Reklama

Sieć dealerska w Polsce na koniec 2005 roku

06/03/2006 08:13
Autoryzowana sieć dealerska liczyła na koniec grudnia 2005 roku 1 280 przedstawicieli oferowanych w Polsce marek. Na przestrzeni roku zmniejszyła się o dziesięciu dealerów, przy czym sześćdziesięciu dealerów zakończyło, a pięćdziesięciu innych - mimo tak trudnej sytuacji - rozpoczęło działalność na rynku.
Kliknij, aby powiększyć
Wyniki sprzedaży samochodów osobowych w roku 2005 były bardzo złe. Sprzedano zaledwie 235 522 samochody, tj. 75% sprzedaży osiągniętej w roku 2004 i 37% wielkości sprzedaży z najlepszego dla polskiego rynku roku 1999. Autoryzowana sieć dealerska liczyła na koniec grudnia 2005 roku 1 280 przedstawicieli oferowanych w Polsce marek i zmniejszyła się na przestrzeni roku o dziesięciu dealerów, przy czym sześćdziesięciu dealerów zakończyło, a pięćdziesięciu innych - mimo tak trudnej sytuacji - rozpoczęło działalność na rynku. Obserwowane zmiany mają również związek z zakończeniem działalności przez Mazdę oraz wejściem na polski rynek marki SsangYong. Reasumując, łączna strata 10 punktów dealerskich, mimo trudnej sytuacji dealerów, znajdującej odzwierciedlenie w ich pozycji finansowej, nie jest stratą zbyt dużą. Utrzymanie niskiego poziomu sprzedaży może jednak skutkować dalszym ograniczeniem sieci.
W grudniu 2005 roku działało na terenie kraju 1 556 punktów sprzedaży, o 27 mniej niż rok wcześniej. Najwięcej głównych dealerów działało w województwie mazowieckim (206) i również tutaj liczba punktów sprzedaży była największa (271). Na przeciwległym biegunie znalazło się województwo świętokrzyskie (24 dealerów, 29 punktów sprzedaży).

Najwięcej dealerów ubyło w województwach pomorskim (-3) i dolnośląskim (-3). W województwach: kujawsko-pomorskim i podkarpackim liczba dealerów zmniejszyła się o dwóch, a w podlaskim, świętokrzyskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim - o jednego. W województwie łódzkim ilość dealerów pozostała bez zmian, podobnie jak w regionach mazowieckim i warmińsko-mazurskim. Znacznie mniej było województw, które zanotowały wzrost liczby dealerów. W województwach lubelskim, lubuskim, opolskim i śląskim przybyło po jednym punkcie dealerskim.

W regionach o najgęstszej sieci dealerskiej w kraju liczba dealerów pozostała w zasadzie bez zmian - wyjątkiem jest Wielkopolska (-1) i Dolny Śląsk (-3). Trzy spośród województw, w których liczba dealerów zmniejszyła się w minionym roku, należą do najbiedniejszych i o najwyższej stopie bezrobocia w kraju: świętokrzyskie, podlaskie i podkarpackie.

Kliknij, aby powiększyćNajwyższą sprzedaż na dealera i punkt w roku 2005 zanotowano w województwach: mazowieckim (306 i 232), śląskim (214 i 185) i małopolskim (200 i 163), a najmniejszą w województwie podlaskim (98 i 94) i lubuskim (103 i 89). Średni wynik krajowy to (odpowiednio) 184 i 151 aut.

Rekordową sprzedaż na dealera wykazali się dealerzy Opla w województwie mazowieckim (827 sztuk) i Forda - w małopolskim (778). W pięciu województwach (dolnośląskie, łódzkie, opolskie, podkarpackie i podlaskie) pierwsze miejsce zajęła Toyota, w trzech Ford (małopolskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie), w dwóch Peugeot (lubuskie i świętokrzyskie) oraz w jednym Citroen (lubelskie), Fiat (śląskie), Honda Kliknij, aby powiększyć(kujawsko-pomorskie), Nissan (zachodniopomorskie), Opel (mazowieckie) i Skoda (wielkopolskie).

Prezentowane wielokrotnie w mediach pesymistyczne prognozy mówią, iż przy utrzymaniu obecnego (negatywnego) trendu sprzedaży zagrożona jest egzystencja około 20 - 30% działających w Polsce dealerów. Trudno dziś jednak jednoznacznie stwierdzić, czy tak się stanie. Zdecydowanie bardziej zagraożeni są dealerzy w biedniejszych regionach kraju, gdzie klienci, ze względu na ograniczone środki finansowe, w wielu wypadkach Kliknij, aby powiększyćpreferują, tanie samochody używane. W lepszej sytuacji znajdują się dealerzy działający w dużych aglomeracjach. Mogą oni liczyć nie tylko na bardziej zamożnego klienta detalicznego, ale przede wszystkim na tzw. klientów flotowych, którzy nie tylko kupują większe ilości aut, ale także częściej, ze wzgledu na duże przebiegi, odwiedzają serwis. Niemniej jednak, wszyscy dealerzy, bez względu na lokalizację, aby poprawić swoją sytuację, starają się poszerzyć zakres swojej działalności. Jej integralną częścią staje się, coraz częściej, sprzedaż samochodów używanych, nierzadko z gwarancją. Poszerza się również wspólpraca dealerów róznych marek w zakresie wymiany informacji o posiadanych samochodach używanych. Takie działania pozytywnie wpływają na prowadzoną działalność, dając Kliknij, aby powiększyćszansę na wygenerowanie dochodów. Samochody używane pozyskiwane są nie tylko z wewnętrznego rynku wtórnego, ale także z zagranicy, z dobrych sprawdzonych źródeł. Samochody używane to nie jedyna nowa forma działalności rozwijana przez dealerów. Oferują oni coraz częściej swoje usługi w zakresie ubezpieczeń, wynajmu aut, a także w swoich punktach otwierają restauracje, czego przykładem może być nowo otwarta w Powsinie koło Warszawy w salonie Audi, restauracja Nuvolari.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do