13-14 kwietnia, podczas odbywającego się w Goeteborgu seminarium, w którym uczestniczyli przedstawiciele europejskich instytucji i organizacji transportowych, firma Volvo Trucks przedstawiła nową koncepcję ulepszonych rozwiązań transportowych. Koncepcja ta - określana mianem systemu modularnego - polega na umożliwieniu szybkiego i elastycznego zestawiania dłuższych lub krótszych (stosownie do potrzeb) zestawów drogowych. Mówiąc krótko, dzięki takiemu rozwiązaniu dwa samochody ciężarowe będą w stanie wykonać taką samą pracę transportową, jaką obecnie realizują trzy krótsze zespoły pojazdów, stosowane w krajach Unii Europejskiej.
Obecnie maksymalna długość zespołu pojazdów w Szwecji i Finlandii wynosi 25,25 metra, natomiast w pozostałych krajach Unii Europejskiej 18,75 metra w przypadku samochodu ciężarowego z przyczepą oraz 16,5 metra w przypadku samochodu ciężarowego z naczepą. Dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca międzynarodowego ruchu samochodów ciężarowych dopuszcza dłuższe zespoły pojazdów do ruchu na terenie Szwecji i Finlandii.
Szwedzki system modularny (uwzględniony również we wspomnianej dyrektywie) jest efektem inicjatyw firm Volvo Trucks i Volvo Logistics, które od wielu lat prowadzą prace nad doskonaleniem rozwiązań transportowych. Obecnie system modularny jest testowany w Holandii, a dyskusje na jego temat są prowadzone w kilku nowych krajach członkowskich Unii, a także w Niemczech, Belgii i Wielkiej Brytanii.
Komentarze opinie