Po zanotowanym w grudniu ubiegłego roku chwilowym wzroście ilości sprowadzonych do Polski samochodów używanych, styczeń bieżącego roku przyniósł spadek o niemal połowę (-49,29%). Zgodnie z najnowszymi danymi, w miesiącu tym sprowadzono 58 066 samochodów, w tym 57 050 z krajów Unii Europejskiej oraz 1 016 sztuk spoza Unii.
Wciąż utrzymuje się tendencja obserwowana od czerwca ubiegłego roku. Z miesiąca na miesiąc stopniowo rośnie udział w imporcie samochodów eksploatowanych krócej niż 10 lat, jednak w porównaniu do miesięcy przed akcesją dalej pozostaje on na bardzo wysokim poziomie.
Samochody eksploatowane nie dłużej niż 4 lata stanowiły w styczniu 4,17% całości importu, natomiast auta w wieku od 4 do 10 lat - 25,02%. Udział samochodów najstarszych (w wieku powyżej 10 lat) nie przekroczył 71%, jest więc niższy od średniego udziału z roku 2004, który wynosił 72,67%, o niemal 2%.
Szacowana średnia wartość sprowadzonego do Polski samochodu, w wieku powyżej 10 lat ukształtowała się w styczniu na poziomie 613 złotych (wartość ta uwzględnia zapłacony podatek akcyzowy). W porównaniu do średniej z ubiegłego roku, zmniejszyła się ona o niemal 26%. Nieco mniejszy spadek wartości, wynoszący 10,3%, zanotowały samochody w wieku od 4 do 10 lat. W styczniu wyniosła ona 2 276 złotych. Odmiennie przedstawiała się sytuacja w segmencie samochodów najmłodszych (do 4 lat). Średnia wartość sprowadzonego pojazdu w tej grupie, która wyniosła 24 791 złotych, była o 3,1% wyższa niż zanotowana w roku 2004. Zaobserwowany, niewielki wzrost był wynikiem sprowadzenia w styczniu kilku samochodów z rokiem produkcji 2005, których średnia wartość przekroczyła 400 tys. złotych.
Szacowana średnia wartość sprowadzonego do Polski samochodu (dla wszystkich grup wiekowych) wyniosła 2 037 złotych. W porównaniu do średniej z roku 2004, zmniejszyła się ona o 2,8%.
Najpopularniejszą grupę wśród sprowadzonych samochodów stanowią auta wyprodukowane w latach 1990-1994. Ich udział w styczniowym imporcie* wyniósł 51,2%. Kolejną grupę pojazdów tworzą auta wyprodukowane w latach 1995-1999. Grupa ta, z udziałem na poziomie 29,8%, jest jednak zdecydowanie mniejsza. Trzecia pod względem wielkości grupa, to samochody wyprodukowane w latach osiemdziesiątych. Ich udział wyniósł 10,4%.
Zadeklarowana średnia wartość samochodu wyprodukowanego w latach 1990-1994 wyniosła 588 złotych, w latach 1995-1999 - 1 559 złotych, natomiast w latach osiemdziesiątych - 367 złotych.
Podobnie jak w roku 2004, największą popularnością cieszyły się samochody wyprodukowane w roku 1992. Ich udział w całości importu zanotowanego w styczniu bieżącego roku ukształtował się na poziomie 12,6% (13,9% średni udział zanotowany w roku ubiegłym). Nieco mniejszą popularnością cieszyły się samochody wyprodukowane w roku 1993, 1994 oraz 1991. Ich udział wynosił odpowiednio 10,83%, 10,8% i 10,46% całości importu. Łącznie, ta grupa pojazdów stanowiła 44,7% całości importu. Ich średnia wartość oscylowała wokół 542 złotych dla rocznika 92, 657 złotych dla rocznika "93, 811 złotych dla rocznika "94 oraz 450 złotych dla rocznika "91. Najstarszy sprowadzony samochód został wyprodukowany w roku 1955.
Samochody wyprodukowane do roku 1999 stanowią niemal 91,5% ilości samochodów sprowadzonych do Polski. W porównaniu do średniej z roku ubiegłego, udział ten zmniejszył się o niecałe 4%. Samochody z roczników 2000-2005, zyskały już 8,5% rynku pojazdów importowanych. W liczbach bezwzględnych wynosi to około 4 800 sztuk. Wśród "najświeższych" roczników, rok 2000 stanowi 29,12% importu tej grupy aut, rok 2001 - 22,14%, rok 2002 - 19,52%, rok 2003 - 16,57%, rok 2004 - 12,51%, natomiast rok 2005 - 0,15%. Wartość aut wyżej wymienionych roczników wynosi odpowiednio:
2000 - 3 691 złotych,
2001 - 5 681 złotych,
2002 - 8 837 złotych,
2003 - 32 426 złotych,
2004 - 34 810 złotych,
2005 - 434 166 złotych.
Obserwowany spadek poziomu importu nie rozłożył się równomiernie na terenie kraju. Największy poziom spadku (-70,12%), zanotowano w izbie celnej w Przemyślu, natomiast najmniejszy (-22,76%) w Poznaniu.
porównanie ilości używanych samochodó osobowych sprowadzonych do Polski w styczniu 2005 roku oraz grudniu 2004
Komentarze opinie