Luty jest szczególnym miesiącem w roku. Ze względu na mniejszą ilość dni, wyniki sprzedaży są z reguły niższe, nie budzi więc zdziwienia rezultat tegoroczny, który wyniósł 18 079 sprzedanych aut, o 2,51% gorszy niż miesiąc wcześniej.
Samochody osobowe
Kliknij, aby powiększyć
Kliknij, aby powiększyćLuty jest szczególnym miesiącem w roku. Ze względu na mniejszą ilość dni, wyniki sprzedaży są z reguły niższe, nie budzi więc zdziwienia rezultat tegoroczny. 18 079 sprzedanych aut, to o 2,51% mniej niż zanotowano miesiąc wcześniej i o niemal 9% mniej niż uzyskano w lutym roku 2005.
Chociaż przedstawione porównanie wydaje się być niekorzystne, to jednak przeliczenie sprzedaży na liczbę dni roboczych występujących w styczniu i lutym wzbudza nadzieję. W styczniu sprzedawano dziennie 713 samochodów, natomiast w lutym już 754. Uzyskany wynik nie stwarza jeszcze solidnych podstaw do powrotu rynku na ścieżkę wzrostu. Wciąż istnieje wiele niewiadomych. W jakim kierunku pójdą ostatecznie zmiany w systemie podatkowym? Czy będzie możliwość pełnego odpisu podatku VAT od samochodów zakupionych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej? Jaką formułę przyjmie, wprowadzany w miejsce akcyzy, podatek ekologiczny? Kiedy te zmiany będą miały miejsce?
Kliknij, aby powiększyćPytania te są niezwykle istotne i bez uzyskania odpowiedzi na nie, trudno przewidywać, jak może rozwinąć się rynek. Odpowiedzi te nie tylko powinny, ale wręcz muszą pojawić się jak najwcześniej, gdyż dziś rządzi rynkiem plotka podatkowa, niezwykle szkodliwe zjawisko, będące jedną z przyczyn braku stabilizacji na rynku, tak potrzebnej do jego normalnego rozwoju. Zmiany w systemie podatkowym, nawet, jeżeli zostałyby wprowadzone w tym roku, nie przyczynią się w krótkim czasie do wyeliminowania kolejnego niekorzystnego, z punktu widzenia rynku aut nowych, czynnika wzrostu kosztów wymiany, czynnika związanego bezpośrednio z bardzo wysoką podażą samochodów na rynku wtórnym, wywołaną olbrzymią liczbą sprowadzonych do Polski samochodów używanych. Wprowadzenie bariery w postaci podatku ekologicznego, płaconego przy pierwszej rejestracji (taka propozycja została wstępnie przedstawiona przez rząd) ograniczy wszakże poziom importu, nie wpłynie jednak w sposób szybki na obniżenie podaży na rynku wtórnym, co mogłoby przyczynić się do wzrostu cen, a to z kolei do spadku kosztów wymiany i wzrostu wartości residualnych aut, pozwalających na obniżenie kosztów leasingu, czy też wynajmu. Od momentu wejścia Polski do Unii sprowadzono oficjalnie niemal 2 mln samochodów, z których wiele wciąż czeka na ostatecznego właściciela. Co prawda, poziom importu od dwóch miesięcy utrzymuje się znacznie poniżej wyników notowanych w roku ubiegłym (38 166 samochodów używanych sprowadzonych z krajów Unii w styczniu oraz 38 435 samochodów sprowadzonych w lutym), jest to jednak wciąż liczba znacząca. Co więcej, można się spodziewać dalszych jej wahań wynikających z wprowadzanych zmian w przepisach (obniżenie kosztów wydania karty pojazdu, wprowadzenie w życie podatku ekologicznego).
Osobną kwestią jest to, czy proponowane przez rząd rozwiązanie jest najlepszym z punktu widzenia polskiego rynku, czy nie lepiej, od razu pójść w kierunku rozwiązań proponowanych przez Unię. Pytanie pozostaje otwarte.
Sprzedaż skumulowana, która po dwóch miesiącach roku wyniosła 36 624 auta, wykazuje spadek o 12,9% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
Kliknij, aby powiększyć
Niekwestionowanym liderem polskiego rynku w tym roku pozostaje Toyota. Sprzedaż tej marki wyniosła od początku roku 4 693 sztuk, o 16,2% mniej niż przed rokiem. Udział Toyoty w rynku wynosi obecnie 12,8% (spadek o 0,5%). Lutowy wynik w wysokości 2 156 aut jest o niespełna 7,9% mniejszy niż rok wcześniej, a o 15,0% mniejszy niż w styczniu.
