Reklama

Sierpień 2005 = Sierpień 1995 - Sprzedaż samochodów osobowych naj

08/09/2005 08:40
Samochody osobowe
Sprzedaż nowych samochodów osobowych w sierpniu bieżącego roku zamknęła się liczbą 17 824 sztuk, o 12,0% mniejszą niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej i o 9,6% mniejszą w porównaniu do lipca. Nie sposób w tym miejscu nie wspomnieć, że podobny poziom miesięcznej sprzedaży polski rynek osiągał dokładnie 10 lat temu: w sierpniu 1995 roku sprzedano w Polsce 17 727 aut osobowych, w grudniu – 16 440 aut, i były to dwa najniższe miesięczne rezultaty na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia, aż do sierpnia 2005 roku.

Skumulowana sprzedaż w okresie ośmiu miesięcy bieżącego roku wyniosła 166 995 aut, o 29,0% (68 088 sztuk) mniej niż rok wcześniej. W tym samym czasie do Polski wjechało (tylko z innych krajów Unii Europejskiej) 575 481 aut używanych, sprowadzonych przez osoby prywatne i niezależne firmy. To liczba o 30,8% większa niż w ubiegłym roku. W samym sierpniu 2005 roku import indywidualny używanych samochodów wyniósł 73 702 sztuki i był o 43,3% mniejszy niż rok wcześniej. Warto również zauważyć, że od początku roku z sieci placówek dealerskich, działających na terenie Polski, ubyły 23 punkty.

W czołowej dziesiątce rankingu popularności wszystkie marki zachowały swoje pozycje sprzed miesiąca. Liderem rynku pozostaje Skoda z tegoroczną sprzedażą w wysokości 19 271 aut (o 34,9% mniej niż rok wcześniej), z czego 2 172 sztuki to wynik sierpniowy (spadek o prawie 3,8% w ciągu roku). Udział czeskiej marki w polskim rynku wynosi 11,5%.
Drugie miejsce należy do Toyoty, która znalazła od początku roku 19 103 nabywców na swoje auta (spadek o 28,5%), w tym 2 142 osoby dokonały zakupu w ósmym miesiącu roku (spadek o nieco ponad 4,0%). Do japońskiej marki należy 11,4% rynku.
Na trzeciej lokacie uplasował się ponownie Fiat, który w sierpniu sprzedał 1 653 auta (o 46,6% mniej niż przed rokiem), a licząc od początku roku – 16 774 sztuki. Sumaryczny wynik Fiata jest obecnie o 58,7% mniejszy w stosunku do ubiegłego roku. Udział w polskim rynku stanowi 10,0%.
Czwartą marką w rankingu jest Opel z rezultatem skumulowanym po ośmiu miesiącach roku w wysokości 14 833 auta, o 35,8% mniejszym niż rok wcześniej. W sierpniu samochody Opla kupiło 1 454 klientów, o 20,8% mniej niż przed rokiem. Producent ten posiada obecnie 8,9% udziału w polskim rynku.
Zajmujący piąte miejsce Ford sprzedał do końca sierpnia 13 397 aut, o 38,1% mniej niż przed rokiem, w tym 1 357 sztuk to wynik sprzedaży sierpniowej (spadek o 14,1%). Do Forda należy nieco ponad 8,0% rynku.
Trzy kolejne pozycje należą – niemal tradycyjnie - do producentów francuskich. Najwyżej notowany na polskim rynku jest Renault – skumulowana sprzedaż marki wyniosła od początku roku 12 459 aut, o 44,8% mniej niż rok wcześniej (udział w rynku - 7,5%; sprzedaż w sierpniu 1 253 sztuki, spadek o 30,2%).
Na zakup samochodów Peugeot zdecydowało się w ciągu ośmiu miesięcy roku 10 945 osób, o 31,2% mniej niż przed rokiem (6,6% udziału). W sierpniu auta ze znakiem lwa na masce kupiło 1 156 osób, co oznacza spadek w stosunku do ubiegłego roku o 12,4%.
Pierwszym producentem w czołówce polskiego rynku, który w sierpniowym podsumowaniu wyników wykazał wzrost sprzedaży jest Citroen i to zarówno w ujęciu miesięcznym - wynik 1 146 sztuk jest o 103,2% większy niż rok wcześniej, jak i sumarycznym – 9 773 aut to o 18,1% więcej niż w analogicznym okresie 2004 roku. Rosnąca sprzedaż pozwoliła zwiększyć udział w polskim rynku z 3,5 do 5,9%.
Dziewiąte miejsce w rankingu zajmuje Volkwagen ze sprzedażą na poziomie 7 827 sztuk, o 25,3% mniejszą niż przed rokiem (4,7% rynku). Sierpniowy rezultat w wysokości 913 sprzedanych aut wykazał spadek o prawie 9,8% w ciągu roku.
Czołówkę dziesięciu najpopularniejszych marek zamyka Honda, która sprzedała od początku roku na polskim rynku 7 122 auta, o 2,3% mniej niż rok wcześniej, z czego 803 sztuki w sierpniu (spadek o 21,4%). Honda zwiększyła udział w polskim rynku z 3,1 do 4,3%.
Drugą dziesiątkę podsumowania otwierają Nissan (5 012 sztuk, wzrost o 3,3%; w sierpniu 477 aut, 17,3% spadku) i SEAT (4 742 sztuki, wzrost o 22,1%; w sierpniu – 351 sztuk, spadek o 5,1%).
Dynamiczne tempo wzrostu sprzedaży wykazują marki koreańskie: Chevrolet – 177,0% (4 443 sztuki) i Kia - 106,9% (2 960 sztuk) i Hyundai - 50,6% (1 910 sztuk).

