Reklama

Warto regularnie serwisować klimatyzację

05/02/2005 08:18
Hella - dostawca części do klimatyzacji samochodowych na rynku wtórnym - zaleca regularne serwisowanie klimatyzacji, ponieważ w przeciwnym razie wraz z przyjemnym, dostosowanym do wymagań powietrzem do kabiny dostają się niepożądane bakterie, pyłki i inne drobnoustroje. Efekty dla alergików są jasne: katar, kaszel, łzawiące oczy - a akurat za kierownicą takie objawy mogą powodować niebezpieczne sytuacje. Parownik i filtr kabinowy układu klimatyzacji mogą być idealną pożywką dla niebezpiecznych i alergennych mikroorganizmów - i właśnie dlatego konieczne jest regularne serwisowanie tego układu.

Regularne dezynfekowanie parownika likwiduje zagrożenie nieprzyjemnymi, wywoływanymi przez bakterie woniami i zapobiega reakcjom alergicznym. Jeśli jeszcze dodatkowo zlecimy nałożenie ochronnej warstwy bakteriobójczego preparatu, uniemożliwimy nowym mikroorganizmom zakładanie "kolonii" w naszej klimatyzacji. Filtr kabinowy powinien być wymieniany podczas przeglądów, najpóźniej co 15 tys. km lub raz na rok. Wraz z zasysanym powietrzem dostają się do niego m.in. kurz, pyłki i sadza. Czysty filtr ogranicza rozprzestrzenianie się tych zanieczyszczeń, zapobiega ryzyku parowania szyb, a także możliwości uszkodzenia silnika dmuchawy.

Aby zapewnić sobie trwałe i bezusterkowe funkcjonowanie klimatyzacji, kluczowe jej składniki - sprężarka, skraplacz, parownik i zawór rozprężny - muszą być regularnie kontrolowane przez specjalistyczny warsztat w ramach corocznego serwisu układu klimatyzacji. Ponieważ układ ten pracuje pod wysokim ciśnieniem, jego elementy poddawane są dużym obciążeniom i zużywają się. Starzeją się także przewody i uszczelki, wysychają i mogą pojawić się nieszczelności. Czynnik chłodzący się ulatnia - a wydajność układu spada. Pomocą jest kontrola układu i ewentualne uzupełnienie czynnika. Dlatego konieczne jest przeprowadzanie co rok pełnego przeglądu klimatyzacji. W jego ramach m.in. uzupełnia się czynnik chłodzący, kontroluje się szczelność układu a raz na dwa lata wymienia się filtr-osuszacz.

Automatyczna klimatyzacja samodzielnie reguluje temperaturę, siłę nawiewu i sposób rozdzielania strumienia powietrza. W manualnych układach - aby uzyskać efekt maksymalnego ochłodzenia - trzeba najpierw nastawić maksymalny nawiew, wkrótce potem zmniejszyć siłę nawiewu, by uniknąć niepotrzebnego przeciągu. Temperatura komfortowa w lecie wynosi ok. 22 st., a jeśli na dworze panuje ekstremalny upał, o 2-3 st. więcej. Tuż przed dotarciem do miejsca przeznaczenia wyłączamy klimatyzację, by uniknąć szoku termicznego podczas wysiadania.

Jeśli w okresie pomiędzy przeglądami pojawią się symptomy wskazujące na uszkodzenie układu klimatyzacji - niemiłe zapachy z nawiewu, obniżona lub w ogóle żadna skuteczność chłodzenia, zwiększone zużycie paliwa lub zaparowane szyby - należy natychmiast jechać do serwisu.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do