Reklama

System Oceny Stanu Nawierzchni

15/02/2006 22:36
Systemem SOSN objęte są drogi krajowe o nawierzchni bitumicznej, przy czym z uwagi na geometrię i warunki ruchowe pomiary w praktyce ograniczane są do odcinków sieci zamiejskiej. Zaznaczyć należy, że system zajmuje się wyłącznie oceną dróg o nawierzchni bitumicznych. Nie znajdziemy więc w nim informacji nt. nawierzchni betonowych, stanu odwodnienia czy kondycji obiektów inżynierskich, znajdujących się w ciągu drogi. W Systemie Oceny Stanu Nawierzchni rokrocznie zbierane są dane o następujących cechach eksploatacyjnych nawierzchni:

* spękaniach [wstępnie nośności],
* równości podłużnej,
* głębokości kolein [równości poprzecznej],
* stanie powierzchni,
* właściwościach przeciwpoślizgowych [szorstkości].

Poszczególne parametry stanu nawierzchni są wyznaczane na podstawie pomiarów automatycznych i półautomatycznej oceny wizualnej i odnoszone do czterostopniowej klasyfikacji (klasy: A, B, C, D), której znaczenie przedstawia poniższy rysunek.




Raporty o stanie dróg krajowych

W pierwszym kwartale każdego roku, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad publikuje raport o stanie technicznym nawierzchni zamiejskiej sieci dróg krajowych. Dane zbierane są dzięki prowadzonym systematycznie pomiarom cech eksploatacyjnych nawierzchni w ramach tzw. Systemu Oceny Stanu Nawierzchni „SOSN”.

Kolejne edycję raportów zawierają z reguły rozdziały poświęcone:

* ocenie jakości nawierzchni dróg krajowych w ostatnim roku,
* analizie zmian stanu technicznego nawierzchni bitumicznych w ostatnich latach,
* szacowaniu potrzeb finansowych niezbędnych do przywrócenia ciągów dróg krajowych do stanu pierwotnego,
* działaniom GDDKiA prowadzących do poprawy stanu technicznego nawierzchni dróg krajowych,
* oraz podsumowanie i wnioski.

Raport na koniec 2004 r.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do