Reklama

Sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych w styczniu2006

09/02/2006 23:24
W styczniu 2006 roku na polskie drogi wyjechało łącznie 20 898 nowych samochodów osobowych i dostawczych, o 14,4% mniej niż przed rokiem.
Liberalizacja ustawy o VAT, zmniejszenie obciążeń podatkowych, stabilność systemu podatkowego, daleko posunięta swoboda gospodarcza, większa przychylność przepisów i urzędników dla inwestorów krajowych i zagranicznych, lepsze wykorzystanie środków unijnych - to lista podstawowych życzeń polskich przedsiębiorców na nowy 2006 rok, między innymi tych, działających w sektorze motoryzacyjnym. Dodatkowo, pojawia się kwestia importu samochodów używanych i związanego z nim, pośrednio, podatku ekologicznego. Niestety, styczeń nie przyniósł żadnych zmian ani działań, zmierzających do realizacji powyższych życzeń... Poza intensywnymi kampaniami marketingowymi firm bezpośrednio zainteresowanych rynkiem samochodowym (producentów, importerów, sprzedawców), nie wydarzyło się nic, co mogłoby radykalnie zmienić dotychczasowe tendencje.

W styczniu 2006 roku na polskie drogi wyjechało łącznie 20 898 nowych samochodów osobowych i dostawczych, o 14,4% mniej niż przed rokiem. Czołowe pozycje zajmują niezmiennie te same marki. Listę najpopularniejszych otwiera Toyota (2 551 aut), a pozycję vice lidera zajął Opel (2 491 aut). Na trzecim miejscu uplasował się Fiat z wynikiem 2 403 auta, a tuż za nim - Skoda (2 387 sztuk). Dalsze lokaty zajmują kolejno Renault (1 578 aut), Ford (1 517 aut), Citroen (1 199 aut), Peugeot (1 179 aut), Volkswagen (943 auta) i Honda (862 auta).

Samochody osobowe



W pierwszym miesiącu 2006 roku sprzedaż samochodów osobowych wyniosła 18 555 sztuk, o 0,7% mniej niż w poprzednim miesiącu (18 680 sztuk), i aż o 16,5% mniej niż przed rokiem (22 228 sztuk). Dwie czołowe pozycje należą , podobnie jak rok wcześniej, do Toyoty i Skody, natomiast wszystkie pozostałe marki, sklasyfikowane w pierwszej dziesiątce, zmieniły lokaty w stosunku do stycznia 2005 roku. Tak jak w minionych miesiącach, również w styczniu, dominującą tendencją w tej grupie producentów, jest tendencja spadkowa. Jedynie dwie marki - Opel i Honda - rozpoczęły kolejny rok z lepszym wynikiem niż ubiegłoroczny.
Najlepszy wynik sprzedaży w styczniu uzyskała Toyota. Na zakup japońskich aut zdecydowało się 2 537 nabywców, o 22,1% (720 sztuk) mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku zmniejszył się o 1% i wynosi obecnie 13,7%.
Lekki wzrost udziału w rynku osiągnęła natomiast Skoda - z 12,3 do 12,9%, której sprzedaż styczniowa w wysokości 2 387 sztuk była mniejsza niż rok wcześniej o 12,3% (336 aut). Obie wymienione marki uzyskały wzrost sprzedaży w porównaniu z grudniem 2005 roku, przy czym w przypadku Toyoty wzrost wynosi 91,2%, a Skody - 5,1%.
Na trzecie, medalowe miejsce zakwalifikował się Opel z wynikiem 2 386 sprzedanych aut, zaledwie o 1 sztukę mniej niż prezentowana wcześniej Skoda. W przeciągu roku, Opel uzyskał imponujący wzrost sprzedaży miesięcznej - o 72,2% (1000 sztuk), co pozwoliło na awans marki z pozycji siódmej i ponad dwukrotny wzrost udziału w rynku - z 6,2 do 12,9%.
Czwartą lokatę zajął Fiat. W styczniu bieżącego roku 1 857 osób zdecydowało się na zakup aut tej marki, o 28,1% mniej niż przed rokiem. Udział Fiata w rynku zmniejszył się do poziomu 10,0%.
Dość wysoki spadek sprzedaży odnotował piąty w rankingu Renault. Wynik w wysokości 1 304 sprzedane auta jest o 48,3% gorszy od ubiegłorocznego Jego konsekwencją jest utrata udziału firmy w rynku - z 11,4 do 7,0% i spadek z zajmowanej pozycji.
Zajmujący szóstą pozycję Ford również zmienił swoją pozycję na niższą. Sprzedaż samochodów tego producenta która wyniosła w styczniu 1 283 sztuki, była o 8,3% mniejsza niż przed rokiem. Mimo to, stosunkowo niewielki wskaźnik spadku pozwolił na wzrost udziału Forda w rynku - z 6,3 do 6,9%.
Siódmą marką na polskim rynku został natomiast Peugeot (szósty przed rokiem) z wynikiem styczniowej sprzedaży 1 038 aut, o 25,6% gorszym od ubiegłorocznego.
O ile udział Peugeot na przestrzeni roku zmalał z 6,3 do 5,6%, to udział ósmego w rankingu Citroena wzrósł z 4,6 do 5,3%. Na zakup samochodów tego producenta zdecydowało się w pierwszym miesiącu roku 981 klientów, co oznacza spadek o 4,9%.
Na dziewiątą pozycję awansowała (z jedenastej przed rokiem) Honda. To druga wśród najchętniej kupowanych przez polskich użytkowników marka o dodatnim wskaźniku zmiany sprzedaży. Wynik w ilości 862 sprzedanych aut jest o 32,4% większy niż w analogicznym miesiącu 2005 roku. Udział Hondy w rynku zwiększył się z 2,9 do 4,7%.
Pierwszą dziesiątkę notowania zamyka Volkswagen (ósmy przed rokiem). Samochody tej znalazły 678 nabywców, o 41,1% więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. W skali roku VW stracił 1,5% udziału w rynku, który obecnie wynosi 3,7%.

