Rynek opon w Polsce (opony do aut osobowych, dostawczych, a także 4x4) zwiększył się w 2005 r. o około 4% do 7,677 mln sztuk - szacuje firma Continental Opony Polska (COP). Szybszy niż oczekiwano wzrost to efekt m.in. surowej zimy, która zdynamizowała rynek opon zimowych.
Ostatnie dwa miesiące zdecydowały o wzrostach. Wyjątkowo ostra zima spowodowała, że zwiększyło się zainteresowanie oponami zimowymi - powiedział Piotr Kuć z COP. W pierwszych dwóch miesiącach bieżącego roku rynek zwiększył się o 2,6%, licząc rok po roku.
Polska jest na szóstym miejscu w Europie pod względem liczby sprzedawanych opon (pierwszą pozycję niezmiennie zajmują Niemcy z niemal 46 mln sprzedanych sztuk). W całej Europie sprzedano w zeszłym roku 203 mln opon, o 1% więcej niż w 2004, przy czym rynek opon letnich zmniejszył się o 2% do 150 mln, a rynek zimówek wzrósł o 9% do 56 mln.
W Polsce tendencje są podobne. Rynek opon zimowych rośnie o wiele szybciej niż rynek opon letnich. Sprzedaż opon letnich zwiększyła się w zeszłym roku o 2,2% do 4,234 mln sztuk, podczas gdy zimowych opon sprzedano 3,443 mln, czyli o 6,5% więcej niż w 2004 roku.
Wyniki sprzedaży COP na rynku polskim są lepsze niż rezultat dla całego rynku. Firma odnotowała w 2005 roku wzrost sprzedaży o 16,4%, a w szczególności sprzedaż opon letnich wzrosła o 21,3%, a zimowych - o 10,7%. Spółka szacuje, że jej udział w rynku zwiększył się w 2005 do 15,2% z 13,6% w roku 2004 i 12,2% w 2003.
Jednocześnie COP obserwuje zmianę struktury sprzedaży opon na rynku polskim: spada udział opon z segmentu budżetowego przy rosnącym udziale segmentu premium w ogólnej sprzedaży. W Polsce udział klasy premium w rynku wzrósł do 25% w roku ubiegłym wobec 10% w 2000.
Komentarze opinie