W porównaniu z rokiem poprzednim, w roku 2005 Solaris Bus & Coach zanotował wzrost sprzedaży o 24%, przy wzroście przychodów o 42%. Podobnie jak w latach ubiegłych główną część sprzedaży - aż 80% - stanowił eksport. W kraju Solaris Bus & Coach ponownie objął pozycję lidera rynku autobusów miejskich.
Spółka Solaris Bus & Coach dokonała podsumowania wyników za rok 2005. Całkowita liczba sprzedanych pojazdów marki Solaris w roku 2005 wyniosła 610 sztuk. Jest to o 121 sztuk więcej niż w roku poprzednim. Na eksport trafiło 487 pojazdów, a 123 zostały sprzedane odbiorcom krajowym.
Kliknij, aby powiększyćWśród rynków eksportowych tradycyjnie największą grupę odbiorców stanowili klienci z Niemiec, do których trafiło 229 autobusów marki Solaris Urbino. Z tej partii aż 131 sztuk przegubowych Solarisów Urbino 18 zostało zakupionych przez berlińskie przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej - Berliner Verkehrsbetriebe GmbH. Na koniec roku Solaris Bus & Coach miał około 15% udziałów w niemieckim rynku niskopodłogowych autobusów miejskich, co daje spółce trzecią pozycję na tym rynku, zaraz za niemieckimi koncernami. Jest to jednocześnie pierwsze miejsce na rynku wśród wszystkich dostawców autobusów niewywodzących się z rynku niemieckiego.
Kolejne rynki eksportowe pod względem liczby sprzedanych autobusów i trolejbusów stanowiły: Litwa (70 sztuk), Włochy (41), Szwajcaria (37), Łotwa (32), Czechy (31), Węgry (26), Francja (11), Szwecja (7), Słowacja (3).
W Polsce Solaris Bus & Coach w ubiegłym roku sprzedał 123 autobusy. Pod względem liczby jest to identyczny wynik jak w roku 2004. Nieco inaczej wygląda natomiast struktura sprzedaży w podziale na poszczególne modele. Na liczbę 123 sprzedanych pojazdów składa się 111 niskopodłogowych autobusów miejskich Solaris Urbino, cztery niskopodłogowe trolejbusy Solaris Trollino i osiem autokarów turystycznych Solaris Vacanza.
Taki wynik sprzedaży na rynku krajowym już kolejny rok z rzędu dał firmie Solaris pozycję lidera polskiego rynku autobusów miejskich. W roku 2005 w Polsce sprzedano ogółem 392 autobusy miejskie. Jest to w porównaniu z rokiem 2004 o 84 sztuki więcej. Solaris, który dostarczył na krajowy rynek 111 Solarisów Urbino, został liderem w tej kategorii z udziałem 28,32%. Rozpatrując tylko autobusy miejskie o masie całkowitej powyżej 8 ton (a więc grupę, w której konkuruje Solaris) udział ten wzrasta do 33,74%.
Największym zamówieniem Solaris Bus & Coach na rynku polskim był kontrakt na 80 autobusów Solaris Urbino 18 dla Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. Do końca roku 2005 do klienta z Warszawy zostało dostarczonych 79 autobusów.
W roku 2006 Solaris Bus & Coach planuje wprowadzenie do produkcji seryjnej autobusów spełniających normy Euro 4, Euro 5 i EEV. Już od czerwca w ofercie spółki znajdą się pojazdy, których jednostki napędowe będą spełniały rygorystyczne normy czystości spalin Euro 4 i Euro 5. Pod koniec roku klienci będą mogli kupić autobusy, spełniające jeszcze bardziej restrykcyjne przepisy w zakresie ochrony środowiska - EEV.
Kliknij, aby powiększyćDzięki temu z pewnością będziemy jednym z pierwszych producentów autobusów na świecie, który w swoim portfolio produktów ma tak nowoczesne rozwiązania. Jest to konsekwentne rozwijanie naszej strategii, polegającej na oferowaniu klientom najnowocześniejszych rozwiązań, wybiegających daleko w przyszłość - mówi o planach związanych z rozwojem produktów Krzysztof Olszewski, Prezes Solaris Bus & Coach.
W roku 2007 spółka planuje dalszy rozwój produkcji i wzrost sprzedaży. Zwiększenie mocy produkcyjnych będzie możliwe między innymi dzięki oddaniu do użytku nowej hali fabrycznej, której budowę rozpoczęliśmy w sierpniu minionego roku. Oczywiście produkcja to nie wszystko. Nieustannie będziemy pracować nad umocnieniem naszej pozycji na dotychczasowych rynkach, a także będziemy poszukiwać nowych rejonów dla działań sprzedażowych naszej firmy. Myślimy m.in. o takich kierunkach jak państwa Bliskiego Wschodu czy państwa Ameryki Południowej - zapowiada Krzysztof Olszewski.
W roku 2006 fabryka w podpoznańskim Bolechowie obchodzić będzie dziesięciolecie swojego istnienia.
Komentarze opinie