Reklama

Rynek wynajmu długoterminowego aut

31/07/2006 11:20
Po polskich drogach jeździ ponad 64 tys. samochodów wynajmowanych przez firmy CFM - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla. Absolutna większość, bo blisko 50 tys., to pojazdy leasingowane i zarządzane (full service leasing). Pozostałe 14 tys. znajduje się w wyłącznym zarządzaniu. Pierwsza dziesiątka firm CFM, wyłoniona według liczby wynajmowanych pojazdów, obsługuje ponad 40 tys. aut, co stanowi 63% całego rynku samochodów wykorzystywanych do prowadzenia działalności w tej formie. Ta sama dziesiątka nie ustępuje pod względem liczby klientów.
Rynek flot w outsourcingu mimo wartości na poziomie 980 mln zł rocznie nie jest jeszcze w pełni rozwinięty. Osiągnięty w pierwszym kwartale wynik (o 100% wyższy od ubiegłorocznego w tym samym okresie) nie powinien przesłonić kosztów z tym związanych. Mimo ciągłego rozwoju pozyskiwanie klientów nie przychodzi firmom CFM z łatwością, ponieważ wykazanie polskim przedsiębiorcom, by korzystali z outsourcingu floty, wymaga nakładów, cierpliwości i ogromnej woli walki. Według ocen Instytutu Keralla, biorąc pod uwagę obecne inwestycje w infrastrukturę drogową, dynamikę rozwoju branży leasingowej oraz rosnące potrzeby przedsiębiorstw, prognozuje się, że 2006 rok zakończy się dynamiką na poziomie co najmniej 30%. Rozwój usługi oraz jej dywersyfikacja na rynku polskim spowodują hegemonie liderów, których liczba zamknie się w przedziale od 10 do 15 podmiotów maksymalnie. Taki stan utrzyma się jednak nie dłużej niż do 2009 r. Pozostali zostaną przejęci przez hegemonów lub zadowolą się niszowym (większa specjalizacja), ale skąpym fragmentem rynku wynajmu. Na taki rozwój wydarzeń wskazują już dziś wyniki badań i zauważalny, rosnący dystans między uczestnikami rynku CFM.

Nasycenie usługą najmu jest u nas (w porównaniu do UE) znikome. Obecnie w Polsce jest około 1,23 mln samochodów firmowych, wliczając w to pojedyncze samochody wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej (wg obliczeń Instytutu Keralla). Zatem wynajem stanowi około 5,2% całego parku samochodowego w kraju. Ten kilkuprocentowy udział rokuje jednak dobrze rodzimym przedsiębiorcom.

Zdecydowana większość firm CFM ocenia, że przychody tego sektora usług w najbliższych sześciu miesiącach wzrosną lub umiarkowanie wzrosną (w sumie 80%). Tylko 8% ankietowanych przewiduje spadek przychodów lub rokuje ich utrzymanie na dotychczasowym poziomie (12%). Zmierzamy ku modelowi zachodnioeuropejskiemu i prawdziwy boom na CFM mamy dopiero przed sobą.

Oto pierwsza dziesiątka firm CFM wg liczby obsługiwanych samochodów w obu usługach (w nawiasie kolejno liczba aut oraz klientów):
1. Masterlease Polska (7 070; 1 527)
2. Arval Polska (6 973; 246)
3. DaimlerChrysler Fleet Management Polska (6 350; 280)
4. Lease Plan Fleet Management Polska (4 913; 256)
5. Transport (3 548; 41)
6. ING Car Lease Polska (3 194; 244)
7. ALD Automotive Polska (2 615; 192)
8. Samset (2 273; 96)
9. Hertz Lease Obris Transport (1 951; 148)
10. Volkswagen Leasing Polska (1 807; 96).
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do