Do koncepcji ochrony środowiska, która stanowi dla Fiat Auto punkt zwrotny w tworzeniu modeli, nawiązują dwa samochody prezentowane w Paryżu: Panda Panda, która wejdzie do sprzedaży w styczniu, oraz samochód studyjny Multipla Multi-Eco, który łączy innowacyjną architekturę napędu złożoną z silnika z potrójnym zasilaniem benzyna /metan/benzyna+etanol z zastosowaniem ekologicznych materiałów (po recyklingu i naturalnego pochodzenia), obecnych zarówno w elementach zewnętrznych jak i wewnętrznych pojazdu.Panda Panda rozszerza zatem z jednej strony rozbudowaną gamę silników z podwójnym zasilaniem benzyna/metan, z drugiej prototyp Multipla Multi-Eco potwierdza starania marki mające na celu ciągłe opracowywanie nowości w zakresie alternatywnych napędów o zminimalizowanym wpływie na środowisko, wzbogacając w ten sposób ofertę jednostek Natural Power.Panda Panda: dwie energie, jeden ruch Inteligentna, praktyczna, sympatyczna i ekologiczna: to cechy wyróżniają model Panda Panda - nowy samochód o zminimalizowanym wpływie na środowisko, wyposażony w silnik 1.2 o mocy 52 KM z podwójnym zasilaniem benzyna /metan. Chodzi tu zwłaszcza o oryginalną wersję Natural Power, która stawia sobie za cel bycie nowym punktem odniesienia w panoramie samochodów do jazdy po mieście. Panda Panda jest jeszcze bardziej innowacyjna, ponieważ wychodzi poza kompromisy typowe dla aut napędzanych metanem. W istocie, w płycie podłogi wywodzącej się z wersji 4x4 zastosowano po raz pierwszy dwa osobne zbiorniki metanu o całkowitej pojemności 72 litry. Nie zmniejszają one przestrzeni pierwotnej samochodu, zarówno jeśli chodzi o miejsce przeznaczone dla pasażerów jak i na bagaż (ponad 200 litrów, gdy tylne fotele są w normalnej pozycji). Ponadto, pojemność 72 litrów pozwala na zasięg typowy dla aut wyższej klasy na poziomie 300 kilometrów przy zasilaniu jedynie metanem (na przykład, w porównaniu do Fiata Punto, został zwiększony o 20%). Co więcej, pojemność zbiornika benzyny pozostaje niezmieniona w porównaniu do wersji benzynowej (30 litrów), gwarantując w ten sposób ?pełny spokój? również w tych rejonach, w których dystrybutory metanu nie są zbyt rozpowszechnione. Wraz z Pandą Panda Fiat potwierdza swoją wiodącą pozycję w kategorii samochodów napędzanych metanem i nieustanne poszukiwanie rozwiązań, które łączą potrzeby klientów i optymalne poszanowanie środowiska. Samochody zasilane metanem zmniejszają o około 23% emisję CO2 , w porównaniu do identycznych samochodów zasilanych benzyną i redukują praktycznie do zera emisje cząstek stałych (PM). Mówiąc dokładniej, podczas jazdy samochodem z silnikiem zasilanym metanem emisja CO2/km wynosi 114g w porównaniu do 133g w przypadku samochodów z silnikami zasilanymi benzyną (cykl NEDC).Panda Panda będzie dostępna z wyposażeniem Dynamic. Samochód ten już w wersji podstawowej posiada bogate wyposażenie, a klient może go bardzo łatwo dopasować do swoich potrzeb.Concept car Multipla Multi-EcoMultipla Multi-Eco to samochód studyjny wykonany na bazie Multipli, który wykorzystuje potencjał technologii Tri-fuel, łączącej zasilanie benzynowe, zasilanie mieszane benzyna/etanol (E85) i metanem (terminem Flex fuel określa się podwójne zasilanie benzyna/E85). Mówiąc dokładnie, E85 to mieszanka złożona w 15% z benzyny i w 85% z bio-etanolu. Oto jak działa to zasilanie: bio-etanol i benzyna znajdują się w tym samym zbiorniku, co ułatwia kierowcy tankowanie. Program centralki silnika monitoruje mieszankę i w efekcie zmienia, w sposób całkowicie automatyczny, charakterystyki wtrysku. Silniki Flex mogą funkcjonować w ten sposób i z tymi samymi osiągami zarówno przy zasilaniu tradycyjnym paliwem, jak i paliwem na bazie alkoholu.Jeśli chodzi o środowisko, zaleta zastosowania etanolu polega na tym, że jest odnawialnym źródłem energii (uzyskuje się go z różnych upraw, poprzez proces fermentacji biomas, czyli produktów rolniczych bogatych w cukier, takich jak zboża, uprawy cukru, skrobi i wytłoków winnych), przeróbka których nie zwiększa efektu cieplarnianego, ponieważ w procesie produkcyjnym oddzielany jest dwutlenek węgla. E85, jako mieszanka benzyny z etanolem redukuje ponadto o około 40% (TBC) emisje CO2. A zatem możliwość przełączania zasilania z E85 na metan z pewnością stanowi nowe, istotne rozwiązanie nie tylko do jazdy po mieście, lecz także poza miastem, gdyż metan, nie tylko redukuje emisje CO2, ale także zmniejsza do zera emisje substancji zanieczyszczających PM, NOx (zanieczyszczenie miejskie), a E85 znacznie redukuje emisje CO2 (efekt cieplarniany).Samochód studyjny Multipla Multi-Eco powstał dzięki współpracy z Fiat Brasile w zakresie innowacyjnych napędów, które mogą funkcjonować z różnymi paliwami w każdej proporcj
Komentarze opinie