Obecnie aż 20 modeli niemieckiej marki wyposażonych jest w inteligentny system napędu na cztery koła BMW xDrive. Rozwiązanie to pozwala na całkowicie zmienny, błyskawicznie dostosowujący się do sytuacji rozdział siły napędowej między oś przednią i tylną. System natychmiast rozpoznaje potrzebę zmiany rozdziału siły napędowej i reaguje w niezwykle krótkim czasie.
xDrive debiutuje teraz w autach klasy średniej: 325xi, 330xi oraz 330xd. Również BMW Serii 5 (525xi, 530xi, 530xd) oraz Sports Activity Vehicles X3 i X5 wyposażone są w ten układ. Tym samym BMW oferuje system xDrive w łącznie czterech seriach modelowych. Co ważne, w roku 2008 gama BMW Group wzbogacona zostanie o nową serię zapowiedzianą na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie. Ten sportowy crossover charakteryzować będzie sylwetka zbliżona do coupe, wysoka pozycja siedzeń kierowcy i pasażerów oraz właśnie układ xDrive.
xDrive działa szybciej od innych systemów, ponieważ w każdej sytuacji potrafi przewidywać zdarzenia. Do tego celu wykorzystuje informacje z czujników kół sygnalizujących skłonność koła do poślizgu oraz dane z układu DSC. Dane charakteryzujące aktualny styl jazdy to np. prędkość kątowa (obrót wokół pionowej osi pojazdu) i kąt skrętu kierownicy. Działanie to ma miejsce na przykład podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, gdy xDrive bez przerwy w optymalny sposób rozdziela siłę napędową na obie osie, znacznie zmniejszając nadsterowność i podsterowność.
Obok znacznie wyższej zwinności i radości z jazdy xDrive zwiększa też bezpieczeństwo jazdy. Dlatego zadziałanie centralnego systemu regulacji układu jezdnego DSC jest w wielu przypadkach konieczne znacznie później niż w pojazdach z tradycyjnym napędem na wszystkie koła.
Komentarze opinie