Samochody osobowe
Sprzedaż nowych samochodów osobowych w czerwcu bieżącego roku zamknęła się liczbą 23 211 sztuk, zaledwie o 0,2% więcej niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej i o 10,9% więcej w porównaniu do maja. Głównym czynnikiem, który wpłynął na to niewielkie, ale jednak widoczne ożywienie rynku, jest znowelizowana ustawa o podatku VAT, a w szczególności konieczność rejestracji w urzędzie skarbowym do 15 czerwca bieżącego roku wszystkich umów leasingowych, pozwalających na uzyskanie pełnego odpisu tego podatku. W tym samym miesiącu ilość sprowadzonych do Polski indywidualnie z krajów Unii Europejskiej samochodów nowych i używanych przekroczyła poziom 80 tysięcy sztuk, o około 5,5% mniej niż miesiąc wcześniej.
Skumulowana sprzedaż w pierwszym półroczu wyniosła 129 463 auta, o 32,8% (63 266 sztuk) mniej niż rok wcześniej i ponad trzykrotnie mniej (ponad 432 tysiące), niż wyniosła liczba sprowadzonych do Polski przez osoby prywatne i niezależne firmy samochodów nowych i używanych.
W czołowej dziesiątce rankingu popularności wszystkie marki zachowały swoje pozycje sprzed miesiąca. Liderem rynku pozostaje Skoda z tegoroczną sprzedażą w wysokości 14 978 aut (o 39,4% mniej niż rok wcześniej), z czego 2 423 sztuki to wynik czerwcowy (spadek o 3,4% w ciągu roku). Udział czeskiej marki w polskim rynku wynosi 11,6%.
Drugie miejsce należy do Toyoty, która znalazła od początku roku 14 511 nabywców na swoje auta (spadek o 34,7%), w tym 2 206 osób dokonało zakupu w szóstym miesiącu roku (spadek o 16,6%). Do japońskiej marki należy 11,2% rynku.
Na trzeciej lokacie plasuje się Fiat, który w czerwcu uzyskał nieznacznie większą sprzedaż niż Toyota - 2 285 aut (o 29,5% mniej niż przed rokiem), ale to nie wystarczyło do odrobienia strat z poprzednich miesięcy. Sumaryczny wynik Fiata wynosi 13 087 sztuk (61,7% spadku w stosunku do ubiegłego roku). Udział w polskim rynku stanowi 10,1%.
Czwartą marką w rankingu jest ponownie Opel z rezultatem skumulowanym sprzedaży po sześciu miesiącach roku w wysokości 11 597 aut, o 40,1% mniejszym niż rok wcześniej. W czerwcu samochody Opla kupiło 2 103 klientów, o 5,6% mniej niż przed rokiem. Producent zamknął pierwsze półrocze z niemal 9-procentowym udziałem w rynku.
Zajmujący piąte miejsce Ford sprzedał 10 321 aut w ciągu sześciu miesięcy (spadek o nieco ponad 43%), w tym 1 937 sztuk to wynik sprzedaży czerwcowej (spadek o 29,1%). Do Forda należy niemal 8,0% rynku.
Trzy kolejne pozycje należą do producentów francuskich. Najwyżej notowany jest w Polsce Renault - skumulowana sprzedaż marki wyniosła od początku roku 9 958 aut, o 47,1% mniej niż rok wcześniej (udział w rynku 7,7%, sprzedaż w czerwcu 1 594 sztuki, spadek o 23,6%).
Na zakup samochodów Peugeot zdecydowało się w pierwszym półroczu 8 448 osób, o 36,1% mniej niż przed rokiem (6,5% udziału). W czerwcu auta ze znakiem lwa na masce kupiło 1 677 osób, co oznacza wzrost w stosunku do ubiegłego roku o 29,7%.
Wzrost sprzedaży odnotował również Citroen i to zarówno w ujęciu miesięcznym - wynik 1 570 sztuk jest o 129,2% większy niż rok wcześniej, jak i sumarycznym - 7 336 aut to o 3,3% więcej niż w analogicznym okresie 2004 roku. Rosnąca sprzedaż pozwoliła zwiększyć udział w polskim rynku z 3,7 do 5,7%.
