Koniec pierwszego kwartału przyniósł wzrost w ilości sprowadzonych do Polski samochodów używanych. Pomimo to, w porównaniu do marca roku ubiegłego import wciąż pozostaje niższy o ponad 30%. Wśród sprowadzanych samochodów coraz większy udział zyskują samochody eksploatowane nie dłużej niż 4 lata.
Kliknij, aby powiększyć
Co roku wiosną obserwuje się zwiększone zainteresowanie zakupami samochodów, nie powinien więc dziwić również tegoroczny wzrost liczby sprowadzonych w marcu aut. Nie powinien, a jednak dziwi. Kliknij, aby powiększyćPodaż na rynku wtórnym znacznie przekracza popyt, autokomisy i giełdy pełne są samochodów oczekujących na klientów i jedyną racjonalną przesłanką zwiększonego importu wydaje się obawa przed wzrostem kosztów sprowadzania kolejnych używanych samochodów do Polski, będącym wynikiem zapowiadanych od dłuższego czasu zmian w podatkach, a w szczególności wdrożenia nowego podatku ekologicznego.
W stosunku do poprzedniego miesiąca (tj. lutego b.r.) import tych pojazdów zwiększył się o ponad jedną czwartą (+27,3%), zbliżając się do poziomu 50 tys. sztuk (49 891 aut). W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego wyraźnie widoczny jest spadek ilości sprowadzonych aut wynoszący około 1/3 liczby zanotowanej w marcu 2004 (-31,5% r/r). W trzecim miesiącu b.r. w Urzędach Celnych zgłoszono 48 349 aut sprowadzonych z krajów należących do Unii Europejskiej, o 27,1% więcej niż miesiąc wcześniej, i jednocześnie o 32,2% mniej w porównaniu do marca roku ubiegłego. Spoza Unii, tj. głównie ze Stanów Zjednoczonych i Kanady, pochodziły 1 542 auta (+32,8% miesiąc do miesiąca, -2% rok do roku).
W sumie, w pierwszym kwartale tego roku do Polski trafiło 124 390 aut używanych pochodzących z krajów należących do UE, co oznacza spadek o 1/3 w stosunku do okresu styczeń - marzec 2005 roku (-34,3%). Spoza UE pochodziło 3 861 aut (+3,8% r/r). Całkowita liczba sprowadzonych aut używanych wyniosła 128 251 sztuk, o 33,5% mniej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Utrzymujący się niższy poziom importu w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku jest wynikiem oddziaływania na rynek kilku czynników, wśród których najważniejszą rolę odgrywają:
Wspomniana wcześniej wysoka podaż samochodów na rynku wtórnym, znacznie przewyższającą obecny popyt;
wprowadzenie opłaty ekologicznej podwyższającej koszty sprowadzenia auta;
oczekiwanie na obniżenie kosztów związanych z wystawieniem
karty pojazdu (nowe przepisy zaczną obowiązywać od 15
kwietnia 2006),
a także:
obawa przed wprowadzeniem utrudnień wynikających z podatku ekologicznego (na razie oddziaływanie tego czynnika jest ograniczone jego rola będzie rosła wraz ze zbliżaniem się terminu wejścia podatku w życie).
Kliknij, aby powiększyćRozkład importu na terenie kraju nie jest równomierny. Udział poszczególnych województw znacząco się różni. Co miesiąc podlega on dodatkowo pewnym wahaniom, co oczywiście znajduje odzwierciedlenie w zmianach na liście rankingowej. Różnice w ilości samochodów rejestrowanych w wojewódzkich Urzędach Celnych bywają niekiedy duże. W skrajnym przypadku liczba samochodów zarejestrowanych w marcu w województwie notującym najniższy poziom importu (podlaskie) była przeszło siedmiokrotnie niższa w porównaniu do liczby zanotowanej w województwie notującym poziom najwyższy (wielkopolskie).
Wszystkie województwa wykazały w marcu wzrost miesięcznego poziomu importu w porównaniu do lutego b.r. w przedziale od 15,5% (dolnośląskie) do 46,1% (łódzkie). W stosunku do marca ubiegłego roku wyniki były niższe (od 27,4% do 49,1%). Tylko województwo świętokrzyskie wykazało wzrost o 10 133,3% (z 15 do 1 535 sztuk), co tłumaczy się późniejszym otwarciem izby celnej w Kielcach. W przypadku wyników skumulowanych również tylko województwo świętokrzyskie odnotowało wzrost o kwartalnego poziomu importu
(o 18 981%, z 21 do 4 007 aut).
