Reklama

Tachograf cyfrowy

28/01/2006 10:46
Termin obowiązywania systemu tachografów cyfrowych

NOTATKA w sprawie terminu wdrożenia tachografów cyfrowych w Unii Europejskiej

W dniu 6 grudnia 2005 r. na posiedzeniu koncyliacyjnym w Brukseli doszło do uzgodnienia stanowisk między Komisją i Radą Unii Europejskiej a Parlamentem Europejskim w odniesieniu do projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów ustawodawstwa socjalnego odnoszących się do transportu drogowego i zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98.
Projekt rozporządzenia zawiera m.in. zmianę daty obowiązkowego stosowania tachografów cyfrowych w pojazdach po raz pierwszy wprowadzanych do użytkowania na obszarze Unii Europejskiej i wykorzystywanych w przewozach drogowych. Dotychczas, na podstawie art. 2 rozporządzenia (WE) 2135/98, datą taką był 5 sierpnia 2004 r., a następnie kolejne dwie daty: 5 sierpnia 2005 r. i 31 grudnia 2005 r. wprowadzane pismami Komisji Europejskiej.

Nowe rozporządzenie przewiduje, że stosowanie tachografów cyfrowych będzie obowiązkowe dwadzieścia dni po publikacji rozporządzenia w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Przewiduje się, że publikacja nastąpi w końcu kwietnia 2006 r.

W swoim liście z dnia 12 stycznia 2006 r. skierowanym m.in. do Ministra Transportu i Budownictwa w Polsce, Jacques Barrot - Wice-Przewodniczacy Komisji Europejskiej podkreśla, że KE jest gotowa zaakceptować miesiąc maj 2006 r., jako ostateczny termin obowiązkowego wprowadzenia tachografu cyfrowego.
Pojazdy samochodowe, podlegające przepisom wspomnianego wyżej nowego rozporządzenia, zarejestrowane po tym terminie (dokładna data będzie znana w kwietniu br.), muszą być wyposażone w tachograf cyfrowy. W tym samym terminie, Państwa Członkowskie Unii Europejskiej mają być gotowe do wydawania kart do tachografu cyfrowego, tj. karty kierowcy, przedsiębiorstwa, warsztatowej i kontrolnej.

W okresie od początku bieżącego roku do daty wejścia w życie obowiązku stosowania w nowych pojazdach tachografu cyfrowego, nadal mogą być instalowane i używane do rejestrowania czasu prowadzenia pojazdów, tachografy analogowe współpracujące
z wykresówkami.

Naruszenie przepisów wspólnotowych oraz krajowych dotyczących instalacji i użytkowania tachografów cyfrowych oraz stosowania kart kierowcy, będzie karane przez służby kontrolne każdego Państwa Członkowskiego, w tym Polski, na podstawie obowiązujących przepisów wewnętrznych.
Przypominamy, że rodzaje naruszeń i sankcji za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i odpoczynku kierowców w przewozach drogowych oraz przepisów dotyczących tachografów cyfrowych, określają dwa podstawowe akty prawne, tj.:
-ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 140, poz. 1494),
-ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088 z późn. zmianami).
Są one dostępne na niniejszej stronie internetowej.

źródło www.mtib.gov.pl
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do