Toyota Motor Industries Poland (TMIP) oficjalnie rozpoczyna dziś produkcję nowego 2.2-litrowego silnika wysokoprężnego, który będzie montowany w modelu Toyota Avensis. Roczna zdolność produkcyjna zakładu w Jelczu-Laskowicach, obejmująca dwie wersje nowej, czterocylindrowej jednostki napędowej o mocy 150 oraz 177 KM, wynosić będzie 180 tys. sztuk rocznie. Zatrudnienie, wynoszące obecnie 350 osób, wzrośnie w roku 2006 do 900 pracowników. Nakłady inwestycyjne osiągną poziom 200 mln EUR.
Powstający w fabryce Toyoty w Jelczu-Laskowicach 2.2-litrowy silnik diesla należy do rodziny Clean Power, łączącej w sobie wysoką wydajność i zmniejszoną emisję spalin. Silnik o mocy 177 KM jest pierwszym silnikiem w przedziale 1.9 do 2.2 litra, w którym użyto piezoelektrycznych wtryskiwaczy i systemu common-rail. Innowacje te zapewniają lepsze parametry silnika przy zmniejszonej emisji spalin i zużyciu paliwa, a także obniżony poziom hałasu i wibracji oraz bardziej płynną jazdę. Dodatkowo zastosowanie technologii Toyota D-CAT (Diesel Clean Advanced Technologies) pozwala osiągnąć najniższą, niespotykaną wśród silników diesla na świecie emisję tlenków azotu i cząstek stałych. 177-konna wersja nowego, 4-cylindrowego silnika może się poszczycić osiągami porównywalnymi z większymi, 6-cylindrowymi jednostkami napędowymi diesla.
Druga z polskich fabryk koncernu, Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu, rozpoczęła produkcję w kwietniu 2002 r. Od stycznia tego roku wytwarza 1.0-litrowe silniki benzynowe i skrzynie biegów do nowego samochodu małolitrażowego, który będzie produkowany przez Toyotę i PSA Peugeot Citroen. Po uruchomieniu nowego projektu zdolność produkcyjna fabryki w Wałbrzychu osiągnęła poziom 250 tys. silników benzynowych i 550 tys. skrzyń biegów rocznie. Zatrudnienie w TMMP zwiększy się do końca tego roku do około 1,8 tys. pracowników, a nakłady inwestycyjne wzrosną do 400 mln EUR.
Komentarze opinie