Zgodnie z powtarzającą się regularnie prawidłowością, najwięcej samochodów sprowadzono w województwie wielkopolskim (8 271 sztuk). Na drugiej pozycji w rankingu znalazło się województwo mazowieckie (5 280 sztuk) z ilością sprowadzonych aut mniejszą o prawie 40%. Na kolejnych pozycjach listy znalazły się województwa: śląskie (4 157 sztuk), dolnośląskie (3 811 sztuk), małopolskie (3 594 sztuki), pomorskie (2 879 sztuk), łódzkie (2 712 sztuk), lubuskie (2 579 sztuk), kujawsko-pomorskie (2 548 sztuk), lubelskie (2 498 sztuk), zachodnio-pomorskie (2 295 sztuk), podkarpackie (1 856 sztuk), warmińsko-mazurskie (1 750 sztuk), świętokrzyskie (1 535 sztuk) oraz opolskie (1 462 sztuki). Listę rankingową zamykało w marcu b.r. województwo podlaskie: w Urzędzie Celnym w Białymstoku zgłoszono 1 122 sprowadzone z zagranicy auta używane.
Kliknij, aby powiększyćBiorąc pod uwagę wyniki skumulowane za pierwszy kwartał 2006 roku, najważniejszym ośrodkiem sprowadzania i dystrybucji aut używanych na terenie kraju pozostaje województwo wielkopolskie. To tutaj zlokalizowanych jest najwięcej firm zajmujących się ich importem i ewentualnymi naprawami. W porównaniu do roku ubiegłego, wynik 21 823 sprowadzonych w ciągu trzech miesięcy samochodów używanych jest o ponad 29% niższy.
Na pozycji drugiej w rankingu znajduje się Mazowsze. W okresie styczeń - marzec b.r. mieszkańcy tego województwa sprowadzili 13 035 używanych aut, o 27,3% mniej niż rok wcześniej i o ponad 40% mniej niż mieszkańcy Wielkopolski.
Na trzeciej pozycji uplasowało się województwo śląskie. Do końca marca sprowadzono tu 10 896 aut. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego rezultat ten oznacza spadek o ponad 32,4%.
Czwarta lokata w rankingu należy do województwa dolnośląskiego. Od początku roku we wrocławskim Urzędzie Celnym zgłoszono 10 551 samochodów, o 34,3% mniej niż rok wcześniej.
Pierwszą piątkę zamyka województwo małopolskie z wynikiem 8 808 sprowadzonych aut używanych. Wynik ten jest o 55,9% niższy niż zanotowany rok wcześniej.
Kolejne pozycje w rankingu zajęły województwa: pomorskie (7 155 aut, szóste miejsce), łódzkie (6 895 sztuk, siódma lokata), lubuskie (6 787 sztuk, ósma pozycja), lubelskie (6 555 sztuk, miejsce dziewiąte) i kujawsko-pomorskie (6 531 sztuk, dziesiąta pozycja). Dalej uplasowały się regiony: jedenaste - zachodniopomorski (6 032 sztuki), dwunaste - podkarpacki (4 700 sztuk), trzynaste warmińsko-mazurski (4 300 sztuk), czternaste - świętokrzyski (4 007 sztuk), piętnaste opolski (3 632 sztuki) oraz szesnaste - podlaski (2 683 sztuki).
Kliknij, aby powiększyćMarzec przyniósł wzmocnienie pozytywnej tendencji w strukturze wiekowej importu samochodów używanych obserwowanej już w poprzednich miesiącach i latach. Udział samochodów o okresie eksploatacji przekraczającym dziesięć lat zmniejszył się w porównaniu do wyniku notowanego rok wcześniej o prawie 10%, osiągając najniższy od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej poziom 58,3%. Udział samochodów młodszych, w wieku od 4 do 10 lat, wzrósł w porównaniu z marcem ubiegłego roku o 7,1% do wartości 34,6%, natomiast samochody eksploatowane nie dłużej niż 4 lata stanowiły w marcu 7,1% wszystkich sprowadzanych aut, o 2,7% więcej niż w marcu 2005 roku (4,4% udziału).
