Reklama

Volkswagen Multivan - luksus i wygoda - dla firmy i dla rodziny

17/02/2005 19:35
Nowe seria dostawczych Volkswagenów oznaczona symbolem T5 została zaprezentowana na Salonie Genewskim w marcu 2003 roku, zastępując tym samym produkowaną od 1990 roku serię T4. Multivan pełni w tej gamie rolę luksusowego busa, który osiągami i wyposażeniem wnętrza może z powodzeniem konkurować z przedstawicielami segmentu MPV.

Bryła nadwozia Multivana w zasadzie niczym się nie różni od tej prezentowanej przez dostawczą wersję T5 (oczywiście poza całkowicie przeszkloną kabiną). W samochodzie zostały zamontowane inaczej wyprofilowane zderzaki polakierowane w kolorze nadwozia oraz ozdobna listwa chromowana
umieszczona na wlocie powietrza. Okazałe wymiary pojazdu: dł. 4 890 mm, szer. 1 904 mm, wys. 1 944 mm oraz kanciaste nadwozie, sprawiają że sylwetka Volkswagena sprawia bardzo masywne wrażenie. Szerokie, przesuwane drzwi boczne zapewniają bardzo dobry dostęp do wnętrza. W lepiej wyposażonych wersjach wyposażone zostały w funkcję zdalnego sterowania. Koło zapasowe ulokowono na zewnątrz pod podłogą bagażnika.

Jedną z największych zalet Multivana jest dobrze przemyślane wnętrze. Obracane fotele i rozkładany stolik „tworzą klimat” małej sali konferencyjnej. Jasne wykończenie, welurowe dywaniki i skórzana tapicerka, sprawiają że kabina pasażerska prezentuje się bardzo elegancko i prestiżowo. Uczucie luksusu
dodatkowo wzmacniają przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia. Bardzo pomocnym urządzenien jest interkom (w opcji), który dzięki systemowi mikrofonów umożliwia w czasie jazdy bezproblemową rozmowę pasażerów z kierowcą, nawet tych siedziących w trzecim rzędzie. Stylistyka zegarów z niebieskim podświetleniem nawiązuje do pozostałych modeli
Volkswagena, jednak w stosunku do aut osobowych zawierają one dodatkowo voltomierz i wskaźnik temperatury oleju. Bardzo użytecznym rozwiązaniem - stosowanym coraz częściej również w samochodach osobowych - jest lewarek dźwigni zmiany biegów umieszczony na desce rozdzielczej.
Wysokie położenie fotela kierowcy i duża powierzchnia lusterek bocznych przyczyniają się do polepszenia widoczności z miejsca prowadzącego. Atrakcyjność auta podnosi składana tylna kanapa, która po rozłożeniu tworzy praktyczne miejsce do spania.

Multivan oferuje pięć jednostek napędowych: dwie benzynowe oraz trzy wysokoprężne wykorzystujące technikę pompowtryskiwaczy. Jednostki benzynowe spełniają najwyższą obecnie normę czystości emisji spalin EURO 4, natomiast wysokoprężne - EURO 3.

Mniejszy silnik benzynowy (R4), znany doskonale z osobowych modeli Volkswagena, ma poj.
2 litrów i moc 115 KM. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 170 Nm uzyskiwany jest przy 2 600 obr/min. Umożliwia on rozpędzenie Multivana do 100 km/h w czasie 17,8 sekundy oraz jazdę z prędkością maksymalną 163 km/h, spalając przy tym średnio 11 l/100 km. Jazda po mieście podnosi zużycie do 14 l/100 km.

Druga jednostka benzynowa o poj. 3.2 litra (V6) i mocy 235 KM jest najmocniejszą jednostką w tym zestawieniu. Jej maksymalny moment obrotowy o wartości 315 Nm wytwarzany jest przy 2 900 obr/min. Tak wyposażony pojazd prezentuje ciekawe osiągi - od 0 do 100 km/h przyspiesza w czasie 10,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi aż 206 km/h. Niestety dobre osiągi okupione zostały wysokim zużyciem paliwa: średnio 12,2 l/100 km, a w mieście - 16,9 l/100 km.

Najmniejszy silnik wysokoprężny o poj. 1.9 litra (R4) i mocy 105 KM, rozwija maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 2 000 obr/min. Samochód z tym silnikiem może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 18,4 sekundy i jechać z prędkością maksymalną 159 km/h. Bardzo korzystnie przedstawia się zużycie paliwa, które wynosi średnio 7,7 l/100 km, natomiast podczas eksploatacji miejskiej 9,5 l/100 km.

Silnik diesla o poj. 2.5 litra (R5) dostępny jest w dwóch wariantach mocy.

W pierwszym osiąga moc 130 KM i maksymalny moment obrotowy 340 Nm przy 2 000 obr/min. Multivan z tym silnikiem przyspiesza do setki w 15,3 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 168 km/h, zużywając przy tym średnio 8 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. W mieście zużycie rośnie do 10,5 l/100 km.

W mocniejszej wersji posiadającej moc 174 KM, uzyskuje on wysoki maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2 000 obr/min. Osiągi pojazdu z tym silnikiem prezentują się następująco: od 0 do 100 km/h zajmuje mu 12,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 188 km/h. Producent podaje identyczne zużycie paliwa jak w przypadku słabszej odmiany.

