Pomimo drastycznego spadku sprzedaży nowych samochodów, na przestrzeni ostatnich dziesięciu miesięcy bieżącego roku, autoryzowana sieć dealerska w Polsce zmniejszyła się w sumie o pięciu dealerów. Nie jest to liczba zbyt duża, jednak stan sieci, z punktu widzenia sytuacji finansowej, nie jest najlepszy i można się spodziewać, że przy utrzymaniu obecnego trendu w kolejnych miesiącach, liczba ta może się szybko zwiększyć.
Najwięcej dealerów ubyło w województwie pomorskim (-4) oraz w województwach: dolnośląskim i podkarpackim (-3). W województwach: kujawsko-pomorskim i świętokrzyskim liczba dealerów zmniejszyła się o jeden, a w podlaskim o dwóch. W województwie łódzkim ilość dealerów pozostała bez zmian, podobnie jak w regionie śląskim i wielkopolskim. Znacznie więcej było województw, które zanotowały wzrost liczby dealerów, dzięki czemu całkowity ubytek został częściowo zniwelowany. W województwie lubelskim i zachodniopomorskim przybyło dwóch dealerów, w lubuskim jeden, podobnie jak w małopolskim, mazowieckim, opolskim i warmińsko-mazurskim. Trzy spośród województw, w których liczba dealerów zmniejszyła się w omawianym okresie to regiony należące do najlepiej obsadzonych w kraju (dolnośląskie 95 dealerów, kujawsko-pomorskie 71, pomorskie 83), a trzy pozostałe (tj. podkarpackie, podlaskie, pomorskie i świętokrzyskie) należą do regionów najbiedniejszych i o najwyższej stopie bezrobocia w kraju.
Jeśli chodzi o ilość punktów sprzedaży na terenie kraju było ich w październiku 2005 roku
1 549, o 34 mniej niż dziesięć miesięcy wcześniej. Spadek dotyczy jednak tylko niektórych marek, gdyż w około 50% przypadków liczba punktów sprzedaży wzrosła lub też pozostała na niezmienionym poziomie. Najszybciej powiększa się sieć sprzedaży Chevroleta (8 nowych punktów), Dacii i Daewoo-FSO (+6), Ssanyonga (+5), Suzuki (+4), Saaba (+3) i in. Najwięcej straciła Mazda w związku z rezygnacją ze sprzedaży aut w Polsce (zlikwidowano 15 placówek), a także Seat i Citroen (-8), Opel (-6), Lexus i Andoria (-5), Landrover i Kia (-4), Peugeot i Mitsubishi (-3) i in. Najwięcej głównych dilerów działało w województwie mazowieckim (204) i również tutaj liczba punktów sprzedaży była największa (272). Na przeciwległym biegunie znalazło się województwo świętokrzyskie (24 dealerów, 28 punktów sprzedaży).
Najwyższą miesięczną sprzedaż na dealera i na punkt sprzedaży obserwuje się również na Mazowszu (odpowiednio: 21 i 16 aut), natomiast najmniejszą w województwach świętokrzyskim, lubuskim, podlaskim (6 i 5 aut) oraz zachodniopomorskim i lubelskim (7 i 5 sztuk). Od początku roku najwyższą sprzedaż na dealera i punkt zanotowano w województwach: mazowieckim (257 i 192), śląskim (185 i 162) i małopolskim (173 i 138), a najmniejszą w województwie lubuskim (88 i 76) i podlaskim (87 i 84). Średni wynik krajowy to (odpowiednio) 157 i 129 aut.
Rekordową sprzedaż na dealera wykazała Toyota w województwie mazowieckim (689 sztuk) i Ford w małopolskim (669).
Na terenie całego kraju najwięcej dilerów głównych miały takie marki, jak Skoda (95), Fiat (81) i Opel (70), natomiast najwięcej punktów sprzedaży należało do Renault (123, 58 dilerów), Opla (105) i Skody (96). Zdecydowanie największą efektywność sprzedaży (wyniki skumulowane) na dealera i punkt w skali kraju osiągnęła Toyota (375 i 363 sztuki), następnie Ford (348 i 267 sztuk) oraz Fiat (256 i 253). Warto przypomnieć, że w rankingu producentów marki te zajmują (odpowiednio) drugie, piąte i trzecie miejsce.
Komentarze opinie