Reklama

Saab BioPower - pierwszy hybrydowy kabriolet

02/04/2006 13:38
Na rozpoczynających się dzisiaj Targach Motoryzacyjnych z Sztokholmie (30 marca-9 kwietnia), debiutuje hybrydowy pojazd koncepcyjny Saab BioPower, który oferuje poziom emisji CO2 pochodzenia kopalnego.
Kliknij, aby powiększyćSamochód prezentuje ponadto lepsze osiągi i kilka zmierzających do ograniczenia zużycia paliwa rozwiązań, po raz pierwszy wykorzystujących połączenie czystego bioetanolu i energii elektrycznej. Saab 9-3 to pierwszy na świecie pojazd hybrydowy niewykorzystujący paliw pochodzenia kopalnego i również pierwszy na świecie hybrydowy kabriolet. Modułowy system hybrydowy Saaba wykorzystuje bezobsługowy zestaw akumulatorów o napięciu 300 V, którego żywotność jest taka sama jak żywotność samochodu, mocowany z tyłu silnik elektryczny o mocy 38 kW, zintegrowany rozrusznik i prądnicę o mocy 15 kW oraz napęd na cztery koła z elektrycznym systemem przenoszenia mocy na tylne koła. Cały system umieszczono w samochodzie, nie ograniczając przestrzeni kabiny czy bagażnika.

Hybrydowy pojazd koncepcyjny Saab BioPower oferuje silnik napędzany czystym etanolem E100. To ewolucja obecnego, całkowicie aluminiowego, 16-zaworowego silnika 2.0 turbo, oferowanego w Saabach serii 9-3. Obecna wersja osiąga moc 260 KM i imponujący maksymalny moment obrotowy 375 Nm - wartości wyższe odpowiednio o 24 i 25 procent od wersji benzynowej. Silnik wykorzystuje zintegrowany rozrusznik i alternator (ISG) i ładuje 300-woltowy zestaw akumulatorów umieszczony pod podłogą bagażnika. Pięciobiegowa, automatyczna skrzynia biegów wyposażona w opracowaną przez Saaba opcję sekwencyjnego wyboru przełożeń obsługuje napęd na cztery koła poprzez włączenie elektrycznego napędu tylnej osi.

Prototypowy, hybrydowy pojazd koncepcyjny BioPower, model 9-3 Sport Sedan z automatyczną skrzynią biegów będzie przyspieszał od zera do 100 km/h w 6,9 sekundy, znacznie szybciej w porównaniu z 8,8 sekundy wersji benzynowej. Jeszcze większe wrażenie robi przyspieszenie z 80 do 120 km/h, które pojazd osiąga w zaledwie 5,5 sekundy.

W hybrydowym samochodzie koncepcyjnym Saab BioPower podjęto dalsze działania w celu zoptymalizowania zużycia paliwa. Funkcje dodatkowe, np. pompa wodna, klimatyzacja i wspomaganie układu kierowniczego, zostały usunięte z paska klinowego silnika i są obecnie zasilane elektrycznie przez system hybrydowy. Podczas pracy w przeciwnym kierunku silnik działa jako alternator w procesie "hamowania regeneracyjnego". Automatycznie odzyskuje on energię kinetyczną, która w innych okolicznościach zostaje utracona podczas hamowania i wykorzystuje ją do dodatkowego ładowania akumulatora. Spełnia on także tę funkcję, gdy kierowca uniesie nogę z pedału gazu, przechwytując energię obracających się wałków napędowych. Odbywa się to bez zauważalnej zmiany szybkości hamowania.

Kliknij, aby powiększyćSzacowane na 5–7% ograniczenie poziomu zużycia paliwa jest efektem automatycznego działania funkcji stop/start silnika. Kiedy samochód stanie, silnik momentalnie się wyłącza. Po zwolnieniu hamulca zostaje on automatycznie włączony przez mocny, elektryczny silnik ISG. Operacja ta jest niezauważalna i nie wymaga żadnych działań ze strony kierowcy. Oszczędności paliwa uzyskiwane w zagęszczonym ruchu drogowym są jeszcze większe dzięki zastosowaniu w hybrydowym samochodzie koncepcyjnym Saab BioPower "trybu zerowego" - zerowego zużycia paliwa i oczywiście zerowej emisji spalin – włączanego przez kierowcę przyciskiem na konsoli środkowej. Przy szybkościach poniżej 50 km/h „tryb zerowy” wyłącza silnik spalinowy i przełącza samochód na zasilanie elektryczne poprzez RDU. W trybie tym zestaw akumulatorów umożliwia pokonanie dystansu pomiędzy 10 a 20 km. Silnik zostaje niezauważalnie włączony, gdy poziom naładowania akumulatora obniża się lub, gdy pozycja pedału gazu wymaga przyspieszenia do szybkości ponad 50 km/h.

Po wyłączeniu silnika wszystkie funkcje dodatkowe, takie jak wspomaganie układu kierowniczego, klimatyzacja czy reflektory, nadal działają, ponieważ są zasilane z akumulatora. Usunięcie zbędnego obciążenia silnika przyczynia się do dalszego ograniczenia zużycia paliwa i przy jeździe mieszanej zasięg testowego hybrydowego pojazdu koncepcyjnego Saab 9-3 BioPower wyposażonego w standardowy zbiornik paliwa o pojemności 62 litrów wynosi aż 800 km.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do