Dziewiąte miejsce w rankingu zajmuje Volkwagen ze sprzedażą na poziomie 5 824 sztuki, o 29,3% mniejszą niż przed rokiem (4,5% rynku). Czerwcowy rezultat w wysokości 1 250 sprzedanych aut wykazał wzrost o prawie 2,0% w ciągu roku.
Czołówkę dziesięciu najpopularniejszych marek zamyka Honda, która sprzedała od początku roku na polskim rynku 5 517 aut, o 13,7% więcej niż rok wcześniej, z czego 940 aut - w czerwcu (wzrost o 0,8%). Do Hondy należy obecnie 4,3% rynku.
Drugą dziesiątkę półrocznego podsumowania otwiera SEAT, dynamicznie nadrabiający straty z ubiegłego roku. Sprzedaż skumulowana marki wyniosła 3 987 sztuk (wzrost o 27,3%), w tym czerwcowa - 737 sztuk (wzrost o 62,3%).
Niezmiennie rekordowe wskaźniki wzrostu sprzedaży osiągnęły samochody z koreańskich fabryk: Chevrolet - 649,7% (3 711 sztuk), Kia - 154,2% (2 336 sztuk) i Hyundai - 50,6% (1 910 sztuk).
Na podkreślenie zasługuje niewątpliwie fakt sprzedaży w czerwcu przez koncern DaimlerChrysler drugiego w historii polskiej motoryzacji luksusowego samochodu Maybach.
Samochody dostawcze
Rynek samochodów dostawczych wykazał w czerwcu niewielki wzrost w stosunku do ubiegłego roku - 3 191 sprzedanych pojazdów to o 5,4% więcej niż rok wcześniej; jednak w porównaniu z poprzednim miesiącem wynik ten oznacza spadek o 1,7%.
Sprzedaż sumaryczna wyniosła w pierwszym półroczu 16 683 sztuki, o 1,6% mniej niż przed rokiem. Kolejność w rankingu popularności na polskim rynku jest analogiczna, jak w poprzednim miesiącu.
Pierwszą pozycję zajmuje Fiat, który sprzedał w okresie od stycznia do końca czerwca 3 890 aut, o 11,8% mniej niż w pierwszym półroczu 2004 roku, w tym w szóstym miesiącu - 847 sztuk (wzrost o 12,8%). Do Fiata należy niemal czwarta część rynku samochodów dostawczych - 23,3%.
Wiceliderem pozostaje Volkswagen z wynikiem tegorocznej sprzedaży 2 613 sztuk, z czego 470 - w czerwcu. Oba rezultaty wykazały imponujący w skali rynku wzrost - sumaryczny o 82,7%, a miesięczny - o 67,3%. Niemiecka marka w ciągu roku niemal podwoiła swój udział w rynku - z 8,4% przed rokiem do 15,7% obecnie.
Trzecie miejsce zajmuje Renault. Sprzedaż francuskich pojazdów dostawczych wyniosła od początku roku 1 694 sztuki (spadek o 3,6%, w czerwcu - 288 aut, spadek o 9,2%) i pozwoliła utrzymać udział w rynku na poziomie sprzed roku (10,2% wobec 10,4%).
Czwartą lokatę zajął Ford z wynikiem po sześciu miesiącach sprzedaży 1 638 sztuk (4,0% spadku, w czerwcu 349 aut, wzrost o 5,1%) i 9,8-procentowym udziałem w rynku.
Dalsze pozycje należą kolejno do Mercedesa - 1 392 auta, 14,3% spadku (w czerwcu 268 sztuk, spadek o 23,4%), Opla - 1 112 aut, wzrost o 0,6% (w czerwcu 201 aut, spadek o 19,9%), Peugeot - 930 sztuk, 14,1% spadku (w czerwcu - 202 auta, wzrost o 24,7%), Intralla - 849 sztuk, spadek o 2,4% (w czerwcu - 123 sztuki, spadek o 32,0%) i Citroena - 827 sztuk, spadek o 37,6% (w czerwcu - 104 auta, 10,3% spadku).
Pierwszą dziesiątkę polskiego rynku zamyka marka Iveco, której sprzedaż sumaryczna w wysokości 701 aut jest o 110,5% większa niż przed rokiem, a miesięczna w czerwcu - 105 sztuk - wykazała wzrost o 23,5%.
Komentarze opinie