Samochody dostawcze
Rynek samochodów dostawczych wykazał w sierpniu dalszy spadek. Wynik 2 481 sztuk był mniejszy zarówno w stosunku do poprzedniego miesiąca – o 6,5%, jak i w stosunku do ubiegłego roku – o 5,1%. Sprzedaż sumaryczna od stycznia do końca sierpnia wyniosła 21 805 aut, o 3,3% mniej niż przed rokiem.

Kolejność w rankingu popularności poszczególnych marek na polskim rynku jest podobna, jak w poprzednim miesiącu; tylko na pozycjach trzeciej i czwartej nastąpiła zamiana.
Pierwszą lokatę zajmuje niezmiennie Fiat, który sprzedał w ciągu ośmiu miesięcy 4 956 aut, o 13,9% (799 sztuk) mniej niż w analogicznym okresie 2004 roku. W sierpniu sprzedaż Fiata wyniosła 563 pojazdy, o 13,9% mniej niż rok wcześniej. Do włoskiej marki należy obecnie 22,7% rynku, przed rokiem - 25,5%. Vice liderem pozostaje Volkswagen z wynikiem tegorocznej sprzedaży w wysokości 3 469 sztuk, z czego 458 – w sierpniu. Oba rezultaty wykazały wzrost w stosunku do poprzedniego roku – sumaryczny o 56,4%, a miesięczny – o 14,2%. Niemiecki producent zwiększył w ciągu roku swój udział w rynku z 9,8% do 15,9%.
Sierpniowa sprzedaż przyniosła zmianę na trzeciej pozycji, na którą zakwalifikował się – z minimalną przewagą jednego auta - Ford. Wynik skumulowany tej marki – 2 137 pojazdów sprzedanych od początku roku wykazał 2-procentowy spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem i pozwolił na nieznaczny wzrost udziału marki w rynku – z 9,7 do 9,8%. Miesięczny rezultat w sierpniu wyniósł 243 sztuki, o 1,2% mniej niż rok wcześniej.
Czwartą lokatę zajmuje Renault. Sprzedaż francuskich pojazdów dostawczych wyniosła od początku roku 2 136 sztuk, co oznacza spadek o 8,1% w ciągu roku (w sierpniu – 169 aut, spadek o 25,2%). Zmniejszenie sprzedaży spowodowało utratę udziału w rynku z 10,3% przed rokiem do 9,8% obecnie.
Dalsze pozycje należą kolejno do Mercedesa – 1 793 auta, 20,2% spadku (w sierpniu 173 sztuki, o 24,1% mniej niż przed rokiem), Opla – 1 456 aut, spadek o 3,6% (w sierpniu 159 aut, o 14,5% mniej), Peugeot – 1 405 sztuk, wzrost o niespełna 0,1%, (w sierpniu – 244 auta, 36,3% wzrostu), Intrall’a – 1 146 sztuk, spadek o 4,0% (w sierpniu – 135 sztuk, 8,0% wzrostu) i Citroena – 1 039 aut, spadek o 32,4% (w sierpniu – 99 sztuk, wzrost o 1,0%).
Pierwszą dziesiątkę polskiego rynku zamyka marka Iveco, której sprzedaż sumaryczna w wysokości 828 aut jest o 75,8% większa niż przed rokiem, mimo że miesięczna w sierpniu – 51 sztuk - wykazała spadek o 23,9%.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do