Reklama

SEAT zamierza rozszerzyć ofertę o modele z nowych segmentów

19/02/2006 21:19
Intensyfikacja działalności komercyjnej służąca podniesieniu profilu, wizerunku i świadomości marki – zwłaszcza poza macierzystym rynkiem hiszpańskim – jest jednym z priorytetów firmy SEAT. Strategia rozwoju marki zakłada rozszerzenie dotychczasowej oferty o modele z nowych segmentów, tak aby zwiększyć zarówno konkurencyjność, jak i rentowność.
Kliknij, aby powiększyćWstępną wizję tych planów przedstawił dzisiaj, podczas prezentacji wyników za 2005 r., prezes firmy SEAT, dr Andreas Schleef. Miniony rok upłynął przede wszystkim pod znakiem restrukturyzacji zatrudnienia przeprowadzonej w firmie, a także pogorszenia się głównych wskaźników ekonomicznych. W tym kontekście dr Schleef zauważył, że „po trudnym minionym roku, rok 2006 zapowiada się bardzo obiecująco dla SEAT-a.”

Formułując taką ocenę, prezes SEAT-a wziął pod uwagę głęboką transformację zachodzącą obecnie w firmie. Jest to proces określany mianem „nueva SEAT” („nowy SEAT”) – obejmujący różne sfery działań w zakresie sprzedaży, marketingu, produkcji i kultury organizacyjnej – którego ostatecznym celem jest zwiększenie konkurencyjności firmy SEAT i zrównoważony wzrost rentowności.

Wspomniawszy o restrukturyzacji zatrudnienia, która, jak podkreślił, już się zakończyła i która nie była bezpośrednią konsekwencją spadku sprzedaży, ale raczej wynikała z konieczności dostosowania struktury zatrudnienia pod kątem potrzeb firmy i względów ekonomicznych, dr Schleef dodał: „odchudziliśmy naszą strukturę, mamy klarowną strategię, znakomite produkty oraz cieszymy się zaufaniem i poparciem naszego udziałowca" – sygnalizując tym samym, że z optymizmem patrzy w przyszłość.

Wypowiadając się w kwestii perspektyw na przyszłość, prezes stwierdził, że jednym z głównych celów jest podniesienie świadomości, wartości oraz wizerunku marki, zwłaszcza poza Hiszpanią, „aby jej pozycja lepiej odzwierciedlała znakomitą jakość modeli”. Szef SEAT-a przyznał jednak, że proces ten wymaga cierpliwości, determinacji i czasu.

Mówiąc o produktach, dr Schleef przypomniał, że na fali wielkiego sukcesu, jakim cieszy się model Leon, SEAT zaprezentował właśnie nową Ibizę na rok 2006 i jeszcze w tym roku wprowadzi na rynek zupełnie nowy model z rodziny Altea, wzmacniając ofertę i zapewniając marce przyczółek w segmencie, w którym była ona dotąd nieobecna.

Dr Schleef powiedział, że aby zapewnić wzrost, oferta może być rozszerzona o nowe modele z niższych i wyższych segmentów poza obecnie dostępnymi, aczkolwiek nie musi to koniecznie oznaczać, że wszystkie te modele byłby produkowane w Martorell.

Mając na uwadze powyższe oraz dążąc do wykorzystania mocy produkcyjnych, przewiduje się, że w Martorell mogłyby być produkowane samochody Grupy Volkswagena z segmentów B i C – w których to zakład się specjalizuje.

Prezes zwrócił także uwagę na fakt, że taka podwójna strategia – wysoce efektywna, gdyż nie wymagałaby praktycznie żadnych inwestycji w zakresie adaptacji obiektów produkcyjnych – musi zostać dokładniej przeanalizowana i dlatego jest jeszcze za wcześnie na podanie ewentualnych bliższych szczegółów.

Stagnacja w charakteryzującej się intensywną konkurencją branży motoryzacyjnej na niektórych ważnych rynkach europejskich, w połączeniu z innymi problemami wewnętrznymi, negatywnie odbiła się na głównych wskaźnikach ekonomicznych firmy, która w 2005 r. zanotowała 62 mln EUR straty.

O takich wynikach mogły zadecydować inwestycje związane z przygotowaniem nowej gamy modeli, koszty restrukturyzacji zatrudnienia oraz 10-procentowy spadek przychodów (do 5,27 mld EUR) w wyniku słabszej koniunktury w okresie, w którym w firmie zachodziły właśnie głębokie zmiany.

W ubiegłym roku w fabryce w Martorell wyprodukowano 384.898 pojazdów – o 7,6% mniej niż w 2004 r. Wynik ten należy oceniać na tle ogólnego zmniejszenia się produkcji w sektorze motoryzacyjnym w Hiszpanii (o 12,67%), gdzie SEAT jako producent samochodów odnotował najniższy spadek.

Sprzedaż detaliczna wyniosła 422 246 egzemplarzy (o 4,5% mniej niż rok wcześniej), z czego 270 719 pojazdów wyeksportowano (-7%), a 151 527 sprzedano na rynku krajowym (wzrost o 0,6%, świadczący o lepszych wynikach marki w Hiszpanii).

Godne uwagi osiągnięcia w sferze komercyjnej to optymalizacja zapasów, stopniowe przyzwyczajanie się rynku do nowej generacji produktów marki, które nabrało tempa zwłaszcza po pojawieniu się nowego Leona, oraz stały popyt wśród klientów na modele „z wyższej półki”. Warto wspomnieć także o dobrych wynikach sprzedaży w styczniu, kiedy to zanotowano ogólny wzrost liczby sprzedanych egzemplarzy o 12%. W Hiszpanii marka stała się liderem rynku, a w Wielkiej Brytanii przekroczyła 2-procentowy próg udziału w rynku, co jest historycznym rekordem SEAT-a w tym kraju.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do