Komisja Europejska przeznaczy 1,4 mln EUR na kampanię promującą obowiązek zapinania samochodowych pasów bezpieczeństwa w 10 krajach członkowskich, w tym w Polsce - poinformował w poniedziałek rzecznik KE ds. transportu Stefaan De Rynck. W 2003 r. na drogach UE (starej Piętnastki) zginęło 46,7 tys. osób, a ponad 2 miliony zostało rannych. KE postawiła sobie za cel, aby do roku 2010 liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w UE zmniejszyć o połowę.
W dziesięciu krajach uczestniczących w projekcie "Euchires 2005" tylko 60-80% pasażerów podróżujących na przednich siedzeniach samochodów zapina pasy. Jeszcze gorsze dane dotyczą osób podróżujących na tylnych siedzeniach - pasy zapina tylko 50%. Tymczasem, zdaniem KE, w krajach, które osiągają najlepsze wyniki pod względem bezpieczeństwa drogowego - w Szwecji, Wielkiej Brytanii i Holandii - pasy (zarówno z tyłu i jak przodu samochodu) zapina aż 90% podróżujących.
Gadżetem kampanii "Euchires 2005", skierowanej przede wszystkim do dzieci w wieku od 4 do 12 lat, jest pacynka - pluszowy zwierzak, umocowany na zapięciu pasów bezpieczeństwa, który ma uczynić ten obowiązek przyjemniejszym. Pierwszym krajem, który już zapowiedział organizację kampanii promującej zapinanie pasów w samochodach, jest Belgia.
Komentarze opinie