Dokładnie o 11.04 wojewoda Jerzy Osotruch zadzwonił pod numer 112. Zgłosił się operator WCPR, który od 15 października br. działa przy Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim.
Godzina ""0"" - uruchomienie WCPR
Punktualnie o godzinie 11.00 w Wojewódzkim Centrum Powiadamiania Ratunkowego rozpoczęła się procedura przełączenia połączeń spod numeru 112 do WCPR. Pierwszą osobą, która dodzwoniła się do jednego z operatorów był wojewoda lubuski Jerzy Ostrouch.
Co to jest numer ""112""
Centra powiadamiania działają już w województwach: zachodniopomorskim, wielkopolskim, małopolskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim. WCPR działa w systemie ratownictwa medycznego i krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Głównym zadaniem CPR jest przyjmowanie zgłoszeń z numer 112, analizowanie i wysyłanie przez dyspozytorów w miejsca zagrożeń odpowiednich służb.Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej, dostępnym przez całą dobę z telefonów stacjonarnych i komórkowych. System powiadamiania ratunkowego integruje ratownictwo medyczne, straż pożarną oraz policję, co znacznie przyśpiesza informowanie odpowiednich służb i reagowanie na sytuacje zagrożenia.
Ogólnoeuropejski numer alarmowy ""112"" został powołany do życia uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku, a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).Kierowanie połączeń na numer alarmowy „112" jest bezpłatne. Ponadto numer „112" można wybrać w telefonie nie posiadającym karty SIM. Wszystkie zgłoszenia kierowane na numer „112" oraz docelowo wszystkie „dziewiątki" tj. 999, 998, 997 będą przyjmowane przez operatorów wojewódzkich centrów powiadamia ratunkowego WCPR.
WCPR: gotowi na rozwój i udoskonalanie sytemu
Działanie Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które ruszy 1 października br. w LUW, podobnie jak w całym kraju, oparte jest na tzw. systemie operatorskim. Zadaniem operatorów jest przyjęcie zgłoszenia, weryfikacja jego prawdziwości oraz skierowanie do odpowiedniej służby, w zależności od rodzaju zgłoszenia. O wysłaniu karetki, interwencyjnej załogi policyjnej czy wozu strażackiego będzie decydował oficer dyżurny lub dyspozytor odpowiedniej jednostki. - Pozwoli to uniknąć odpowiadania na zgłoszenia fałszywe. W skali kraju ponad 40 % zgłoszeń, trafiających do służb to alarmy nieprawdziwe. Funkcjonowanie centrum pozowali zweryfikować je na poziomie operatora. Zaoszczędzi to czas i energię funkcjonariuszy - wyjaśnia zastępca kierownika Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego Waldemar Kaak.
System powiadamiana ratunkowego od kilkunastu miesięcy działa już na ternie innych województw. Są już pierwsze wnioski w zakresie udoskonalenia go i rozwoju. Uruchomienie WCPR-ów ma na celu poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i ciągły rozwój procedur powiadamiania ratunkowego w całym kraju.
Komentarze opinie