Liderami wzrostu sprzedaży nowych samochodów osobowych w Europie o 7,5% w sierpniu b.r. okazały się niemieckie koncerny Volkswagena i BMW - takie dane podała ACEA, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów z siedzibą w Brukseli. Według tego źródła, w 23 krajach rozszerzonej Unii Europejskiej i trzech krajach EFTA sprzedano w ósmym miesiącu b.r. łącznie 894 226 aut, a sprzedaż skumulowana w okresie styczeń-sierpień 2005 zamknęła się ilością 10 351 043 sztuk, o 0,5% mniejszą niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Największy producent samochodów na Starym Kontynencie, Grupa Volkswagena, wykazała w sierpniu wzrost sprzedaży aż o 19,8% (w porównaniu do lipcowego wzrostu o 5,7% r/r). W liczbach bezwzględnych oznaczało to 199 839 sztuk. Sprzedaż skumulowana wzrosła o 3,5% r/r, do 1 966 388 sztuk, co przełożyło się na 19-procentowy udział w rynku, o 0,8% większy niż w 2004 roku. Sierpniowa sprzedaż popularnej marki Volkswagen wzrosła aż o 26,6% (104 173 auta), a luksusowa marka Audi wykazała 19,5-procentowy wzrost (do 42 079 sztuk). Sporo zyskała również Skoda (+13,8%, 29 043 auta).
Drugi w kolejności wynik w grupie 10 czołowych producentów zajęła w sierpniu Grupa BMW (dziewiąte miejsce w sprzedaży skumulowanej, udział w rynku na poziomie 5%) dzięki wzrostowi sprzedaży o 14,2% (45 561 aut), do czego najwięcej przyczyniła się marka BMW (+16,2%, 37 655 sztuk).
Sporo zyskała w sierpniu także Grupa DaimlerChrysler (+12,4%, 60,900 sztuk), na czele z Mercedesem (+19,8%, 48 110 aut). W rankingu tegorocznej sprzedaży koncern zajął siódme miejsce z udziałem w europejskim rynku na poziomie 5,8%.
Pozostali producenci w większości również wykazali wzrost sprzedaży. Marki francuskie odrobiły częściowo straty w stosunku do roku ubiegłego. Grupa PSA, której udział w rynku zmalał w tym roku do 13,9%, sprzedała w sierpniu 121 302 auta, (+2,7% r/r), do czego przyczynił się głównie - mający w sumie mniejszy udział w rynku, 6,3% - Citroen (+16,1% wzrostu), gdyż spadek sprzedaży Peugeota stale się pogłębia (lipiec 6,1%, sierpień - 6,9%). Koncern PSA nadal zajmuje drugie miejsce w sprzedaży sumarycznej (1 434 829 aut, -3,4% r/r). Renault również traci udział w rynku (z 10,2% do 10,0%, 1 030 499 aut), ale w sierpniu bilans sprzedaży był pozytywny (+0,9%, 80 597 aut). W sprzedaży sumarycznej Renault zajmuje piąte miejsce.
Zajmująca w tym roku trzecią pozycję pod względem całkowitej sprzedaży w Europie Grupa Forda (1 120 647 aut, 10,8% rynku) również może zaliczyć sierpień do udanych miesięcy wszystkie marki należące do tego koncernu (z wyjątkiem Jaguara) poprawiły swoje wyniki sprzed roku, a w sumie sprzedaż wzrosła o 6,8%, do 80 899 sztuk.
Do przegranych można zaliczyć Grupę Fiata (szóste miejsce w sprzedaży skumulowanej 674 270 aut, -15,8% r/r, spadek udziału z 7,7 do 6,5%). W sierpniu włoski koncern zanotował spadek popytu na swoje auta o 8,2%, do 48 967 sztuk, pozytywny wynik uzyskała tylko Lancia (+18,0%).
Słabo wypadł również koncern GM, czwarty co do wielkości producent w Europie (tegoroczna sprzedaż na poziomie 1 105 624 sztuk, 10,7% rynku). W ósmym miesiącu Grupa GM sprzedała 85 247 aut, o 4,2% mniej niż rok wcześniej.
Na uwagę zasługuje stały wzrost sprzedaży marek dalekowschodnich, zwłaszcza koreańskich (Hyundai +10,1%, Kia +35,0% r/r), ale także japońskich, które nadal mają większy udział w rynku (Toyota i Lexus +13,3%, 51 007 sztuk, ósme miejsce w sprzedaży sumarycznej, udział w rynku 5,4% wobec 5,2% rok wcześniej, Nissan +9,9%, Honda +9,7%, Mitsubishi +15,0%, Suzuki +30,6%). Łączny udział marek japońskich w europejskim rynku wyniósł w tym roku 21,14%, a producenci z Korei uzyskali 3,15%.
Komentarze opinie