Kliknij, aby powiększyćStruktura wiekowa wyników skumulowanych również uległa korzystnej zmianie. Wśród sprowadzonych w ciągu ostatnich trzech miesięcy samochodów używanych, 6,6% stanowiły samochody o najkrótszym okresie eksploatacji, nie przekraczającym 4 lat. Jest to wynik o 0,3% wyższy, niż notowany miesiąc wcześniej. Samochody w wieku od 4 do 10 lat uzyskały udział na poziomie 33%, o 0,8% wyższym niż w lutym. Samochody najstarsze, eksploatowane co najmniej 10 lat, uzyskały udział wynoszący 60,4%. W ich przypadku, udział zmniejszył się o 1,1%.
Kliknij, aby powiększyćWraz ze zmianą struktury wiekowej zmieniła się również średnia wartość sprowadzanych do Polski samochodów używanych. Wyniosła ona w marcu bieżącego roku 2 092* złote (wobec 2 144 złotych notowanych w lutym i 1 730 złotych w styczniu 2006). Obserwowany spadek średniej wartości używanego auta w porównaniu do poprzedniego miesiąca to najprawdopodobniej wynik obniżenia deklarowanej wartości sprowadzanych z zagranicy samochodów, co stanowi dla indywidualnych importerów formę rekompensaty za zwiększone koszty wynikające z wprowadzenia opłaty ekologicznej. Wzrost średniej wartości w stosunku do stycznia jest wynikiem tylko i wyłącznie wzrostu deklarowanej średniej wartości w segmencie aut najmłodszych. W grupie aut starszych, zarówno w wieku od 4 do 10 lat, jak i powyżej 10 lat, deklarowana średnia wartość pojazdu obniżyła się, i to pomimo korzystnej zmiany struktury.
Średnia wartość samochodów klasyfikowanych w grupie do 4 lat wyniosła w marcu 21 123 złote (w styczniu bieżącego roku wynosiła 20 587 złotych, w lutym 24 167 złotych), w grupie od 4 do 10 lat 994 złote, wobec 1 101 złotych notowanych w styczniu i 1 051 złotych w lutym, natomiast w grupie aut w wieku powyżej 10 lat 304 złote, wobec 311 złotych notowanych dwa miesiące wcześniej i 301 złotych notowanych miesiąc wcześniej.
Kliknij, aby powiększyć
Najliczniejszą grupę wśród sprowadzonych do Polski samochodów używanych stanowią tak jak dotychczas - auta wyprodukowane w latach dziewięćdziesiątych. Ich udział w całości importu wyniósł na koniec pierwszego kwartału 2006 roku 78,6%, przy czym grupa aut wyprodukowanych w drugiej połowie dekady była liczniej reprezentowana i uzyskała udział wynoszący 42,4%. Samochody wyprodukowane w latach 2000 2006 stanowiły 17,6% importu. Udział aut należących do pozostałych grup wiekowych był znikomy i wynosił 3,8%. Kliknij, aby powiększyć
Nieco inaczej, choć rozbieżności nie są duże, wyglądała struktura importu w trzecim miesiącu bieżącego roku. Samochody wyprodukowane w latach dziewięćdziesiątych stanowiły 78,1% wszystkich sprowadzonych do Polski aut, z czego 44% to udział aut z drugiej połowy tego okresu. Samochody z lat 2000 2006 uzyskały udział na poziomie 18,6% importu. Pozostałe auta zdobyły udział na poziomie 3,3%. Liczba takich aut jest stosunkowo niewielka i wynosi 1 582 sztuki.
W statystykach niezmiennie figuruje pewna ilość samochodów niesklasyfikowanych (brak określenia roku produkcji lub marki - razem 2 352 sztuki). Bazując na informacji dotyczącej wartości zapłaconego podatku akcyzowego można przypuszczać, iż są to prawdopodobnie auta wyprodukowane w ciągu ostatnich 4 lat, co może oznaczać, że rzeczywisty udział tej grupy jest większy.
Spośród wszystkich samochodów sprowadzonych do Polski w pierwszym kwartale 2006 roku największą popularnością cieszyły się samochody wyprodukowane w roku 1995. Ich udział w imporcie wyniósł 11,1%. Nieco mniej poszukiwane były samochody z rocznika 1994 oraz 1996. W ich przypadku udziały wyniosły odpowiednio 10,5% i 9,3%.
Podobne rezultaty zanotowano w przypadku wyników miesięcznych. Kolejność trzech najpopularniejszych roczników została zachowana, tylko nieznacznie zmieniły się ich udziały, które wyniosły odpowiednio: 11,6%, 10,2%, 9,3%.
