Po sześciu miesiącach bieżącego roku na polskim rynku osiągnięto rekordową sprzedaż 679 autobusów. To aż o 159 sztuk (+30,6%) więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Warto dodać, że zeszły rok był bardzo udany dla polskiego rynku autobusowego i odnotano wówczas największą sprzedaż od 2001 r.
Po sześciu miesiącach bieżącego roku na polskim rynku osiągnięto rekordową sprzedaż 679 autobusów. To aż o 159 sztuk (+30,6%) więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Warto dodać, że zeszły rok był bardzo udany dla polskiego rynku autobusowego i odnotano wówczas największą sprzedaż od 2001 r.
Na uwagę zasługe historyczna zamiana na pozycji lidera autobusowego rynku. Pierwsze miejsce w generalnej klasyfikacji zajął Solaris, a dotychczasowy lider (Autosan) był drugi. Doskonała sytuacja w segmencie miejskim i brak większych zamówień na autobusy szkolne i międzymiastowy spowoduje, że ten układ najprawdopodobniej utrzyma się do końca roku.
W omawianym okresie produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 1 659 sztuk, czyli o 300 więcej niż przed rokiem (+22,1%), kiedy wytworzono łącznie 1 359 pojazdów. Cały czas podstawowym motorem tego pozytywnego trendu jest rosnący eksport, który od stycznia do czerwca osiągnął pułap 1 117 autobusów (o 150 sztuk więcej niż rok wcześniej/+15,5%).
O sile eksportu w polskim przemyśle autobusowym świadczy układ w produkcyjnym rankingu. Najwyższe miejsca zajmują najwięksi eksporterzy autobusów czyli MAN, Volvo, Scania i Solaris. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez największych europejskich graczy w tej branży. To oni nadają rytm autobusowej produkcji w Polsce. Dzięki doskonałej w tym półroczu sprzedaży krajowej kroku dotrzymuje im Solaris Bus & Coach. Znacznie zwiększona krajowa sprzedaż stała się drugim czynnikiem decydującym o wzroście produkcji w pierwszym półroczu.
Jak już wspomniano, w okresie od stycznia do czerwca polskie fabryki wyeksportowały łącznie 1 117 autobusów, czyli o 150 sztuk więcej niż analogicznym okresie ubiegłego roku (+15,5%). To oznacza ciągłość pozytywnego trendu panującego w tym sektorze gospodarki od 2001 r. Wówczas wyeksportowano 373 autobusy; w 2002 r. już 677 sztuk (+ 81,5%); w 2003 r. 949 sztuk (+40,1%);w 2004 r. 1 616 sztuk (+70,2%), w 2005 r. 1 903 sztuk (+17,75%), a w 2006 r. - 2380 autobusów (+25,1%). Czy zeszłoroczny, rekordowy wynik zostanie pobity w 2007 roku? Wszystko wskazuje na to, że tak.
Komentarze opinie