, wzrost o 245,5%).
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do