Na rozpoczynających się dzisiaj Targach Motoryzacyjnych z Sztokholmie (30 marca-9 kwietnia), debiutuje hybrydowy pojazd koncepcyjny Saab BioPower, który oferuje poziom emisji CO2 pochodzenia kopalnego.
Kliknij, aby powiększyćSamochód prezentuje ponadto lepsze osiągi i kilka zmierzających do ograniczenia zużycia paliwa rozwiązań, po raz pierwszy wykorzystujących połączenie czystego bioetanolu i energii elektrycznej. Saab 9-3 to pierwszy na świecie pojazd hybrydowy niewykorzystujący paliw pochodzenia kopalnego i również pierwszy na świecie hybrydowy kabriolet. Modułowy system hybrydowy Saaba wykorzystuje bezobsługowy zestaw akumulatorów o napięciu 300 V, którego żywotność jest taka sama jak żywotność samochodu, mocowany z tyłu silnik elektryczny o mocy 38 kW, zintegrowany rozrusznik i prądnicę o mocy 15 kW oraz napęd na cztery koła z elektrycznym systemem przenoszenia mocy na tylne koła. Cały system umieszczono w samochodzie, nie ograniczając przestrzeni kabiny czy bagażnika.
Hybrydowy pojazd koncepcyjny Saab BioPower oferuje silnik napędzany czystym etanolem E100. To ewolucja obecnego, całkowicie aluminiowego, 16-zaworowego silnika 2.0 turbo, oferowanego w Saabach serii 9-3. Obecna wersja osiąga moc 260 KM i imponujący maksymalny moment obrotowy 375 Nm - wartości wyższe odpowiednio o 24 i 25 procent od wersji benzynowej. Silnik wykorzystuje zintegrowany rozrusznik i alternator (ISG) i ładuje 300-woltowy zestaw akumulatorów umieszczony pod podłogą bagażnika. Pięciobiegowa, automatyczna skrzynia biegów wyposażona w opracowaną przez Saaba opcję sekwencyjnego wyboru przełożeń obsługuje napęd na cztery koła poprzez włączenie elektrycznego napędu tylnej osi.
Prototypowy, hybrydowy pojazd koncepcyjny BioPower, model 9-3 Sport Sedan z automatyczną skrzynią biegów będzie przyspieszał od zera do 100 km/h w 6,9 sekundy, znacznie szybciej w porównaniu z 8,8 sekundy wersji benzynowej. Jeszcze większe wrażenie robi przyspieszenie z 80 do 120 km/h, które pojazd osiąga w zaledwie 5,5 sekundy.
W hybrydowym samochodzie koncepcyjnym Saab BioPower podjęto dalsze działania w celu zoptymalizowania zużycia paliwa. Funkcje dodatkowe, np. pompa wodna, klimatyzacja i wspomaganie układu kierowniczego, zostały usunięte z paska klinowego silnika i są obecnie zasilane elektrycznie przez system hybrydowy. Podczas pracy w przeciwnym kierunku silnik działa jako alternator w procesie "hamowania regeneracyjnego". Automatycznie odzyskuje on energię kinetyczną, która w innych okolicznościach zostaje utracona podczas hamowania i wykorzystuje ją do dodatkowego ładowania akumulatora. Spełnia on także tę funkcję, gdy kierowca uniesie nogę z pedału gazu, przechwytując energię obracających się wałków napędowych. Odbywa się to bez zauważalnej zmiany szybkości hamowania.
Kliknij, aby powiększyćSzacowane na 57% ograniczenie poziomu zużycia paliwa jest efektem automatycznego działania funkcji stop/start silnika. Kiedy samochód stanie, silnik momentalnie się wyłącza. Po zwolnieniu hamulca zostaje on automatycznie włączony przez mocny, elektryczny silnik ISG. Operacja ta jest niezauważalna i nie wymaga żadnych działań ze strony kierowcy. Oszczędności paliwa uzyskiwane w zagęszczonym ruchu drogowym są jeszcze większe dzięki zastosowaniu w hybrydowym samochodzie koncepcyjnym Saab BioPower "trybu zerowego" - zerowego zużycia paliwa i oczywiście zerowej emisji spalin włączanego przez kierowcę przyciskiem na konsoli środkowej. Przy szybkościach poniżej 50 km/h tryb zerowy wyłącza silnik spalinowy i przełącza samochód na zasilanie elektryczne poprzez RDU. W trybie tym zestaw akumulatorów umożliwia pokonanie dystansu pomiędzy 10 a 20 km. Silnik zostaje niezauważalnie włączony, gdy poziom naładowania akumulatora obniża się lub, gdy pozycja pedału gazu wymaga przyspieszenia do szybkości ponad 50 km/h.
Po wyłączeniu silnika wszystkie funkcje dodatkowe, takie jak wspomaganie układu kierowniczego, klimatyzacja czy reflektory, nadal działają, ponieważ są zasilane z akumulatora. Usunięcie zbędnego obciążenia silnika przyczynia się do dalszego ograniczenia zużycia paliwa i przy jeździe mieszanej zasięg testowego hybrydowego pojazdu koncepcyjnego Saab 9-3 BioPower wyposażonego w standardowy zbiornik paliwa o pojemności 62 litrów wynosi aż 800 km.
Komentarze opinie