W dniach 4-5 września odbyła się polska premiera nowego Seata - Altei Freetrack. Uczestnicy prezentacji mieli okazję bliżej zapoznać się z autem oraz poznać jego atuty w jazdach testowych, które odbyły się na południu Polski.
Kliknij, aby powiększyćSeat nie mógł być gorszy od Skody czy Volkswagena. Skoda od marca tego roku oferuje Scouta - uterenowioną odmianę Octavii kombi a Volkswagen Tourana Cross, chociaż w tym ostatnim nie przewiduje się odmiany 4Motion. Zgodnie z trendem jaki powstał w swojej grupie (Volkswagen, Seat, Audi, Skoda) Seat zaprezentował pojazd typu crossover o nazwie Altea Freetrack. Model ten został skonstruowany na bazie rodzinnej Altei XL, którą przebudowano zgodnie z koncepcją pojazdu typu crossover. Jest to więc samochód umożliwiający jazdę terenową i jednocześnie niezwykle praktyczny - tak samo jak auto kompaktowe przeznaczone do jazdy w mieście.
Jak przystało na pojazd tego typu, posiada napęd na 4 koła. Kliknij, aby powiększyćMoc silnika przekazywana jest na wszystkie koła za pośrednictwem sprzęgła Haldex z hydrauliczno-mechanicznym połączeniem i elektronicznym sterowaniem, które zapewniają precyzyjny rozkład siły napędowej. W normalnych warunkach cała moc napędowa trafia na koła przednie, ale jeżeli wymagają tego okoliczności, do 50% mocy może być przekazane na tylną oś. Od strony elektronicznej układ zaprogramowany jest w ten sposób, że w normalnych warunkach Freetrack jest napędzana jak tradycyjny samochód z przednim napędem, co ogranicza zużycie paliwa. Na podstawie wartości różnych parametrów (różnica prędkości obrotowej wałów, sygnały z czujników ABS i ESP, stosunek momentu obrotowego do prędkości obrotowej silnika itp.) układ włącza elektroniczne sterowanie rozkładem napędu. Parametry te są nieustannie monitorowane i w zależności od warunków drogowych nawet do 50% mocy może być przekazywane na tylną oś.
W przeciwieństwie do innych systemów, gdzie kierowca musi manualnie wybierać żądany tryb napędu, w Altei Freetrack sterowanie rozkładem mocy napędowej odbywa się automatycznie. Gwarantuje to optymalną przyczepność w każdych warunkach i zwiększa wygodę kierowcy, ponieważ odpowiednie ustawienia zmieniane są automatycznie, w zależności od podłoża.
Kliknij, aby powiększyć Samochód oferowany jest w dwóch wersjach silnikowych - jednej wysokoprężnej i jednej benzynowej. Obydwie jednostki są znane ze znakomitych osiągów.
W wersji z silnikiem diesla Altea Freetrack wyposażona jest w jednostkę montowaną także w modelach Leon, Altea, Altea XL i Toledo. 170-konny 2.0 TDI wyposażony jest w układ bezpośredniego wtrysku paliwa. Filtr cząstek stałych (DPF) absorbuje zanieczyszczenia powstające w procesie spalania. Auto z tym silnikiem rozwija prędkość maksymalną 204 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,7 sekundy.
Freetrack z silnikiem 2.0 TSI rozpędza się do 214 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy. Jest to jednostka 200-konna, czterocylindrowa, benzynowa 2.0 TSI zasilana w technologii bezpośredniego wtrysku FSI. Moc silnika podniesiono za pomocą turbosprężarki zintegrowanej z kolektorem wydechowym. Osprzęt silnika obejmuje także układ dolotowy o bezstopniowo zmiennej geometrii oraz układ recyrkulacji spalin. Do najbardziej charakterystycznych cech silnika należy niezwykła elastyczność i znakomita dynamika przy stosunkowo niewielkim apetycie na paliwo.
Wkrótce w ofercie pojawi się też trzeci silnik: 140- konny 2.0 TDI. Altea z tą jednostką będzie dostępna zarówno z napędem na 4 koła, jak i z napędem przednim.
Zarówno silnik benzynowy, jak i diesel współpracują z sześciobiegowymi skrzyniami manualnymi.
Jednym z największych atutów Altei Freetrack pod względem Kliknij, aby powiększyćatrakcyjności jako samochodu rodzinnego jest nowy system multimedialny dostępny w wyposażeniu standardowym. W skład systemu wchodzi 7-calowy monitor TFT zamocowany pod sufitem, z gniazdem RCA do podłączania odtwarzacza DVD, konsoli do gier, laptopa, a nawet odtwarzacza MP3 jako źródła dźwięku odtwarzanego przez pokładowy system nagłośnienia. Sygnał video przekazywany jest na podwieszany ekran, a dźwięk odtwarzany jest przez głośniki samochodowe. Jeżeli kierowca nie ma ochoty słuchać dialogów z filmu, pasażerowie tylnej kanapy mogą założyć bezprzewodowe słuchawki, a kierowca może nadal w zwykły sposób korzystać z samochodowego radia i odtwarzacza CD.
Kliknij, aby powiększyć Inne elementy wyposażenia standardowego Altei Freetrack to między innymi dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, reflektory włączające się samoczynnie o zmierzchu, sensor deszczu, czujniki parkowania, tempomat, a także radio z odtwarzaczem CD i MP3 oraz przyciskami sterującymi na kierownicy. W zakresie bezpieczeństwa samochód wyposażony jest standardowo między innymi w elektroniczny program stabilizujący ESP, 6 poduszek powietrznych, elektryczno-mechaniczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS) oraz kontrolkę ostrzegającą o spadku ciśnienia w ogumieniu.
Należy wspomnieć o jeszcze jednym elemencie wyposażenia standardowego, jakim jest fabrycznie montowana instalacja elektryczna do haka przyczepy. Częścią instalacji jest złącze zintegrowanego z ESP systemu TSP, pomagającego stabilizować holowaną przyczepę.
Kliknij, aby powiększyć W celu zapewnienia bezpieczeństwa biernego w nowej Altei Freetrack można opcjonalnie zainstalować nawet 8 poduszek powietrznych. Oprócz montowanych już w wersji podstawowej 6 poduszek (dwie czołowe, dwie boczne z przodu i poduszki kurtynowe), klient może także zamówić poduszki boczne z tyłu, co nie ogranicza możliwości przesuwania tylnej kanapy w osi wzdłużnej. Każde z trzech tylnych siedzeń ma uchwyty Isofix pozwalające na przymocowanie fotelika dziecięcego bezpośrednio do elementów konstrukcyjnych pojazdu. Kierowcę Altei Freetrack wspomagają wszystkie stosowane zazwyczaj w pojazdach systemy bezpieczeństwa aktywnego, w tym ABS, TCS i ESP + ESP z HBA.
Kolejnym element podnoszący bezpieczeństwo to konstrukcja nadwozia pojazdu. Tworzy ona rodzaj klatki bezpieczeństwa. W razie kolizji starannie przetestowane strefy kontrolowanego zgniotu ulegają deformacji w zaprogramowany sposób, tak aby przyjąć na siebie jak najwięcej energii uderzenia i ochronić kierowcę i pasażerów. W drzwiach bocznych, oprócz wzmocnień poziomych pod krawędzią okien, zastosowano wzmocnienia diagonalne ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Oprócz belek, zabezpieczeniem drzwi jest także wypełnienie z gęstej pianki, która pomaga zamortyzować uderzenia boczne, a jednocześnie wycisza wnętrze i zmniejsza wibracje.
Komentarze opinie