Kliknij, aby powiększyćDrugą pozycję na rynku utrzymała Skoda z wynikiem po dwóch miesiącach roku w wysokości 4 495 sztuk. Spadek sprzedaży o 11,3%, a więc lepiej niż wskaźnik dla całego rynku, pozwolił na zwiększenie udziału marki w rynku z 12,0 do 12,3%. Miesięczna sprzedaż Skody w lutym wyniosła 2 108 aut i była mniejsza zarówno od styczniowej (o 11,7%), jak i lutowej sprzed roku (10,0%).
Na trzecim miejscu ponownie uplasował się Opel, który sprzedał w okresie styczeń - luty 4 190 aut, o 35,7% więcej niż rok wcześniej. Udział marki ukształtował się na poziomie 11,4% (7,3% przed rokiem). W drugim miesiącu roku z salonów Opla wyjechało 1 804 nowych aut.
Czwarta lokata rankingu należy do Fiata, który znalazł od początku roku 3 971 nabywców na swoje auta. Spadek sprzedaży o 17,3% na przestrzeni roku spowodował utratę udziału w rynku o 0,6% - do 10,8%. Wynik miesięcznej sprzedaży w lutym wyniósł 2 114 sztuk i jest większy o 13,8% w porównaniu do stycznia 2006 roku.
Kliknij, aby powiększyćPiąty na polskim rynku Ford odnotował spadek sprzedaży zarówno w ujęciu sumarycznym 2 734 auta to o 9,9% mniej niż w ubiegłym roku, jak i miesięcznym w lutym 1 451 aut to o 11,3% mniej niż przed rokiem. Jednak w porównaniu do stycznia, luty okazał się dla Forda lepszym miesiącem gdyż sprzedał o 168 aut więcej.
Szóste miejsce na liście najchętniej kupowanych marek zajmuje ponownie Renault. Tegoroczny rezultat sprzedaży w wysokości 2 595 aut jest niższy od ubiegłorocznego o 32,1%. Konsekwencją takiego spadku jest utrata udziału w rynku o 2% - do 7,1%. W lutym wynik francuskiego producenta 1 291 sprzedanych aut był o 0,7% mniejszy niż rok wcześniej.
Dalsze dwie pozycje należą do przedstawicieli koncernu PSA, Peugeota i Citroena. Pierwsza marka zanotowała sprzedaż w ilości 2 246 sztuk, o 8,21% mniejszą niż rok wcześniej. Na zakup aut Citroena zdecydowało się w ciągu dwóch miesięcy 1 992 polskich klientów, o 0,3% więcej niż przed rokiem. Pozwoliło to na zdobycie większego udziału w rynku, który kształtuje się obecnie na poziomie 5,44 (7,72% styczeń luty 2005). W lutym sprzedaż marki wyniosła 1 011 sztuk, co oznacza wzrost w stosunku do lutego 2005 roku o 5,9%. Jako jedna z dwóch marek z pierwszej dziesiątki, Citroen zdołał powiększyć swój wynik w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego.
Dziewiątą pozycję na rynku zajmuje Volkswagen z wynikiem 1 682 sprzedanych aut, o 13,9% mniejszym niż rok wcześniej. W lutym na zakup niemieckich pojazdów zdecydowało się 1 004 osoby. Dobra sprzedaż w lutym (+25%) nie zdołała rekompensować słabego stycznia przez to niemiecka marka po dwóch miesiącach 2006 roku posiada spadek 13,9% w porównaniu do stycznia - lutego 2005 r. Volkswagen stanowi obecnie 4,6% rynku.
Pierwszą dziesiątkę podsumowania zamyka niemal tradycyjnie Honda. Tegoroczna sprzedaż wyniosła 1 464 auta, o 5,9% mniej w stosunku do ubiegłego roku, a lutowa 602 sztuki jest o 33,5% mniejsza niż przed rokiem.
Samochody dostawcze
Kliknij, aby powiększyć
Kliknij, aby powiększyćW lutym 2006 roku sprzedaż nowych samochodów dostawczych w Polsce wyniosła 2 626 sztuk, co oznacza wzrost o 12,27% w stosunku do poprzedniego miesiąca (styczeń). W porównaniu do analogicznego miesiąca roku ubiegłego wynik lutowy był lepszy o 8,15%.
Wynik skumulowany w ilości 4 965 sztuk również wykazywał wzrost w stosunku do rezultatu odnotowanego na koniec Kliknij, aby powiększyćdrugiego miesiąca 2005 roku o 7,58%.
