AIRI (Włoskie Stowarzyszenie Badań Przemysłowych) przyznało firmie Comau, z koncernu Fiat, nagrodę "Oscar Masi 2004 - Nowe technologie na rzecz produkcji" za innowacyjny system Agilaser. "W ostatnich latach przemysł samochodowy stał się jednym z głównych użytkowników systemów obróbki laserowej - powiedział Daniele Pecchini, dyrektor generalny firmy Comau, odbierając nagrodę. "Zastosowań w sektorze samochodowym jest w tej chwili bardzo wiele i w Europie pochłaniają one około 30% produkcji źródeł wysokiej mocy. Agilaser firmy Comau, oparty na technologii zdalnego spawania, umożliwia przesuwanie "na odległość" wiązki laserowej po obrabianym detalu poprzez bardzo szybkie pozycjonowanie lusterek, które przechwytują promień lasera i kierują go na obrabiany element. Nasz patent jest ważną częścią strategii produktowej firmy Comau, która stawia w centrum swoich zainteresowań innowacje technologiczne w służbie przemysłu samochodowego."
Dzięki bardzo skróconemu czasowi przesuwania się wiązki laserowej, wielkiej wszechstronności systemu i szerokim możliwościom konfigurowania go, a także dzięki bardzo niskim kosztom utrzymania, system Agilaser pozwala na znaczną redukcję kosztów zmiennych, inwestycji oraz przestrzeni zajmowanej w zakładzie. Standardowa komora Agilasera może zastąpić do ośmiu tradycyjnych robotów spawających.
Nowa technologia pozwala na wyeliminowanie ograniczeń przestrzennych związanych ze stosowaniem pistoletów do zgrzewania punktowego i palników spawalniczych. Agilaser daje więc możliwość realizacji nowego typu nadwozi samochodowych przy zachowaniu kosztów na konkurencyjnym poziomie i w zgodności z normami ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa, osiąganej poprzez redukcję ciężaru i poprawę zachowania w warunkach kolizji.
Pierwszy raz zastosowano Agilaser w 2003 r. w zakładzie Mirafiori do spawania drzwi w samochodach Fiat Idea i Lancia Musa. Od tego czasu liczba systemów tego typu, sprzedanych we Włoszech i zagranicą, doszła do dziesięciu, z czego trzy są wykorzystywane również przez producentów spoza koncernu Fiata. Trzy z nich znajdą zastosowanie na linii produkcyjnej nowego Punto, które będzie produkowane w Melfi.
Komentarze opinie