Opel Astra Diesel Hybrid, który swą światową premierę miał w Detroit, teraz debiutuje w Europie na wystawie Genewie. Koncepcyjne auto z przednim napędem, które powstało w Międzynarodowym Centrum Rozwoju Technicznego w Russelsheim na bazie produkcyjnego modelu Astry GTC, wyposażone jest w dwusystemowy napęd hybrydowy oraz silnik wysokoprężny CDTI o pojemności 1.7 l. Pierwszy dwusystemowy napęd hybrydowy na świecie, stworzony w wyniku współpracy koncernów GM oraz DailmlerChrysler, bazuje na wielokrotnie opatentowanej technologii hybrydowego napędu elektryczno-wysokoprężnego, którą GM stosuje już w 335 autobusach na terenie Ameryki Północnej.
Wyjątkowa architektura napędu pozwala na jego zastosowanie w pojazdach z napędem przednim, tylnym lub na cztery koła oraz w silnikach benzynowych i wysokoprężnych. Dwa elektronicznie sterowane silniki elektryczne zapewniają, w połączeniu z całym szeregiem przekładni zębatych, bezstopniową zmianę przełożeń jazdy. System zajmuje tylko tyle miejsca, ile zwykła przekładania automatyczna. Zestaw akumulatorów zasila silniki elektryczne, umożliwiając korzystanie tylko z napędu elektrycznego. Astra Diesel Hybrid to studium wykorzystania miejsca, pokazujące, jak w modelu klasy kompaktowej można zmieścić podzespoły napędu hybrydowego bez ograniczania miejsca oraz jego praktycznej przydatności.
Studyjna wersja Opla Astra Diesel Hybrid napędzana jest przez silnik wysokoprężny turbo 1.7 CDTI z wtryskiem Common Rail o mocy 92 kW/125 KM, wyposażony w niewymagający konserwacji filtr cząstek, oraz dwa silniki elektryczne o mocy 30 i 40 kW. W zależności od sytuacji w czasie jazdy silniki te stosowane są dodatkowo lub alternatywnie. Steruje tym moduł sterujący silnika, zaś przeniesienie napędu realizuje przekładnia hybrydowa. Astra Diesel Hybrid osiąga przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż 8 sekund. W teście zużycia MVEG koncepcja studyjna osiąga wynik poniżej 4 litrów, a więc wartość ta jest o 25% niższa, niż w przypadku porównywalnych modeli z silnikami wysokoprężnymi.
Dwusystemowa technologia napędu hybrydowego może przyczynić się do znaczącej redukcji zużycia paliwa, pomagając tym samym zachować zgodność z zaostrzającymi się coraz bardziej normami emisji dwutlenku węgla. Dzięki wysokiej zdolności adaptacji technologia ta może być stosowana na rynkach całego świata.
Komentarze opinie