Kliknij, aby powiększyćJak wspomniano powyżej, udział w imporcie samochodów wyprodukowanych w latach 2000 2006 wyniósł na koniec marca bieżącego roku 18,6%, co w liczbach bezwzględnych oznacza 8 863 sprowadzone w trzecim miesiącu auta. W tej grupie największym wzięciem cieszył się rocznik 2000. Stanowił on 23,9% (4,5% udziału w całości importu) omawianej grupy. Na kolejnych pozycjach ulokowały się roczniki:
2001 20,1% udziału w grupie (1 779 sztuk, 3,7% udziału w imporcie),
2002 17,8% udziału w grupie (1 581 sztuk, 3,3% udziału w imporcie),
2003 14,1% udziału w grupie (1 251 sztuk, 2,6% udziału w imporcie),
2005 - 12,2% udziału w grupie (1 077 sztuk, 2,3% udziału w imporcie),
2004 - 11% udziału w grupie (971 sztuk, 2% udziału w imporcie), oraz
2006 - 0,9% udziału w grupie (83 sztuki, 0,2% udziału w imporcie).
Kliknij, aby powiększyć
Porównanie ilości samochodów sprzedanych przez oficjalnych producentów i importerów z ilością aut roczników produkcyjnych 2005 i 2006 sprowadzonych w ramach importu indywidualnego pokazuje, iż udział tych ostatnich dla większości marek popularnych nie przekracza 10%. Wyjątkiem są marki Lada (112,5%), Volkswagen (12,9%) i SEAT (11,5%). W przypadku marek luksusowych, tj. Audi, BMW i Chrysler udziały na koniec marca bieżącego roku wynoszą odpowiednio 33,8%, 30,1% i 28,7%. Stosunkowo duże wartości zanotowano w przypadku Jaguara (22,6%), Porsche (21,6%), Subaru (18,7%) i in.
Kliknij, aby powiększyćSamochody używane sprowadzone do Polski w marcu 2006 roku nie wpłynęły na zmianę kolejności poszczególnych marek klasyfikowanych w czołówce listy rankingowej. Zmienia się natomiast stopniowo ich średni okres eksploatacji. Coraz częściej sprowadzane są auta młodsze. Różnice w wieku nie są jeszcze zbyt duże, istotny jest jednak powoli rysujący się trend.
Niezmiennie od lat największą popularnością cieszy się Volkswagen. W ciągu trzech pierwszych miesięcy bieżącego roku sprowadzono już 27 774 auta tej marki eksploatowane średnio przez okres 12 lat.
Nieco mniejszym powodzeniem cieszy się zajmujący drugą pozycję Opel (21 920 sztuk, o niemal ź mniej niż w przypadku lidera). Okres eksploatacji samochodów tej marki wynosił średnio 11 lat.
Pozycja trzecia tradycyjnie już należy do Forda. Samochodami tej marki zainteresowały się dotychczas 13 153 osoby, a więc o około 1/3 mniej niż w przypadku Opla. Średni okres eksploatacji sprowadzonych do Polski Fordów, podobnie jak w przypadku Opla, również wynosi 11 lat.
Kliknij, aby powiększyćCzwartą marką w rankingu jest Audi (9 637 sztuk, średni okres eksploatacji 11 lat).
Pierwszą piątkę listy rankingowej zamyka Renault. W ciągu trzech miesięcy tego roku sprowadzono do Polski 7 910 aut tej marki. W przeciwieństwie do Opla, Forda i Audi są to samochody o rok młodsze eksploatowane średnio przez 10 lat.
Drugą piątkę rankingu najczęściej sprowadzanych aut otwiera sklasyfikowane na pozycji szóstej BMW. Średni wiek dla 5 116 sprowadzonych aut wynosi 11 lat.
Na pozycji siódmej ponownie znalazł się Mercedes. Od początku roku sprowadzono 5 069 samochodów tej marki. Podobnie jak w przypadku BMW, średni okres eksploatacji sprowadzonych aut wyniósł na koniec marca b.r. 11 lat.
Ósme miejsce w rankingu marek zajmuje SEAT (3 735 aut, średnio dziesięcioletnich).
Dziewiątą marką na liście pozostaje Nissan. W okresie styczeń marzec 2006 roku sprowadzono 3 135 samochodów tej marki, eksploatowanych średnio przez 10 lat. W porównaniu do poprzedniego miesiąca (luty) oznacza to, że sprowadzane do Polski używane Nissany są średnio o rok młodsze.
Pierwszą dziesiątkę listy zamyka Peugeot. W ciągu pierwszego kwartału bieżącego roku sprowadzono 2 885 aut eksploatowanych średnio przez okres 9 lat.
Komentarze opinie