Większość producentów samochodów dostawczych wykazała w drugim miesiącu b.r. wzrost sprzedaży od 2,04% (Peugeot) do 350% (Mitsubishi). Wysokie wskaźniki wzrostu były również udziałem takich producentów, jak Nissan (+140%), Andoria (+135,29%) czy Hyundai (+85,71%). Tylko cztery marki odnotowały spadek w przedziale od 4,73% (Mercedes) do 26,89% (Intrall). Największy wzrost wyniku sumarycznego w skali rynku odnotowało Mitsubishi (+1 450% r/r). Wysoki wzrost wykazywał również Nissan (+186,84%). W rankingu dziesięciu najpopularniejszych producentów samochodów dostawczych luty nie przyniósł zasadniczych zmian w porównaniu z sytuacją sprzed roku. Wprawdzie tylko Fiat i Ford zachowały swoje dawne pozycje (miejsce pierwsze i czwarte), ale zmiany kolejności dotyczyły jedynie zamiany miejsc między markami bezpośrednio sąsiadującymi w tabeli (np. Renault awansował z trzeciego na drugie miejsce wypierając Volkwagena, Citroen z szóstego na piąte na miejsce zajmowane dotychczas przez Mercedesa, itd.).
Kliknij, aby powiększyć
Kliknij, aby powiększyćLiderem tego segmentu rynku pozostaje Fiat z wynikiem tegorocznej sprzedaży sumarycznej w ilości 1 199 sztuk (+13,11% r/r). Wynik uzyskany w drugim miesiącu b.r. (653 sztuki) był o 3,98% lepszy niż przed rokiem. Udział włoskiego producenta w rynku samochodów dostawczych wyniósł na koniec lutego 2006 24,15% i był o ponad 1% większy niż rok wcześniej (22,97%).
Drugie miejsce zajął Renault (634 sztuki od początku roku, z czego 360 sztuk w lutym). Wynik skumulowany był o 27,31% wyższy niż przed rokiem, a miesięczny wykazywał wzrost o 46,34% r/r. Udział rynkowy Renault (12,77%) również wykazywał wzrost o 1,98% r/r.
Trzecia lokata należała do Volkswagena, któremu udało się w tym roku sprzedać 597 samochodów dostawczych (o 30,01% mniej niż w analogicznym okresie 2005 roku). Wynik lutowy to 335 sztuk (-13,88% r/r). W przypadku niemieckiej marki dał się zaobserwować znaczny spadek udziału rynkowego z 18,48% do 12,02%.
Kliknij, aby powiększyćFord uplasował się na czwartej pozycji dzięki sprzedaży 433 samochodów dostawczych (rezultat sumaryczny w okresie styczeń luty 2006). Wynik miesięczny wyniósł 199 sztuk. Oznacza to wzrost sprzedaży odpowiednio o 8,52% i 2,58%. Udział Forda w rynku pozostawał na poziomie zbliżonym w stosunku do 2005 roku (8,72%).
Piąty w rankingu Citroen uzyskał sprzedaż sumaryczną w ilości 394 sztuk (+32,66%) i miesięczną 176 sztuk (+6,67%). Udział francuskiej marki w rynku (7,94%) wykazywał wzrost o 1,5% r/r.
Kolejna - szósta - lokata przypadła w udziale Mercedesowi. 292 sztuki sprzedane w okresie styczeń-luty 2006 (-4,26%) pozwoliły producentowi zdobyć 5,88-procentowy udział w rynku (wobec 6,61% notowanych rok wcześniej). W lutym sprzedano 161 sztuk (-4,73%).
Siódme miejsce należy do Peugeota (291 sztuk, z czego 150 w lutym, udział w rynku na poziomie 5,86%). Wskaźnik porównawczy zmian sprzedaży wyniósł 8,49% (wynik sumaryczny) i +2,04% (wynik miesięczny), a udział w rynku 5,86% (wobec 6,89% w 2005 roku).
Na ósmym miejscu uplasował się Opel dzięki sprzedaży sumarycznej w ilości 241 sztuk (-10,74% r/r) i miesięcznej w ilości 136 sztuk (-15%), co przełożyło się na udział rynkowy na poziomie 4,85% (-1% r/r).
Numer dziewięć - Kia wykazał sprzedaż skumulowaną 196 sztuk (+46,27%) i miesięczną 125 sztuk (+37,36%) oraz udział w rynku 3,95% (wobec 2,9% w lutym 2005 roku).
Czołową dziesiątkę producentów zamyka Intrall. Dzięki wynikowi 187 sztuk (rezultat sumaryczny) marka uzyskała 3,77-procentowy udział w polskim rynku samochodów dostawczych. W lutym b.r. klienci zakupili 87 sztuk. Na przestrzeni roku zaobserwowano spadek wyników skumulowanego (o 23,98%) i miesięcznego (o26,89%), co spowodowało zmniejszenie się udziału rynkowego z 5,33% do 3,77%.
Poza grupą dziesięciu najbardziej popularnych marek pozostało dziewięciu producentów, z których żaden nie uzyskał sprzedaży sumarycznej powyżej 150 sztuk i udziału rynkowego powyżej 3%.
Komentarze opinie