Reklama

Silniki Fiat T-Jet: nowoczesne, kompaktowe, dynamiczne

30/08/2007 10:44
Już niedługo Fiat wprowadza na rynek dwa nowe silniki T-Jet o obniżonej pojemności skokowej (downsizing), mające dodatkowo wzmocnić gamę Grande Punto oraz Bravo kolejnej generacji. Jednym z atutów tej ciekawej oferty będzie atrakcyjna cena w stosunku do modeli konkurencyjnych.
Kliknij, aby powiększyćOpracowane na bazie benzynowego Fire 1.4, nowe silniki T-Jet są dziełem specjalistów z Fiat Powertrain Technologies i rozwijają moc 120 KM (Grande Punto) lub 150 KM (Bravo). Obok dużej elastyczności i wysokiej kultury pracy, na podkreślenie zasługują ekologiczne parametry tych jednostek. Średnie zużycie paliwa wynosi odpowiednio 6,6 oraz 7,1 litra paliwa na 100 km. Średnia emisja CO2 kształtuje się natomiast na poziomie 155 oraz 167 g/km.

W ofercie Grande Punto silnik 1.4 T-Jet rozwija moment obrotowy rosnący do maksymalnie 200Nm, współpracując z przekładnią pięciostopniową. Kierowca jest w stanie rozpędzić się „do setki” w 8,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 195 km/h. W przypadku większego Bravo jest to odpowiednio 230Nm (skrzynia sześciobiegowa), 8,5 sekundy „do setki” (ewentualnie 8,2 sekundy dzięki funkcji „Overboost”) oraz 212 km/h.

Na rynku niemieckim Grande Punto 1.4 T-Jet będzie do kupienia w cenie od 15 380 EUR, czyli np. o 920 EUR mniej niż podobnie wyposażony Peugeot 207 oraz do 2 020 EUR taniej niż porównywany model gamy Citroen C3.

Kliknij, aby powiększyćW przypadku Bravo 1.4 T-Jet ceny rozpoczynają się of 19 900 EUR.

Na podkreślenie zasługuje fakt, że już w październiku z nowych silników będą mogli skorzystać klienci Fiata decydujący się na zakup Linei. Potem przyjdzie czas na inne modele włoskiego koncernu.

Nowa rodzina silników benzynowych z doładowaniem T-Jet gwarantuje wysoką elastyczność jazdy przy ograniczonym używaniu skrzyni biegów, jeśli pragniemy przyjemnej i relaksującej jazdy, lecz wystarczy wcisnąć pedał gazu, by uzyskać dynamiczną odpowiedź. Jest to zasługa zredukowanej bezwładności turbosprężarki, która umożliwia osiągniecie maksymalnych osiągów przy przyspieszaniu, bez uciążliwych opóźnień typowych dla tego typu silników. A zatem sportowy charakter przy małym zużyciu paliwa.

Kliknij, aby powiększyćPonadto, niezwykle wysoka jest niezawodność, zagwarantowana przez setki tysięcy kilometrów pokonanych podczas prób drogowych połączonych z tysiącami godzin na stanowiskach statycznych i dynamicznych. Przedziały pomiędzy przeglądami okresowymi wynoszą 30 tys. km, bez najmniejszej potrzeby interwencji pośrednich. Te rezultaty gwarantuje wymiennik ciepła olej/płyn chłodzący. Filtr oleju jest typu ekologicznego.

Skomputeryzowany system kontroli silnika steruje wszystkimi funkcjami za pomocą wyrafinowanych algorytmów obliczeniowych. Sterowanie przyspieszeniem jest typu “drive-by-wire”, bez połączenia mechanicznego, dlatego kierowca może uzyskać od silnika taką reakcję, jakiej pragnie, spokojną lub sportową, zawsze przy maksymalnej sprawności energetycznej.

Kliknij, aby powiększyćTe warte podkreślenia wyniki zostały uzyskane dzięki starannemu zaprojektowaniu i opracowaniu wszystkich komponentów silnika po ponad 120 tys. godzin prób. Zastosowano najnowocześniejsze technologie projektowania i obliczeń wspomagane komputerowo, co umożliwiło symulacje najpoważniejszych obciążeń powodowanych przez turbosprężarkę. Wszystkie najważniejsze komponenty zostały zmodyfikowane, do tego stopnia, że można mówić o całkowicie nowym silniku. Szczególną uwagę zwrócono na fluidodynamikę oraz na spalanie, aby zminimalizować straty energii, uzyskać wysokie osiągi oraz ograniczyć zużycie paliwa. Wyrafinowane przyrządy stosowane do badań eksperymentalnych umożliwiły uzyskanie tych wyników.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do