W porównaniu do działań podejmowanych w poprzednich latach, w 2006 roku udało się w sposób zdecydowany zwiększyć wydatkowanie środków w ramach SPOT. Do dnia 17 lipca 2006 roku Beneficjenci Końcowi SPOT przesłali wnioski o płatność na kwotę EFRR ok. 163,2 mln zł. Ok. 33,7 mln zł zostało im zrefundowane, a obecnie weryfikacji poddawane są wnioski na kwotę EFFR ok. 129,5 mln zł.
W ciągu najbliższych 2-3 miesięcy Beneficjenci Końcowi planują złożyć wnioski o płatność na kwotę ok. 90 mln uro ( ok. 354 mln zł).
W lipcu br. Ministerstwo Transportu zawnioskowało do MRR w sprawie przekazania zaliczki na konto programowe SPOT w kwocie ok. 94,5 mln uro (ok. 386 mln zł) oraz przesłało do IZ wniosek o refundację poniesionych wydatków na kwotę ok. 44 mln zł (ok. 33 mln zł EFRR).
W dniu 13 lipca br. odbył się Komitet Monitorujący ds. SPO Transport, na którym przy braku głosu sprzeciwu ostatecznie została zaakceptowana zmiana w programie, dzięki której możliwe stanie się sfinansowanie budowy warszawskiego metra ze środków SPO Transport.
W najbliższym czasie planowane jest podpisanie umowy o dofinansowanie z PKP PLK S.A. na największy projekt realizowany w ramach SPO Transport Modernizacja linii kolejowej Warszawa Łódź, etap I: odcinek Skierniewice Łódź Widzew na kwotę 905,2 mln zł (wydatki kwalifikowane).
Zgodnie z założeniami do końca roku planowana jest refundacja na kwotę ok. 185 mln uro (ok. 726 mln zł). Do końca września zrefundowane będzie około 85 mln uro (ok. 333 mln zł), co pozwoli uniknąć zagrożenia zasady n+2, a w związku z tym, iż projekty w ramach SPOT w dalszym ciągu będą wdrażane i będą generowały kolejne płatności sukcesywnie będą refundowane kolejne środki. Zgodnie z zasadami Komisji Europejskiej, do końca 2006 roku, należy wydać 85 663 472,77 uro (ok. 336,4 mln zł), aby program SPOT uniknął automatycznego anulowania środków przez Komisję Europejską.
Jednocześnie Minister Transportu podejmuje nieustające wysiłki zmierzające do zwiększenia efektywności wykorzystania funduszy strukturalnych w ramach SPO Transport, m.in. wspomaga beneficjentów w pokonywaniu problemów środowiskowych oraz pojawiających się barier formalno - prawnych.
Komentarze opinie