Zaprezentowany na targach w Genewie Saab Aero X łączy w unikatowej konstrukcji samochodu moc stylu lotniczego Saaba oraz skandynawskie korzenie marki. Auto powstało jako pojazd studyjny i jako podstawa do badań przyszłych kierunków w stylistyce, a jego innowacyjne cechy wskazują na rozwój zaawansowanego języka designu, którym inspirowane będą przyszłe produkty Saaba.
Kliknij, aby powiększyćJak można oczekiwać od Saaba, to dynamiczne, dwuosobowe, sportowe coupe zrywa z konwencjonalnymi rozwiązaniami zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz pojazdu. Po pierwsze, samochód nie ma drzwi ani przednich słupków. Jest to możliwe dzięki temu, że Saab Aero X wykorzystuje zamknięcie dachu takie jak w samolocie odrzutowym. Zapewnia ono pilotowi Aero X pole widzenia o kącie 180 stopni, a jednocześnie ułatwia wsiadanie i wysiadanie z długiej kabiny.
Silnik napędzanego na wszystkie koła modelu Saab Aero X także różni się od klasycznych rozwiązań. Oferujący moc 400 KM, wyposażony w podwójną turbosprężarkę silnik BioPower V6 zasilany jest wyłącznie bioetanolem - paliwem pochodzącym ze źródeł odnawialnych, które jest znacznie bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego, a to dzięki ograniczeniu emisji kopalnianego CO2.
Wewnątrz deska rozdzielcza Saaba Aero X dodaje nowego wymiaru prostej skandynawskiej stylistyce wnętrza, dzięki całkowitemu wyeliminowaniu konwencjonalnych zegarów i przycisków. Zamiast nich Saab zastosował techniki wykorzystywane w produkcji szwedzkiego szkła i narzędzi precyzyjnych. Dane wyświetlane są w postaci trójwymiarowych obrazów na przypominających szkło, akrylowych czystych strefach.
Całe oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne wykorzystuje diody, co zapewniło zespołowi projektowemu swobodę w korzystaniu z możliwości kompaktowego rozmieszczenia oferowanych przez technologię, która znajdować będzie coraz szersze zastosowanie w przyszłych produktach Saaba.
Kliknij, aby powiększyćDzięki lekkiemu nadwoziu z włókna szklanego, lekkiemu napędowi, elektronicznie sterowanemu zawieszeniu i napędowi na cztery koła Saab Aero X to fascynujący samochód, którego osiągi odpowiadają jego wyglądowi. Symulacje komputerowe przewidują, że przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmie zaledwie 4,9 sekundy, a prędkość maksymalna (ograniczona) 250 km/h.
Pomimo koncentracji na kierowcy, model Aero X wciąż oferuje zaskakującą praktyczność, której jakość odpowiada poziomowi, jakiego oczekuje się od wszystkich detali designu Saaba. Pełen napięcia tył kryje użyteczny, podwójny schowek, z konwencjonalnym otwarciem i przesuwaną szufladą pod spodem.
Saab Aero X to najnowszy członek serii pojazdów koncepcyjnych Saab, z których każdy podkreśla inne cechy marki. Seria obejmuje czterowymiarowy model 9X (Salon Samochodowy we Frankfurcie, 2001 rok), model 9-3X Cross-over Coupe (Detroit, 2002 rok), model 9-3 Sport Hatch (Salon Samochodowy we Frankfurcie, 2003 rok).
Komentarze opinie