Zapowiadam odpolitycznienie programów inwestycyjnych oraz osadzenie ich w realiach finansowych i konkretnych projektach. Najpierw jest projekt, a później dopiero piasek, asfalt i wszystkie inne elementy techniczne związane z realizacją konkretnego projektu. Musi być prowadzona systematyczna praca i wieloletnie planowanie - powiedział Minister Transportu i Budownictwa Jerzy Polaczek 26 stycznia br. na briefingu, zorganizowanym podczas debaty sejmowej nt. stanu lądowej infrastruktury transportowej.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli Mirosław Sekuła, podczas wspólnego briefingu z ministrem Jerzym Polaczkiem, omawiając przedstawioną w Sejmie Informację o wynikach kontroli funkcjonowania transportu drogowego i kolejowego w Polsce w latach 1990-2004 wskazał iż Najważniejsze, że sytuacja, która wymaga poprawy jest zdiagnozowana i że Ministerstwo Transportu i Budownictwa ma program wyjścia z tej złej sytuacji.
Podczas sejmowej debaty Minister Jerzy Polaczek stwierdził, iż Najwięcej wątpliwości budzi koncesyjny system budowy autostrad. Przynajmniej kilka decyzji, w moim głębokim przekonaniu, uzasadnia podejrzenie, że doszło do niegospodarnego wykorzystania środków publicznych z naruszeniem prawa. (...) W wyniku takich rozliczeń i fazowana budowy, odcinek autostrady w terenie nizinnym, bez większych trudności technicznych będzie ostatecznie kosztował średnio 8 mln euro za kilometr, zamiast jak powinien 4 mln euro.
W swoim wystąpieniu Minister przedstawił dwie zasadnicze kwestie: obecny stan sektora transportu i przyczyny tego stanu oraz wskazał na szansę, jaka stoi przed transportem w Polsce i warunki jakie muszą być spełnione, by szansę tę wykorzystać. Moim zadaniem jako Ministra Transportu i Budownictwa jest stworzenie systemu organizacyjnego i prawnego, który pozwoli na pełne wykorzystanie środków unijnych. Jest to zadanie trudne, ale niezbędne do wykonania zakończył Minister.
Komentarze opinie