Za przeniesienie napędu odpowiada jedna z trzech dostępnych skrzyń biegów - manualna pięcio lub sześcio biegowa, lub automatyczna również o sześciu przełożeniach. Pięciobiegowa przekładnia występuje standardowo z dwoma najsłabszymi silnikami (2.0B i 1.9TDI). Dwa silniki wysokoprężne o poj. 2.5 litra (130 i 174 KM) współpracują z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów. Sześciostopniowy automat występuje standardowo z najmocniejszym silnikiem benzynowym (3.2l, 235 KM) oraz jako opcja dla jednostek diesla o poj. 2.5 litra (dopłata 10 350 zł). Można także zamówić samochód wyposażony w napęd na cztery koła „4 MOTION” (dopłata 11 733 zł), ale w tym wariancie napędu montowana jest tylko sześciobiegowa, manualna przekładnia*.

* napęd „4 MOTION” nie jest dostępny z silnikami: 2.0B i 1.9TDI.

ultivan oferowany jest trzech wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline i Highline.

Podstawowa wersja nosi nazwę Trendline. Pojazd w tej specyfikacji posiada wiele elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo podróżujących, do których należą systemy: ABS, ASR, EDS, MSR, ESP* oraz sześć poduszek powietrznych. Samochód oferuje również podstawowe
wyposażenie z zakresu komfortu, takie jak elektrycznie sterowane szyby przednie, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, klimatyzację manualną (z klimatyzowanym schowkiem), czy centralny zamek z pilotem. Kolumnę kierownicy można regulować w dwóch kierunkach, a fotele kierowcy i pasażera dysponują regulacją wysokości i odcinka lędźwiowego. W tej wersji montowane są 16” felgi stalowe.

Kolejny wariant - Comfortline - odróżniają z zewnątrz dodatkowe drzwi boczne (po lewej stronie), okno przesuwane w prawych drzwiach, listwy boczne lakierowane w kolorze nadwozia oraz felgi aluminiowe o średnicy 16 cali „Miyato” lub 17 calowe „Solace” (z silnikiem 3.2 litra,
235 KM). Wyposażenie wnętrza zostało wzbogacone o podgrzewanie przednich foteli, skórzane wykończenie kierownicy i dźwigni zmiany biegów oraz wielofunkcyjny wyświetlacz umieszczony pomiędzy głównymi zegarami. Obydwa fotele umieszczone w pierwszym rzędzie siedzeń posiadają funkcję obracania (w Trendline tylko jeden za kierowcą). Podobnie jak w wersji podstawowej instalowana jest klimatyzacja manualna, tyle że z dodatkowym wietrzeniem dla kabiny pasażerskiej.

W najlepiej wyposażonej wersji Highline instalowana jest dodatkowo m. in: automatyczna, trzystrefowa klimatyzacja, elektrycznie przesuwane drzwi boczne ze zdalnym sterowaniem, elektrycznie wspomaganie domykania tylnej klapy i tapicerka wykończona skórą
i alcantarą. Multivan w najdroższej specyfikacji posiada również podgrzewane dysze spryskiwaczy szyb przednich, czujnik deszczu, tempomat, samościemniające lusterko wsteczne oraz alarm antywłamaniowy. Z zewnątrz wariant ten można rozpoznać po przyciemnianych szybach kabiny pasażerskiej, przednich światłach przeciwmgielnych i 16” felgach aluminiowych „L.A.”.

Chcąc jeszcze lepiej wyposażyć auto, można zdecydować się na elementy znajdujące się na długiej liście opcji. Do najciekawszych z nich należą: manualna blokada mechanizmu różnicowego dla wersji 4 MOTION - (2 896 zł), czujniki parkowania przód/tył (2 146 zł), szklany dach (3 000 zł), hak holowniczy (2 625 zł), spryskiwacze reflektorów (899 zł), składane
lusterka zewnętrze (530 zł), ogrzewanie postojowe sterowane pilotem (6 691 zł), zmieniarka na 6 płyt CD (1 694 zł), lakier metaliczny (2 974 zł). Najdroższą opcją jest nawigacja satelitarna z kolorowym wyświetlaczem + interkom, który dzięki systemowi mikrofonów umożliwia rozmowę pasażerów z kierowcą (14 384 zł). Ceny uzależnione są do wersji, a te podane powyżej są najniższymi możliwymi do uzyskania.

* tylko z silnikami 2.5 TDI i benzynowym o mocy 235 KM.

Multivan oferuje nabywcy bardzo dobre wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Standardowo montowanych jest w nim sześć poduszek powietrznych, przy czym kurtynowe obejmują tylko przednie fotele (kierowcy i pasażera). Za kurtyny dla I i II rzędu siedzeń trzeba dopłacić 1 571 zł. W standardzie znajduje się również szereg elektronicznych systemów ułatwiających panowanie nad
pojazdem. Należy do nich: ABS - system zapobiegający poślizgowi kół podczas hamowania, EDS - elektryczna blokada mechanizmu różnicowego zapobiegająca poślizgowi jednego z napędzanych kół, ASR - system zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania, MSR - system zapobiegający poślizgowi kół podczas hamowania silnikiem, ESP - elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy z asystentem hamowania (z wybranymi silnikami).

Ponadto na każdym z siedmiu foteli znajduje się trzypunktowy pas bezpieczeństwa, przednie posiadają regulację wysokości i napinacze, a reszta została zintegrowana z oparciami foteli. Do wyposażenia standardowego należy również siedem regulowanych zagłówków. W I i II rzędzie siedzeń umieszczono także uchwyty ISOFIX. Reflektory Bi-ksenonowe oferowane są z dodatkową dopłatą (10 860 zł).

Ceny
Najtańsza wersja Trendline z silnikiem benzynowym o poj. 2 litrów kosztuje 113 813 złotych. Za najdroższy model w wersji Highline, z napędem
„4 MOTION” i najmocniejszą jednostką benzynową trzeba zapłacić 196 119 złotych.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do