Pięć kolejnych pozycji na liście najpopularniejszych zajmują Chevrolet, Nissan, Kia, SEAT i Hyundai. Wszystkie te marki wykazały spadek sprzedaży na przestrzeni roku. Dopiero sklasyfikowany na 16. miejscu Mercedes osiągnął wzrost - 213 sztuk, +88,5%, który pozwolił na awans z 21. lokaty przed rokiem i ponad 2-krotny wzrost udziału w rynku (do 1,2%).
Warto podkreślić, że dla wielu innych marek, oferujących modele z wyższej półki cenowej, nowy rok zaczął się obiecująco. Rosnącą sprzedaż wykazały Volvo (+12%), BMW (+63%), Lexus (+263,6%), Saab (+130%), MINI (+300%).

Samochody dostawcze

Sprzedaż samochodów dostawczych wyniosła w styczniu 2006 roku 2 343 sztuki, o 37,3% mniej niż w poprzednim miesiącu, ale o 7,1% więcej niż rok wcześniej.
W odróżnieniu od rynku samochodów osobowych, większość marek, oferujących pojazdy dostawcze, uzyskała lepsze wyniki niż w analogicznym miesiącu 2005 roku. Najwyższe wskaźniki wzrostu osiągnęły Nissan (+217,4%) i Andoria (+150%). Podobnie jak wśród samochodów osobowych, kolejność na liście najpopularniejszych aut dostawczych, uległa na przestrzeni roku radykalnym zmianom.
Na pozycję lidera awansował Fiat (drugi przed rokiem) z wynikiem tegorocznej sprzedaży w wysokości 546 aut, o 26,4% (114 sztuk) większym niż rok wcześniej. Taki rezultat zapewnił Fiatowi wzrost udziału w rynku z 19,8 do 23,3%.
Na drugą lokatę awansował natomiast Renault (trzeci rok wcześniej). Francuski producent sprzedał na polskim rynku 274 pojazdy, o 8,7% więcej niż przed rokiem, i nieznacznie zwiększył udział w rynku z 11,5 do 11,7%.
Dopiero na trzecim miejscu uplasował się lider sprzed roku - Volkswagen z wynikiem 265 sprzedanych aut. Niemal 43-procentowy spadek sprzedaży spowodował utratę udziału w rynku - z 21,2 do 11,3%.
Czwartą lokatę utrzymał Ford, którego pojazdy kupiło 234 nabywców, o 14,2% więcej niż w styczniu ubiegłego roku. Ford zwiększył nieco swój udział w polskim rynku z 9,4 do 10,0%.
Jeden z najwyższych wskaźników wzrostu w skali rynku - 65,2% - osiągnął Citroen, sklasyfikowany na 5. pozycji (7. przed rokiem). Ta francuska marka posiada obecnie 9,3% rynku, wobec 6,0% - przed rokiem.
Kolejny producent znad Sekwany - Peugeot - uzyskał wynik w wysokości 141 sztuk, co oznacza spadek o 17,5%, a udział marki w rynku zmniejszył się z 7,8 do 6,0%.
Na siódmym miejscu uplasował się Mercedes, sprzedany w liczbie 132 egzemplarzy, o niespełna 3% mniejszej niż przed rokiem. Ta niemiecka marka straciła 0,6% udziału w rynku, który wynosi obecnie 5,6%.
Na kolejnej, ósmej pozycji znalazł się Opel z wynikiem sprzedaży 105 aut. Spadek o 4,5% spowodował zmniejszenie udziału w rynku z 5,0 do 4,5%.
Zajmujący dziewiątą lokatę Intrall jest ostatnią marką w styczniowym podsumowaniu wyników, której sprzedaż osiągnęła pułap 100 sztuk. To wynik o 21,3% gorszy od ubiegłorocznego (udział w rynku spadł z 5,8 do 4,3%).
Do pierwszej dziesiątki zakwalifikował się Nissan (dwunasty przed rokiem), który znalazł 73 nabywców na swoje pojazdy, o 217,4% więcej niż w analogicznym miesiącu przed rokiem. Nissan trzykrotnie zwiększył udział w rynku - z 1,05 do 3,12%.

Spośród pozostałych dziewięciu marek, obecnych na polskim rynku, tylko Iveco (12. lokata, 54 sztuki) odnotowało spadek sprzedaży, pozostałe uzyskały wyniki lepsze niż rok wcześniej.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do