Intensyfikacja działalności komercyjnej służąca podniesieniu profilu, wizerunku i świadomości marki zwłaszcza poza macierzystym rynkiem hiszpańskim jest jednym z priorytetów firmy SEAT. Strategia rozwoju marki zakłada rozszerzenie dotychczasowej oferty o modele z nowych segmentów, tak aby zwiększyć zarówno konkurencyjność, jak i rentowność.
Kliknij, aby powiększyćWstępną wizję tych planów przedstawił dzisiaj, podczas prezentacji wyników za 2005 r., prezes firmy SEAT, dr Andreas Schleef. Miniony rok upłynął przede wszystkim pod znakiem restrukturyzacji zatrudnienia przeprowadzonej w firmie, a także pogorszenia się głównych wskaźników ekonomicznych. W tym kontekście dr Schleef zauważył, że po trudnym minionym roku, rok 2006 zapowiada się bardzo obiecująco dla SEAT-a.
Formułując taką ocenę, prezes SEAT-a wziął pod uwagę głęboką transformację zachodzącą obecnie w firmie. Jest to proces określany mianem nueva SEAT (nowy SEAT) obejmujący różne sfery działań w zakresie sprzedaży, marketingu, produkcji i kultury organizacyjnej którego ostatecznym celem jest zwiększenie konkurencyjności firmy SEAT i zrównoważony wzrost rentowności.
Wspomniawszy o restrukturyzacji zatrudnienia, która, jak podkreślił, już się zakończyła i która nie była bezpośrednią konsekwencją spadku sprzedaży, ale raczej wynikała z konieczności dostosowania struktury zatrudnienia pod kątem potrzeb firmy i względów ekonomicznych, dr Schleef dodał: odchudziliśmy naszą strukturę, mamy klarowną strategię, znakomite produkty oraz cieszymy się zaufaniem i poparciem naszego udziałowca" sygnalizując tym samym, że z optymizmem patrzy w przyszłość.
Wypowiadając się w kwestii perspektyw na przyszłość, prezes stwierdził, że jednym z głównych celów jest podniesienie świadomości, wartości oraz wizerunku marki, zwłaszcza poza Hiszpanią, aby jej pozycja lepiej odzwierciedlała znakomitą jakość modeli. Szef SEAT-a przyznał jednak, że proces ten wymaga cierpliwości, determinacji i czasu.
Mówiąc o produktach, dr Schleef przypomniał, że na fali wielkiego sukcesu, jakim cieszy się model Leon, SEAT zaprezentował właśnie nową Ibizę na rok 2006 i jeszcze w tym roku wprowadzi na rynek zupełnie nowy model z rodziny Altea, wzmacniając ofertę i zapewniając marce przyczółek w segmencie, w którym była ona dotąd nieobecna.
Dr Schleef powiedział, że aby zapewnić wzrost, oferta może być rozszerzona o nowe modele z niższych i wyższych segmentów poza obecnie dostępnymi, aczkolwiek nie musi to koniecznie oznaczać, że wszystkie te modele byłby produkowane w Martorell.
Mając na uwadze powyższe oraz dążąc do wykorzystania mocy produkcyjnych, przewiduje się, że w Martorell mogłyby być produkowane samochody Grupy Volkswagena z segmentów B i C w których to zakład się specjalizuje.
Prezes zwrócił także uwagę na fakt, że taka podwójna strategia wysoce efektywna, gdyż nie wymagałaby praktycznie żadnych inwestycji w zakresie adaptacji obiektów produkcyjnych musi zostać dokładniej przeanalizowana i dlatego jest jeszcze za wcześnie na podanie ewentualnych bliższych szczegółów.
Stagnacja w charakteryzującej się intensywną konkurencją branży motoryzacyjnej na niektórych ważnych rynkach europejskich, w połączeniu z innymi problemami wewnętrznymi, negatywnie odbiła się na głównych wskaźnikach ekonomicznych firmy, która w 2005 r. zanotowała 62 mln EUR straty.
O takich wynikach mogły zadecydować inwestycje związane z przygotowaniem nowej gamy modeli, koszty restrukturyzacji zatrudnienia oraz 10-procentowy spadek przychodów (do 5,27 mld EUR) w wyniku słabszej koniunktury w okresie, w którym w firmie zachodziły właśnie głębokie zmiany.
W ubiegłym roku w fabryce w Martorell wyprodukowano 384.898 pojazdów o 7,6% mniej niż w 2004 r. Wynik ten należy oceniać na tle ogólnego zmniejszenia się produkcji w sektorze motoryzacyjnym w Hiszpanii (o 12,67%), gdzie SEAT jako producent samochodów odnotował najniższy spadek.
Sprzedaż detaliczna wyniosła 422 246 egzemplarzy (o 4,5% mniej niż rok wcześniej), z czego 270 719 pojazdów wyeksportowano (-7%), a 151 527 sprzedano na rynku krajowym (wzrost o 0,6%, świadczący o lepszych wynikach marki w Hiszpanii).
Godne uwagi osiągnięcia w sferze komercyjnej to optymalizacja zapasów, stopniowe przyzwyczajanie się rynku do nowej generacji produktów marki, które nabrało tempa zwłaszcza po pojawieniu się nowego Leona, oraz stały popyt wśród klientów na modele z wyższej półki. Warto wspomnieć także o dobrych wynikach sprzedaży w styczniu, kiedy to zanotowano ogólny wzrost liczby sprzedanych egzemplarzy o 12%. W Hiszpanii marka stała się liderem rynku, a w Wielkiej Brytanii przekroczyła 2-procentowy próg udziału w rynku, co jest historycznym rekordem SEAT-a w tym kraju.
Komentarze opinie