Kierowcy, kończąc kurs prawa jazdy, mają niejednokrotnie świadomość, że teoretyczna i praktyczna wiedza jaką dysponują, jest po prostu niepełna. Dlatego też testy psychologiczne cieszą się wśród nich coraz większym zainteresowaniem. Dowiedziono, że są one nieocenionym narzędziem doskonalenia techniki jazdy. Informacje zwrotne, jakie otrzymują kierowcy po badaniu, wzbogacają ich o niedostępne na tradycyjnym kursie prawa jazdy wiadomości, pozwalające poznać swoje mocne i słabe strony dotyczące kierowania pojazdem i w stosunkowo niedługim czasie poprawić własne umiejętności. Świadomość cech temperamentalno-osobowościowych i sposobu, w jaki reagujemy podczas jazdy, pozwala ponadto na samodoskonalenie się i ma wpływ na bardziej rozważną jazdę.
Testy służą do uzyskania oceny deficytów i predyspozycji do prowadzenia pojazdów oraz określenia potencjalnych przyczyn szkodowości. Pozwalają określić m.in.: szybkość i prawidłowość reakcji na zagrożenie, odporność na stres i zmęczenie czy zdolność do koncentracji. "Prowadzimy testy po to, żeby określić dominujący rodzaj reakcji nabytych i odruchowych, występujących podczas prowadzenia samochodu - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. "Zdobyta w ten sposób wiedza pozwala na dostosowanie szkolenia do potrzeb klienta, wybór tematyki szkolenia teoretycznego i praktycznego oraz indywidualny dobór trenera do konkretnego kierowcy pod kątem podobieństwa profilu psychologicznego".
Jak to wygląda w praktyce? Testy najlepiej przeprowadzić na co najmniej kilka dni przed przystąpieniem do kursu doskonalenia techniki jazdy tak, by specjaliści mieli czas na zinterpretowanie badań, a szkoła doskonalenia techniki jazdy na przygotowanie kursu. Samo badanie trwa kilkadziesiąt minut i ma formę pisemną. Kierowca musi udzielić odpowiedzi na szereg wnikliwych pytań celem dostarczenia specjalistom jak najbardziej rzetelnych informacji.
Komentarze opinie